Utfordring med gjær for nybegynner

Arcticjan

Norbrygg-medlem
Beklager at jeg nok en gang maser på forumsidene her. Men jeg har planlagt brygging i morgen, og har plutselig blitt veldig usikker på alt omkring gjær. Desto mer jeg leser på forumsidene, desto mer usikker blir jeg , og skjønner at jeg egentlig ikke forstår stort av dette.
Men uansett, jeg hadde planlagt å brygge 50l brown ale i morgen, en veldig enkel nybegynner oppskrift sommjeg har prøvd før og som jeg ville teste mer. Og 1059. På den opprinnelig oppskriften ble det bruk safale s04. Jeg har kun en pakke safale igjen oppdaget jeg i kveld. Men jeg har også liggende en wyeast 1028 (riktignok fra 28.april). Jeg har ikke skjønt alt dette med å lage en starter, og heller ikke helt skjønt kalkulatoren til mrmalty. Men finnes det noen mulighet for at jeg kan lage starter i kveld på denne wyeasten som jeg kan bruke i morgen (da ca kl 18) sammen med safalen?

Eller burde jeg bare prøve meg på de to pakkene av safale us05 jeg også har liggende ?
 
Jeg har ikke regner på det, men tror det blir hardt å få nok gjær med starter på så kort tid til så mye øl med den OG'en.

Du kan fint bruke den gjæra neste gang, men begynn tidligere med starteren.
 
Jeg har sett forskjellen på ferskgjær v.s. ferskgjær-starter.

Uten gjærstarter, tok det en uke før det ble liv i et av bryggene.
Med gjærstarter, blir det action etter etpar timer...
Men jeg har kun gjort dette med ferskgjær.
 
Gjæren frå april må du ha startar for å få noko ut av. Du har også for lite gjær i høve til OG og antall liter. Mitt tips er difor, brygg 20L og sats på den pk tørrgjær s04 du har liggande. Eller brygg 35-40L og pitch dei to s05. Skal du brygge 50L bør du ha 3 pk tørrgjær.
 
Okay, skjønner ihvertfall at jeg da ikke har noen mulighet til å bruke wyeast 1028. Men da jeg brygget dette sist gang brukte jeg kun 2 stk safale s04, og hadde de rett opp i dunken uten å rehydrere . Det var ca 45 liter vørter. Den gjæret greit trodde jeg helt til nå når jeg har lest en del på forumsidene .
Men Hvis jeg rehydrerer, blir det kanskje bedre? Jeg har også en wyeast 1272 og 1084 fra juni liggende. Kanskje jeg kan blande ?.....dette høres sikkert idiotisk ut skjønner jeg. Jeg var bare så fordømt innstilt på å brygge i morgen, og elgjakta starter torsdag, så da blir det ikke mer brygging på noen uker frykter jeg.
 
Du bør ikke ta i betraktning at ting bli "bedre" om du rehydrerer. Rehydrere bør være utgangspunktet.
Jeg vil anta at du kan lage en starter nå, og pitche denne uten å dekantere, for det har du ikke tid til, sammen med to pakker US-05. Ellers lager du en mindre batch, som egentlig er safere.
 
Amatøren: Jeg har brygget etpar 50-litere - men alltid fulgt oppskrift og veiledninger slavisk. Er det dumt å bruke 2 tørrgjærpakninger som anvist ? Da lurer jeg på om jeg har hatt oppi for lite gjær, da. huff. Hvordan skal verden ende ? Ja - jeg har jo sjekket med mr.Malty... som sier da 2.8 pakninger ... Men jeg hadde ingenting annet ekstra. (kanskje kona's tørrgjær fra Idun?)

Menmen, svaret får vi om 2-3 ukers tid (de er på flasker. OG 1050 ned til 1010-1006).
 
Det vil jo føre til underpitching å kun bruke 2 pk i 50L, men det er ikkje verdas undergong. Langt i frå. Om du vil følge oppskrifta er det jo berre å pitche 2 pk som anvist.

Er du i det eksperimentelle hjørnet kan du blande s04 og s05, då har du tre pk, og satse på at britiske og amerikanske krefter foreinar seg i gjæringskaret. Styr for all del unna Idun.
 
Jeg har gjort det samme på tidligere batcher, brukt 2 pakker som anvist, både når d har vært tørrgjær og når d har vært wyeast activator.
Men idag har jeg bestemt meg for å prøve 1.5 pk us05 og 1 pk s04, så får jeg se om jeg merker noen forskjell. I tillegg skal jeg aelvfølgelig rehydrere, som jeg heller ikke har gjort før
 
Ja, for all del, styr unna Idun... Tenkte jeg skulle sette tomtebrygg - fikk oppskriften av en kollega som har gjort dette i årevis.
Kunne jeg erstattet idun-tørrgjæret med noe annet ? Eller bør jeg bare følge dette med en knvivsodd med tørrgjær Idun ?
 
Tilbake
Topp