Utblandet starsan skummelt å svelge?

Etter at auto-heverten tok kvelden, måtte jeg bruke silikonslange for å flytte starsan fra oppvaskkum til dunk for lagring. Klarte da å få en mindre mengde utblandet starsan i munn, tror jeg unngikk å svelge noe.

Etter å ha lest HMS bladet til Starsan, er tydeligvis ikke svelging noe særlig. Blir jo litt småstresset.

Spørsmålet er om dette gjelder både konsentrert og utblandet starsan. Noen som vet noe om dette?

Tom.
 
Databladet gjelder nok konsentrert Star San, den tynnes jo kraftig ut, så jeg mener du ikke har noe å bekymre deg for.
Jeg smaker litt på utblandet Star San innimellom for å sjekke om den er sur eller ikke.
 
Jeg har også kommet til å få noe star san i meg.
Men tror det er slik Lars mener.
Tror også man må ringe giftsentralen dersom man skulle ha vært så uheldig å syntes at en halvliter kald starsan hørtes fortreffelig ut. ;)
 
Hørte en podcast på BN, der en av de 5 mente man kunne brygge en øl på malt, humle og starsan.
Mener også at han hadde demonstrert hvor ufarlig stoffet var ved å tylle i seg noen liter på styrten. Og at man kunne vanne rosene med slantene.
Magefølelsen min etter podcasten er iallefall at det sikkert går greit.

Så lykke til :)
 
Skal de oppgi data på utblandet blir det mange alternativer så det er sef. konsentrert som kommer i flaska som gjelder.
 
Jeg vasker hendene i stoffet og har ikke merket noe til det. Men jeg fikk en liten tankevekker i sommer, da helte jeg ut utblandet stæ san på plenen etter at jeg hadde vasket et kar. Og i løpet av 30 sekunder så "kokte" det av meitemark som krøp til overflaten og prøvde å komme seg bort fra stoffet.. Så HELT ufarlig er det nok ikke. Så drikk øl istedetfor mye billigere er det også.
 
Jeg ringte nå gifttelefon for å være på den sikre siden. Etter at de hadde sett databladet og konferert seg imellom var konklusjonen at 15ml på 10 liter ikke var noen grunn til bekymring. Lett irritasjon av slimhinner i munn så tørrhet eneste konsekvens.

Så vet man det.
 
Jeg kom til å tenke på dette i dag når jeg var nære på å tappe øl over til sekundærgjæring på en dunk hvor det var omtrent 1,5 liter utblandet starsan.
Om jeg ikke hadde oppdaget dette, vil dette være farlig på noen som helst måte? 1 liter utblandet starsan på 20 liter øl vil jo være en utrolig svak konsentrasjon.

Og det som er mer viktig, hvordan kunne dette påvirket ølet? Ville det bare blitt "vannet ut", eller vil endring i pH påvirke smaken etter sekundærgjæring/lagring på noen måte?
 
Starsan består hovedsakelig av fosforsyre, ikke noe farlig å få i seg. Den blir sikkert fort nøytralisert i munnen. Noen syrer kan man nesten drikke i konsentrertform uten at det er så farlig. Jeg ville vært mer forsiktig med å få det i øynene eller konsentrert starsan på huden. I munnen blir den fort nøytralisert av spyttet.
 
Jeg sliter litt med å finne svar på hvor forsiktig jeg må være med utblandet starsan. Her heeelt fersk når det gjelder brygging generelt, og dette er en ting jeg har prøvd å finne ut uten å få svar på.
Jeg har blandet 15ml starsan i 10 liter vann, og er livredd for å være nær styggedommen [emoji23] når man kan få det i munnen uten å være redd er det vel ikke så farlig, eller? Denne tråden er det nærmeste jeg har kommet et svar. Hva med huden? Øynene skjønner jeg man skal være forsiktig med uansett


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg sliter litt med å finne svar på hvor forsiktig jeg må være med utblandet starsan. Her heeelt fersk når det gjelder brygging generelt, og dette er en ting jeg har prøvd å finne ut uten å få svar på.
Jeg har blandet 15ml starsan i 10 liter vann, og er livredd for å være nær styggedommen [emoji23] når man kan få det i munnen uten å være redd er det vel ikke så farlig, eller? Denne tråden er det nærmeste jeg har kommet et svar. Hva med huden? Øynene skjønner jeg man skal være forsiktig med uansett


Sent from my iPhone using Tapatalk
Det er ikke så bra for huden. Jeg er dårlig til å bruke hansker, og huden på henda flasser bra et par dager etter en solid økt med flaskevask. Får myke, fine hender når flassinga er over, da.
 
Jeg blir veldig tørr på hendene av det, så prøver å bruke hansker selv om jeg slurver litt med det. Ellers er jeg ikke særlig bekymret for det. Men obs: fort gjort å ødelegge f.eks. kjøkkenbenk om man søler en skvett u-utblandet starsan.
 
Det er ikke bra for huden om man overdriver, nei, så hansker er et must hvis du skal holde på å rote med stoffet over lengre tid. Jeg må gjøre det når jeg desinfiserer flasker i balje. Da er det et problem at vanlige oppvaskhansker av lateks utvikler svoveldunster, og at det setter seg i stasan'en også. Så de er ubrukelige.

Jeg sliter med å få tak i hansker av vinyl. Engangshansker funker dårlig; de er for korte.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp