Utett corneliusfat

Jeg lurer på om det er noen her som har noen tips på å få ett corneliusfat tett, det vil ikke tette ved lokket, så det lekker CO2.. Har prøvd med ett lokk fra ett anna fat som det ikke er noe problem å få tett, men det hjalp ikke en døyt. ???
 
Heisann,

Jeg har hatt det samme problemet på noen av fatene mine. Grunnen til at mine var til å lekke litt var fordi mekanismen som strammer lokket ikke strammet nok. Tror kanskje en av de stengene som går ned mot godset hadde blitt bøyd litt med bruk og at det var derfor de var blitt litt slappe i fisken. Måten jeg løste det på var å klippe av litt av plastikken på bruskorker (den delen som løsniner første gang man åpner en kort) og la den i mellom strammemekanismen og den bøylen som holder de.
Lukket så fatet og kjørte trykk på for å se at det ikke var lekkasje. Noen ganger måtte jeg åpne det igjen og flytte litt på lokket for så å prøve igjen. Men i løpet av en 2-3 forsøk så ble de tettet og nå har de holdt i snart 5 måneder uten trykktap.
Tror det er viktig å sjekke at både gummiringen på lokket og innsiden av godset er helt rent. Tror også at disse pakningene etterhvert blir harde og trenger å bli byttet ut. Kan sikkert å tak i disse på bryggerbutikker eller eBay.
Men jeg syntes heller ikke at det alltid er like lett å få disse fatene helt tette, selv de som har gode pakninger og stramninger på lokket. Må "lirke" litt frem og tilbake før de er helt tette. Dersom du skal ettergjære på fatene, kjør litt trykk på dem etter at du har tappet dem slik at du eventuelt kan høre en lekkasje, slik at du slipper å få helt flatt øl. Jeg lærte dette på den harde måten.
 
God morgen,

Jeg har et eldre corneliusfat hvor jeg bruker to o-ringer på lokket for å få det tett. Det funker bra. Tor ellers det også vil fungere greit med patenten som er foreslått over.

Gahr
 
Det hjelper også veldig å smøre pakningen litt med et egnet smøremiddel. Bør være matvarekvalitet og vannbasert ;)
 
Min erfaring er at hvis det lekker co2 ut gjennom pakningen så kan det ha to årsaker.
1. pakninga er gammel og må skiftes.
Jeg kjøpte 12 nye fra PETIT.
2. Låsbøylen har blitt bøyd ut til sidene slik at den strammer for dårlig.
Jeg satte den i ei skruestikke og bøyde den tilbake.
Problemet var løst.
Det er fortsatt viktig å passe på at lokket ligger rett før man strammer til bøylen.

Egil B.
 
Tilbake
Topp