Utålmodig. Og spørsmål om Lucky Jack...

n5k

Norbrygg-medlem
Godt nyttår!
Her kommer to ting jeg lurer på i samme tråd:

#1:
Jeg begynner å bli litt utålmodig nå...

14. desember brygget vi vår første batch. En Amerikansk IPA. Brukte settet fra Bryggselv, og selve bryggeprosessen har jeg beskrevet i denne tråden.
I oppskriften står det 14 dagers gjæring, noe som gikk greit, med rimelig bra temperaturkontroll.
Jeg har også fått med meg at karbonering skjer i romtemperatur på ca. 14 dager.
IPAen vår ble flasket 28. desember. Vi tappet på 0,5 glassflasker, men tappet også en PET-flaske, for å kunne klemme på den og kjenne om det var bobler på vei. Nå kjenner jeg at denne flaska allerede er rimelig hard, og tenker at kanskje det snart er på tide å sprette ei flaske og teste den. Er det for tidlig, når den bare har stått i fem dager? Jeg ser jo også at flere (både her inne og andre steder) skriver at IPA er en ferskvare, og bør ikke lagres lenge, men helst drikkes så fort den er klar. Er det noe vits å vente noe mer da? Forresten så stusser jeg litt på dette utsagnet også, mtp. det jeg har fått med meg av historien rundt IPA og hvordan den oppsto - var ikke meningen at den skulle tåle litt lagring - derav mye humle?

#2:
Jeg er veldig glad i Lucky Jack, og kunne tenkt meg å brygge denne en gang om ikke alt for lenge.
Jeg kjøpte boka "Ølbrygging fra hånd til munn" i går. Kjip bok. Den er jo alt for kort! Lest ut på en halv kveld! hehe. Fra spøk til pumpehagle - en veldig givende bok, ihvertfall for meg som er i nybegynnerfasen, og som brygger på 36-liters BIAB-sett.
Uansett - jeg ble enda mer happy når jeg nærmet meg slutten, og fant oppskriften til Lucky Jack i boka :) Det jeg reagerte litt på var det som står om gjæring. I boka står det 20 ºC i 4-5 dager, og så en ukes kjølig lagring. Dette stemmer veldig dårlig overens med det som står i denne oppskrifta som gjelder for Lucky Jack-settet til Bryggselv. Det kjører de vanlig 14-dagers gjæring.

Så - dersom jeg vil brygge Lucky Jack - hvilken oppskrift og gjæring går jeg for, og hvorfor?
 
#1: Er bare å jekke ei flaske og prøve det, om du ikke er fornøyd med karboneringen venter du litt til. Opprinnelig IPA er nok et stykke unna dagens IPA, med tanke på sene humletilsetninger/aroma. Det er uansett ikke slik at du må drikke det opp på en dag ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Det står også i oppskriften at man skal lagre kjølig i 2-4 uker etter karbonering. Hva vil det gjøre med smaken? Og når folk skriver at IPA ikke er egnet for lagring, går det an å si noe om hvor lenge etter karboneringen den vil være grei?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Det står også i oppskriften at man skal lagre kjølig i 2-4 uker etter karbonering. Hva vil det gjøre med smaken? Og når folk skriver at IPA ikke er egnet for lagring, går det an å si noe om hvor lenge etter karboneringen den vil være grei?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Sjølv ein ipa har ofte godt av 2-3 veke på kjøle. Vert litt meir balansert. Og det er no ikkje slik at du kun har Timer og minutt på å drikke ein ipa :cool:

frå min HTC "smart-tellefon "
 
IPA skal ikke være balansert, det skal være humle rett i ansiktet :)

Synes at IPA'er ikke har godt av noe som tar tid. Drikk ferskt. Er maltsammenetningen ute så juster det til neste brygg i steden for å la det "gå seg til" og i mellomtiden miste det en IPA er, nemlig humla.
 
Neinei, jeg vet jo jeg har god tid. Men mtp. at noen mener den ikke skal ha lagring, så er det greit å vite så man har litt kontroll. Litt kjipt å gi bort en flaske eller to, f.eks, og så smaker det huggorm fordi det burde vært drukket for en måned siden...


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Du kan jo måle SG etter 4-5 dagar og så måle på nytt dagen etter. Visse den ikkje har endra seg, og den er i fornuftig område, er den ferdig. Men ofte tek det litt lenger tid.

Det er ikkje slik at ølet endrar seg så enormt, så berre set i gang og drikk, så gjer du deg sjølv erfaringar om korleis smaken utviklar seg. Aroma/smak frå humla er noko av det fyrste som avtek. Nokon likar det på eine måten, andre på andre måten.
 
Du kan jo måle SG etter 4-5 dagar og så måle på nytt dagen etter. Visse den ikkje har endra seg, og den er i fornuftig område, er den ferdig. Men ofte tek det litt lenger tid.

Det er ikkje slik at ølet endrar seg så enormt, så berre set i gang og drikk, så gjer du deg sjølv erfaringar om korleis smaken utviklar seg. Aroma/smak frå humla er noko av det fyrste som avtek. Nokon likar det på eine måten, andre på andre måten.
Eg meiner at omtrent all øl har godt av å få stå ca 14 dager på gjæring.

frå min HTC "smart-tellefon "
 
Generelt så karbonerer jeg på 20-22 grader I to uker,. Åpner gjerne en flaske etter 5-6 dager for å smake på utviklinga, ellers blir det lange dager å vente :)...Dersom du har 14gr så tar det lengre tid, og du blir enda mer utålmodig.... IPAen dauer ikke sånn med engang, fersk er best, men 2-3 mnd går helt fint... Er/blir du helt humlehode blir det nesten aldri nok humle :) Lykke til med en interessant og givende hobby!!
 
Du kan jo måle SG etter 4-5 dagar og så måle på nytt dagen etter. Visse den ikkje har endra seg, og den er i fornuftig område, er den ferdig. Men ofte tek det litt lenger tid.

Det er ikkje slik at ølet endrar seg så enormt, så berre set i gang og drikk, så gjer du deg sjølv erfaringar om korleis smaken utviklar seg. Aroma/smak frå humla er noko av det fyrste som avtek. Nokon likar det på eine måten, andre på andre måten.
Dette syns jeg var et godt svar. Hvis en ser på hva som selges/produseres under paraplyen IPA i dag, vil en finne en voldsom variasjon. Riktig nok er et tydelig humlepreg en fellesnevner, men etter min forstand blir det feil å si at det SKAL være "humle rett i fjeset".
Var nettopp i Skottland, og en klassiker der borte er Deukharts IPA på 3,8%. Alkoholsvak (noe som ikke er typisk, kanskje), balansert og kjempegod!
 
Et lite tips er også at større flasker blir karbonert raskere enn mindre flasker, pga mindre headspace i forhold til flaskens volum, så selv om en litt større flaske er klar er det ikke sikkert at de mindre er det, men uansett er det jo bare å åpne og smake, ingenting i veien for det, liker å gjøre det selv også for å følge litt med på utviklingen :)
 
Dette syns jeg var et godt svar. Hvis en ser på hva som selges/produseres under paraplyen IPA i dag, vil en finne en voldsom variasjon. Riktig nok er et tydelig humlepreg en fellesnevner, men etter min forstand blir det feil å si at det SKAL være "humle rett i fjeset".
Var nettopp i Skottland, og en klassiker der borte er Deukharts IPA på 3,8%. Alkoholsvak (noe som ikke er typisk, kanskje), balansert og kjempegod!

Ok. Jeg må omformulere meg til så si amerikanske IPAer. Det er vel mest de det går i vel.
 
Tilbake
Topp