Usmak av øl på fat

Lurer på om nokon har et godt svar til meg. Eg brygga nylig to øl, Epic Pale Ale og Hop Sanatorium kloner. Begge desse er kraftig tørrhumla. Tappa dei på fat for ca tre veker sidan, pluss nokre flasker av kvar. Prøvesmakte begge frå flaske etter ei veke, og bortsett frå karbonering var begge fantastisk god.

Men, no har fata stått i kjøleskap ca ei veke, og begge desse smaker dårlig. Dei lukter godt, men er uklare (i forhold til kva eg vanligvis har), og smaker meir beskt enn bittert, og har ein ettersmak som minner om ugras. Har nokon ein idè?

-begge øla var tørrhumla dag 7-14
-omstikking til ny bøtte ved tilsetting av primingsukker for å unngå humle/gjærrestar
-eg har faste rutiner på vasking av fat og utstyr, og har ikkje opplevd dette på andre brygg.

Sølve
 
Tøm ut 1/2 liter til og prøv å smake på ny. Skal se det løser problemet ditt.:)
 
Min helt personlige teori:
Biter (proteiner, humlegraps, gjær, rusk, rask) bruker lengre tid på å felle ut av løsning på fat. Smaken kan mao komme av alt nevnte rask som flyter i øllen.

Årsaken er at saker & ting faller ut av løsning i en gitt, fast hastighet. Feks 2 cm pr døgn ved X grader celsius.
Siden fatet er endel høyere enn flasken vil det ta ganske mye lenger tid før øllet er klart & fint.
(I tillegg vil du trekke opp endel dritt med de første glassene på et nytt fat)

Så; RDWHAHB. (min tur)
 
Og/eller som Bård sa.
Hvis du føler deg funky kan du tilsette en teskje gelatin blandet i sterilt, passe varmt vann til iskaldt fat. Dagen etter vil øllet være glassklart, og evnt usmaker som skyldes grums/graps vil være borte.
 
Jeg har opplevd det samme. Mine øl har ofte brukt et par uker på fat, før de er blitt klare og smaker godt. Forstår ikke hvorfor det skal ta så lang tid på fat, men ovenstående innlegg er gode teorier tror jeg. Mulig dette har litt sammengeng med hvordan man får til bunnfelling etter kok, og hvor mye skrot man får med under tapping fra gjærdunk (eller om dunken faktisk er ferdig gjæret og ryddet når man tapper?!)
 
Tilbake
Topp