ut-200 og sikringer

Jeg styrer kegeratoren min med en ut-200, som var populære på bryggselv for noen år siden. Jeg koblet forbi kjøleskapets egen regulator slik at den står permanent på maks, og så styrer ut-200 temperaturen ved å koble strøm av og på.

Ved fatbytte og rengjøring drar jeg denne rett ut av støpselet, og kobler den på igjen når alt er klart etter noen timer.

Denne gangen ser det ut til å ha skjedd noe. Hver gang kjøleskapet slår seg av og på, så kommer det små smell fra sikringsskapet, som er av typen med automatsikringer. Har veldig respekt for elektriske anlegg, og tilvarende lite eller ingen kunnskap om elektrisitet og brannfare. Er det noen med bedre greie på dette som kan ha en idè om hva det skyldes, og om det er farlig? Har begynt å få litt noia des mer jeg tenker på det.

slår automatsikringen ut?
når det kommer til elektrisitet så er ikke "må smell" noe man ønsker. kan du utdype litt mer? forsvinner strømmen?

Det er vel sikkert bare oppstartskondensatoren som begynner å bli litt dritt så du får oppstartssurgen rett på nettet. Det er ikke farlig, men det kan påvirke andre ting som er koblet på nettet ditt. Kompressoren drar en god del strøm under oppstart og er derfor satt opp med en kondis for å gjøre masse start strøm tilgjengelig.

Glimrende! Det var noe slikt jeg håpet på, uten å ha kunnskapene til å formulere det. Lydene er ''knepp'' eller klikk fra sikringskapet, slik det høres ut når en sikring ryker. Strømmen går ikke. Vil det være mulig å skifte denne oppstartsskondesatoren selv?

Glimrende! Det var noe slikt jeg håpet på, uten å ha kunnskapene til å formulere det. Lydene er ''knepp'' eller klikk fra sikringskapet, slik det høres ut når en sikring ryker. Strømmen går ikke. Vil det være mulig å skifte denne oppstartsskondesatoren selv?
Det er mulig å gjøre. Finn specsn på den som står der nå og bestill på ebay.

Bra. Etter å ha sjekket litt rundt, ser dette ut til å være en relativt enkel affære. Nå viser det seg at lyden faktisk kommer fra selve kjøleskapet, og ikke sikringsskapet likevel. Men jeg regner med at problemstillingen uansett er den samme.

Det er vel sikkert bare oppstartskondensatoren som begynner å bli litt dritt så du får oppstartssurgen rett på nettet. Det er ikke farlig, men det kan påvirke andre ting som er koblet på nettet ditt. Kompressoren drar en god del strøm under oppstart og er derfor satt opp med en kondis for å gjøre masse start strøm tilgjengelig.
Det er riktig at det er en kondensator som er i kjøleskap som benyttes under start, men det er ikke for å gjøre mer strøm tilgjengelig. Den er der for å faseforskyve strømmen til startviklingen. Når man ikke har et trefase nett og motor så må man jukse for å få til et dreiefelt i motoren som hjelper motoren i gang. Dette er oppgaven til kondensatoren.

Bra. Etter å ha sjekket litt rundt, ser dette ut til å være en relativt enkel affære. Nå viser det seg at lyden faktisk kommer fra selve kjøleskapet, og ikke sikringsskapet likevel. Men jeg regner med at problemstillingen uansett er den samme.
Hvis kjøleskapet er gammelt, så kan det være at du har et mekanisk startrele, og at det er dette du hører. Dagens skap har ofte et elektronisk startrele. Dette hører man ikke.

Det er ikke gammelt (5 år), men det var det billigste de hadde på elkjøp. Denne lyden ble først merkbar etter siste fatbytte med tilhørende utkobling, så det må være noe der inne som ikke helt tålte belastningen. Ved neste fatbytte får jeg finne ut nøyaktig hvor den kommer fra.

Virker faktisk som om denne klikkingen har roet seg noe i det siste, men det kan meget godt være innbilding. Jeg hørte/hører den jo tvers gjennom etasjen og trodde den kom fra sikringskapet. Kan jo tyde på et rele som har gått seg litt til på et vis.

Sist redigert:
Tilbake
Topp