Utbytte av humle med bruk av humlepose

Jeg mener å merke stor forskjell i utnyttelse av humle når den tilsettes direkte i gryta, sammenlignet med når jeg bruker humlepose. Andre som har erfaringer med dette?

Jeg kan ikke huske å ha sett noe litteratur som tilsier at utbytte blir lavere når det brukes humlepose, men mener selv at utbytte blir mye mindre med pose  :jaha:
 
Din erfaring er vel en ganske godt etablert sannhet, uten at jeg har sett bestemte artikler og tester omkring emnet.
 
Gahr skrev:
Din erfaring er vel en ganske godt etablert sannhet, uten at jeg har sett bestemte artikler og tester omkring emnet.

Har du noen erfaringstall som sier noe om hvor mye vi bør øke humlemengden om vi bruker pose?
 
Nei, dessverre. Jeg bruker aldri pose selv... Det kommer også litt an på hvor store poser man bruker/hvor fulle posene er.
 
Hva med å heller lage en diger hop-spider? Har fundert på tanken, men det går alltid i to-do-mappa bakerst i barken.
 
andersreve skrev:
Ikke på blomst heller, Gahr?

Bruker i grunnen aldri blomst lenger, annet enn i HopRocketen. Men med oppsettet jeg har nå måtte jeg ha brukt pose for ikke å tette ting.
 
Tilbake
Topp