Utbytte

Noen som kan hjelpe meg å finne utbyttet på min IPA i dag?

Jeg målte SG før kok til å være 1060. Vørter volumet til kok var 59l. Hvis OG er nødvendig så ble den målt til 1066 etter kok.

Oppskriften finnes her
http://www.bryggselv.no/products/single-hop-simcoe-ipa-allgrain-lsett-25l

En annen ting; det ble liv i gjærlåsen bare 2-3 timer etter at det ble satt på dunk. Tidligere har det alltid tatt et døgn eller to før "ploppingen" har startet. Håper det er et godt tegn?

Sist redigert:
Wow! Uten at jeg er ekspert, men er ikke 88% veldig bra? Eller er det mulig at det kan bli "for mye" utbytte?

88% er veldig bra det. Hvis tallene du har oppgitt stemmer. Regner med at du brukte 2 sett. Med da 13,4kg malt.
Det viktigste for å få godt utbytte er god skylling.

Man kan ikke få for mye utbytte hvis man bare tenker% :)

Åja sorry. Ikke for å ødelegge stemninga, her men ser at jeg har fylt inn i kalkulatoren Og etter kok. Man skal bruke før kok. Har du den? Den er noe lavere.

Åja sorry. Ikke for å ødelegge stemninga, her men ser at jeg har fylt inn i kalkulatoren Og etter kok. Man skal bruke før kok. Har du den? Den er noe lavere.
Ja, jeg brukte to sett. Målte det til å være 13,5kg. OG før kok, som jeg har kalt "SG før kok" over her, ble målt til 1060 ved romtemperatur.

Sist redigert:
Du har jo fylt inn riktig ettersom han oppgir volum vørter til kok og SG på denne. 88% konverteringseffektivitet er sabla bra! Det du kan risikere med dette er at du treffer høyere OG enn oppskrifta tilsier med ferdigsett. Da kan du enten bruke mindre malt, eller tynne ut med vann.

Hvis du vet prosentenvis fordeling av malten kan du bruke denne som er litt mer nøyaktig: http://www.brewersfriend.com/brewhouse-efficiency/

Du har jo fylt inn riktig ettersom han oppgir volum vørter til kok og SG på denne. 88% konverteringseffektivitet er sabla bra! Det du kan risikere med dette er at du treffer høyere OG enn oppskrifta tilsier med ferdigsett. Da kan du enten bruke mindre malt, eller tynne ut med vann.

Hvis du vet prosentenvis fordeling av malten kan du bruke denne som er litt mer nøyaktig: http://www.brewersfriend.com/brewhouse-efficiency/
OG etter kok ble målt til 1066 i romtemperatur, som er innenfor oppskriften (1063-1067). Da er altså dette brygget egentlig sabla bra? :)

Sist redigert:
Hvertfall hva OG angår ;) du er jo i helt i høysjiktet av oppskrifta der.
Flott! Da er det bare å krysse fingrene for en bra FG etter gjæring. Bruker fortsatt tørrgjær til brygging, men den startet å proppe bra etter bare 2-3 timer, så håper med det at den har kommet bra i gang og fortsetter i noen dager til.

Når det skal tørrhumles regner jeg med at det bare er å tømme det rett i dunk, uten noe form for røring. I oppskriften står det at det skal tilsettes etter dag 5 på gjæringsdunk, så tenkte å følge det. Nå ligger humlen i fryseren og regner med at den kan gjøre det til det skal tilsettes, det trenger vel ikke å varmes opp før det tilsettes? Regner med at det er best dyprfys med tanke på bakterier ol.

Er det slik man taster det inn?

2qsnfyb.png

Bare stusset litt på at det står "Totalt volum i gjæringskar" og "Planlagt volum til gjæring". De verdiene jeg har brukt er "Total vørtervolum til kok" og "planlagt vørtervolum" til kok.

Du regner her på brygghuseffektivitet, altså hele prosessen. Effektivitet beregnet før/opptil kok er typisk meskeeffektivitet.

Du regner her på brygghuseffektivitet, altså hele prosessen. Effektivitet beregnet før/opptil kok er typisk meskeeffektivitet.
Så det er altså meskeeffektiviteten min som er omlag 85%. Selve bryggehuseffekten blir nærmere 67%, da jeg sitter igjen med 43l i dunkene.

Da har jeg puttet inn disse tallene:
13,5 (Kg malt)
43 (I dunk til gjæring)
1.066 (OG etter kok)
45 (Forventet mengde til dunk)

= 67%

Det er vel meskeeffektiviteten man normalt oppgir når man snakker om utbytte/effektivitet?

Sist redigert:
Tilbake
Topp