Usmak av ølslanger?

Haugesund

Norbrygg-medlem
Jeg har registrert at når jeg ikke har tappet øl fra kegeratoren på en stund, så er det en usmak i ølet på det første glasset. Trodde først at ølet var ødelagt, men det andre glasset smakte utmerket. Nå kaster jeg de første 2 dl. med øl og det løser problemet. Spørsmålet er: Er det ølslangene som avgir "plastsmak" eller sker det et eller annet med kranene? Ølslangene er av den "dyre" myke 3/16" typen fra Bryggselv, kranene er Perlick. Noen som har opplevd lignede?
 
Hvor lang tid snakker vi? Selv lurer jeg også litt på dette, men det er mest fordi jeg bruker billige trykkslanger, også for ølet. Sikkert ikke næringsmiddelgodkjent, men foreløpig har jeg ikke merket noen forskjell i smak.
 
Oppdaget det første gang etter 14 dg. i Nordsjøen, nå synes jeg kan merke det etter bare en til to dager.
 
Jeg har merket noe av det samme og falt etterfølgende over denne tråden på homebrewtalk http://www.homebrewtalk.com/f35/beer-line-tests-solution-plastic-taste-60380/.

Jeg tok også en bit av slangen og la den i et glass vann. Det smakte veldig av plastik etter en nat i kjøleskapet.

Har nå montert en variant av bevseal ultra (fra Rite brew tror jeg det var) og merker ikke noe lengre.
Takker for svar. Lurte litt på om det var jeg som smakte "spøkelser". Hvilken dimensjon er det på slangen du kjøpte og er de stive?
 
Det var 843564 - Bev-Seal Ultra Tubing - 3/16". Og de er noe stive ja så det krever litt ekstra arbeid å få plass til dem i øleskapet. Brukte i øvrig John guest koblinger for å dem på fat og tappekraner.

Men om de er så forskjellige fra PET slangene til bryggselv vet jeg ikke.
 
Det var 843564 - Bev-Seal Ultra Tubing - 3/16". Og de er noe stive ja så det krever litt ekstra arbeid å få plass til dem i øleskapet. Brukte i øvrig John guest koblinger for å dem på fat og tappekraner.

Men om de er så forskjellige fra PET slangene til bryggselv vet jeg ikke.
Ok, takk for hjelpen.
 
Jeg har samme slangene selv og jeg merker ikke noe til dette. Det kan ikke ha vært noe i krana da? Renser du kranene med noe (utvortes inni selve tappebiten)
 
Merker problemet på alle slangene/kranene, i alt 4 stk. Renser fat, slanger og kraner med pbw, skyller med vann og til slutt starsan. Har demontert en kran som har flowkontroll og renset den. De andre er nettopp tatt i bruk.
 
For min del skal jeg ikke si at det ikke også kan skyldes andre ting.

Uansett så overbeviste testen med vannglasset meg og da jeg likevel skulle skifte slanger så synes jeg det var bryet og kostnaden verd.

Jeg drikker som regel små glass (2-3 dl). Skulle jeg hive de første 2 dl hver gang ville jeg hive halvparten av øllet.
 
Jeg har registrert at når jeg ikke har tappet øl fra kegeratoren på en stund, så er det en usmak i ølet på det første glasset. Trodde først at ølet var ødelagt, men det andre glasset smakte utmerket. Nå kaster jeg de første 2 dl. med øl og det løser problemet. Spørsmålet er: Er det ølslangene som avgir "plastsmak" eller sker det et eller annet med kranene? Ølslangene er av den "dyre" myke 3/16" typen fra Bryggselv, kranene er Perlick. Noen som har opplevd lignede?
Hadde samme problemet med usmak/plastsmak fra disse slangene,(superflex) fikk nye slanger, men ble ikke kvitt problemet. Var visst produksjonsfeil, men plastikksmaken fortsvant ikke.

Ble deretter tilbudt nye slanger av en annen type(pet 3/16), disse fungerer utmerket. God service å få der hvis en ikke er fornøyd, altså.
 
Ølslangene har nå vert i bruk i snart to måneder og jeg har testet smaken etter en 14 dagers tur i nordsjøen hvor keggeratoren har stått ubrukt. Tappet av 1 dl. og smakte på det, ølet var dødt som forventet da ingen ølslange jeg vet om klarer å holde på co2 over tid, men INGEN plastsmak. Ganske bra synes jeg etter 14 dager:D Anbefales på det varmeste.
 
Tilbake
Topp