Utette ventiler på corneliusfat

Jeg plukket fra hverandre alle inn- og utventilene på fem corneliusfat før sommeren, og fikk satt dem sammen igjen. Men nå opplever jeg at 3-4 av fatene er utette. Dels forsvinner trykket, men verre er det at noen av fatene lekker gjennom ut-ventilen. Dermed får jeg etter hvert en stor dam øl i bunnen av fryseren min... Jeg måtte slippet ut trykket for å få stanset lekkasjen (eller eventuelt sette på en tappeslange).
Jeg har prøvd å smøre de utette ventilene med vaselin (noe som trolig er forklaringen på dårlig skum på minst et av fatene). Jeg har fått anbefalt silikonolje (White oil selges hos Petit for 200 kroner...). Kan jeg bruke samme silikonstift som brukes på gummilister på biler? Er det noen som har andre tips for å få disse pakningene tette igjen?
Jeg tror jeg kommer til å vente lenge før jeg tar sjansen på å pelle fra hverandre ventilene på mine corneliusfat neste gang...

Tore
 
det spørs om silikonstiften er 'food grade', slik at du ikke får farlige midler i ølet. Ellers så ville jeg nok heller anbefale å bytte ut gummitetningene og evt fjærene som holder dem på plass. Du kan få kjøpt sets med alle tetninger til et fat. Heller det enn å måtte tørke øldammer i kjøleskapet igjen.
 
Problemet er å finne riktige "sputniker" til mine ventiler. Jeg sendte en av de utette ventilene til Petit, men han har foreløpig ikke funnet frem til riktig innsats. Jeg endte opp med å kjøpe en ny hel ventil. Men nå har jeg minst to andre utette, så det kan bli dyrt i lengden...
 
Har du amerikanske fat så kan du sikkert få nye sputniker bestillt av Brewersdiscount, Terry er sikkert behjelpelig med å finne rett sputnik til deg. Han selger overhalte fat og jeg forstår det dit hen at det er to typer som er vanlig på amerikanske fat, en kort og en lang en.
 
Det ser ut som jeg bør gjøre en større bestilling fra Brewer's Discount av ulike reservedeler og annet tilbehør, både av inn- og utventiler, tappeslanger, lubricants og ulike koblinger. Etter det jeg har hørt, er det minst to ulike standarder på ventiler for Corneliusfat. Er "Ball Lock" den typen vi bruker her i Norge? Er det greit å bestille fra Brewer's Discount nor det gjelder leveringstid og fraktpriser? Erfaringer?
 
Brewersdiscount kan være litt treg i starten siden det er et enmannfirma, men Terry gir god service og du kan betale via paypal eller sende han kredittkortet (bør ringes inn).

Jeg anbefaler og kjøpe fra han, har selv bestillt 16 nyoverhalte fat av han. Han sender via US postal og fraktprisen blir neppe skremmende på småbestillinger.
 
Ball-lock er NC (Ikke-Coca Cola) sin variant og det er vel det de fleste bruker. Her kan du se hva som er hva:

71510392.jpg

Pin-lock CC (øl-siden, gassiden har bare to pinner)

75720191.jpg

Ball-lock NC (øl-siden, gassiden har merker i kantene på mutteren)

Forøvrig så selger www.candirect.de hele koblingen med innvendig ventildel, fjær og O-ring til under € 7 p/st. Jeg har bra erfaring med butikken (men må legge til at jeg fikk varene sendt til en venn i Tyskland).
 
Tilbake
Topp