Utbytte BIAB

Mortenpip

Norbrygg-medlem
jeg brygger til vanlig på et trekjele HERMS bryggeri, men har en 25 liter Biltema kjele, en meskepose og en 2000w kervel til overs. Tenker da og brygge BIAB enstegs mesk, no sparge med litt manuell sirkulering på slutten for å klarne litt. Justerer vann og pH hva kan jeg forvente av utbytte her? Bare sånn at jeg har noe sånn ca å gå ut fra når jeg skalerer oppskrifta.

Har aldri helt fått taket på dette med å beregne utbytte. Men i den grad BeerCalc er til å stole på, havner jeg oftest ned mot 65%. Brygger BIAB, mesking i isolert (liggeunderlag) krabbekjele, "skylling" ved å legge posen over i annen gryte med varmt vann. Hvor skal jeg lete etter grunnen til lavt utbytte? (Eller: hvilke faktorer kan gi bedre utbytte ved BIAB?) Mesketemperatur? (varierer jo etter hvor i mesken en måler - selv om jeg rører et par ganger). Skyllevannstemperatur? Tid? Tykk/tynn mesk? Noe innlysende og opplagt som jeg ikke har skjønt?

Har aldri helt fått taket på dette med å beregne utbytte. Men i den grad BeerCalc er til å stole på, havner jeg oftest ned mot 65%. Brygger BIAB, mesking i isolert (liggeunderlag) krabbekjele, "skylling" ved å legge posen over i annen gryte med varmt vann. Hvor skal jeg lete etter grunnen til lavt utbytte? (Eller: hvilke faktorer kan gi bedre utbytte ved BIAB?) Mesketemperatur? (varierer jo etter hvor i mesken en måler - selv om jeg rører et par ganger). Skyllevannstemperatur? Tid? Tykk/tynn mesk? Noe innlysende og opplagt som jeg ikke har skjønt?
Egentlig er utbytte ikke så viktig for hjemmebryggere, all den tid malt er billig. Men hvis du ønsker å øke utbyttet kan du forsøke å meske lengre, røre oftere, sørge for at malten er knust fint, gå for tykkere mesk og dermed ha mer skyllevann, bruke varmere skyllevann (opp mot 78 C), skylle flere ganger, samt måle og justere pH i mesken og på avrenninger etter skylling. Og sikkert andre ting jeg ikke kommer på.

Husk å ikke blande mash eff med brewery eff.

Jeg liker denne kalkulatoren: http://www.brewersfriend.com/brewhouse-efficiency/
Der får du også en god forklaring på de ulike effektivitetsbegrepene - og en lenke til en grundig artikkel om temet, om du vil gå til bunns i materien.

Når det snakkes om "effektivitet" er det gjerne det som her kalles "pre-boil efficiency" det er snakk om. Den er nyttig når du brygger. Hvis du har beregnet hva den vil bli, kan du justere etter meskingen gjennom å spe ut eller eventuelt tilsette litt tørrmalt.

Verd å merke seg at meskeeffektivitet varierer gjerne med en del (5?) prosent relatert til OG. Ingen ser helt ut til å ha tatt seg målet med å komme opp med en formel her. Gode muligheter for å få satt navnet sitt på en formel. :)

Husk å ikke blande mash eff med brewery eff.
Når det snakkes om "effektivitet" er det gjerne det som her kalles "pre-boil efficiency" det er snakk om. Den er nyttig når du brygger. Hvis du har beregnet hva den vil bli, kan du justere etter meskingen gjennom å spe ut eller eventuelt tilsette litt tørrmalt.

Ah.. Så, kanskje det er greia, at jeg roter sammen ulike typer effektivitet. Det som står som "Efficiency" i BeerCalc - er det altså pre-boil efficiency? Og da må en rimeligvis måle preboil gravity? Jeg har bare :oops: målt OG etter kok og vørtermengde til gjæring - som da er "brygghuseffektivitet", er det så?

Må begynne å måle preboil gravity, skjønner jeg - og prøve å måle/beregne litt mer nøyaktig vørtermengde før kok...

Mål når du har kokt noen minutter slik at det bilr godt blandet. Så justerer du humle, kokende vann/spraymalt hvis det er nødvendig. Sukkeret blir i kjelen så har du SG lik ønsket OG i starten så tilsetter du kokende vann underveis.

Vi som er litt gjerrige av oss justerer i slutten av koken. Det holder humleutgiftene lavere. :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Gjør det egentlig det og i tilfelle noe av betydning?
Smak og aroma justeres ofte iht volum og med tanke på bitterhet så gir vel øket volum med mindre sukker noenlunde samme humlemengde som mindre volum og mer sukker.
Det synest ofte som at "samme hvordan man snur seg så er ræva bak" med denne bitterheten:)
Men kan man leve med lavere OG og mindre av all humle så sparer man endel.
Forresten så er sparing ikke særlig aktuellt.
Ingen vil finne på å sette kjæledyret sitt på halv matrasjon.
Ganske sammenlignbart spør du meg:p

Sett deg inn i hvordan OG og humle interagerer så forstår du hvordan det henger sammen. Metaforene dine er ikke relevante. Du kan velge mellom høy og lav effektivitet.

Sist redigert:
Det er vel så enkelt som at høyere OG gir lavere alfasyreutbytte av humla, altså mindre bitterhet. Så hvis du må vanne ut for å få den OG'en du ønsker, er det vel ganske lurt å gjøre det i starten av kokinga:). Jeg aner forøvrig ikke hvor mye du kan spare, men den mest innlysende effektive måten å spare på, må vel være å bruke humler med høyt alfasyreinnhold til den tidlige tilsettinga?

Her er ellers hva Palmer skriver i How to brew. Tabell 7 der sier jo en del.:http://howtobrew.com/book/section-1/hops/hop-bittering-calculations

Sist redigert:
Får ikke det klart for meg hva Per mener med "velge mellom lav og høy effektivitet".
Men vi er vel litt på siden av det TS spurte om nå.
-Dette med humla er interessant og skal ta det opp i en annen tråd.

Får ikke det klart for meg hva Per mener med "velge mellom lav og høy effektivitet".
Når jeg brygger byggvin på Speidel går det kanskje med 3kg LME eller DME (OG: 1.2). Bruker jeg Perle (8%) som bitterhumle trenger jeg 100g for å nå 100 IBU hvis jeg tilsetter DME i slutten av koken. Tilsetter jeg i begynnelsen av koken trenger jeg 150g humle for å nå 100 IBU. Økt SG reduserer humleeffektivitet. Valget er enkelt.

Får håpe trådstarter ikke arresterer oss:)
-Var usikker på om du mente sukker eller humle når du skrev utbytte.
Ja jeg er ikke uenig i det du skriver Per. Har alltid trodd der var slik. Men hva viser kalkulatorene?

Et tenkt eksempel i andre enden ang sukkerinnhold og humlemengde.
Vi vil lage 24l standard "kjøpepils" og legger inn i beercalc to alternativer.

Alt 1, volum 24l, 3300g spraymalt, 20g Magnum på 60min gir 24l med OG 1.050 og 35IBU
Alt 2, volum 20l, 3300g spraymalt, 20g Magnum på 60min gir 20l med OG 1.060 og 42IBU
Tynner ut alt 2 med 4l vann noe som da etter slik jeg tenker gir 24l med OG 1.050 og 35IBU.
Jeg er fortsatt enig med deg selv om jeg får samme tall i begge alternativene.
Tror andre kalkulatorer viser noe tilsvarende.

Jeg brukte Beersmith til å regne ut mine tall. De støtter å legge til ekstrakt i slutten av kok.

Arresterer ingen jeg:) driver med en byggvin og en quad selv og har jo da nå lært at man kan bruke mindre humle viss man putter i spray/sirup på slutten kontra i starten på kok.. Kjør på gutter!!!

Jeg driver også med BIAB på siden av bryggingen jeg gjør med en ølkoker sammen med kompisene.
Laget en Brooklyn lager i dag. I følge Breewsmith skulle jeg få en OG på 1070, men endte opp på 1054.
2.5 kg lager malt 0.25 kg Munich malt og 0.20 kg Caramel/crystal malt. 8.7 liter på gjæringskar. 14,7 liter veske totalt.
Mask 68 grader i 60 minutter med skylling på 78 grader og 15 minutter avrenning etterpå.
Tror jeg skal lage en til og justere litt for å se om det gir utslag. Noen forslag til hva jeg skal prøve ?
Stjeler tråden fra Morten nå, men håper på tilgivelse :-(

Tilbake
Topp