Utfordring med UT200 og pils-gjæring.

Hei,

satte en pils i går og aktiveteten er allerede i gang, men jeg merket at temp-innstillingene ikke fungerer helt som jeg vil.

Har teipet sensor til gjæringsskapet med førti lag gaffa teip. og stilt inn på intervallet 10,9-11,0 grader.

I dag morges ser jeg plutselig den stod på 10,3, ett godt stykke under det jeg ønsket. Er det flere som opplever det samme? At enheten kjøler et stykke for langt ned? Er dette ett problem ? Hva kan man gjøre for å få ett mindre intervall?

edit:Det er en fryseboks jeg bruker

Sist redigert:
Kan det være at du har en interval instilling som må justeres?

Jeg har bare stc men der er det høyest, lavest temp og interval ned til 0,3 grader.

Lest igjennom og ser ikke noe jeg har stilt inn feil.. .jeg holder en knapp på at frysen drar den litt langt ned spesielt siden jeg ikke har vifte som jeg ser noen har:)?

Mulig jeg husker helt feil her, men mener å huske at ut200 trenger et litt større intervall enn 0.1*c.

Tror han mener at ditt tillatte intervall på 0,1 grad er for lite. Dermed begynner fryseboksen å jobbe fort. Iom at det er en del kjølekapasitet i en fryseboks så fortsetter kjøleeffekten selv etter at at temp er kommer innenfor 0,1, og tempen underskytes. Øk til feks 0,3, så vil jeg tro det fungerer bedre. Jeg har +/- 0,3 på min stc og opplever lite tempsvingninger.

Tenk deg at du har en kraftig varmeovn som skal holde innenfor 0,1 grad. Da er det lett å se for seg at temperaturen overskytes. Blir tilsvarende, bare motsatt, med fryseboks.

Det ble helt motsatt. Økte termostaten og da gikk den.ned.til 9,8.

Har skrudd effekten på frysen ned så langt det går,.håper det hjelper:)

Hei,
Sensorplasseringen, isolasjon og hvor mye masse det er rundt sensoren gir veldig stor variasjon, men du må ha en del masse rundt/inntil sensoren.
Selv bruker jeg 1 desiliter vann med sensoren oppi.
Hvis sensoren hadde ligget løs i skapet blir den veldig fort kald og kompressoren stopper, så blir sensoren veldig fort litt for varm og kompressoren starter igjen.
Det er ikke bra for kompressoren så derfor har noen termostater en forsinkelse slik at dette ikke skjer.
Jeg kjenner ikke ut200 men det viktigste er å forstå hvorfor hvis tempen blir for høy uten at kompressoren starter.
Nå har du litt for lav temp i ditt eksempel og det skal du ha en liten stund etter at kompressoren har stoppet, (kanskje i 5-10 minutter).
Så får noe tid hvor tempen er høyere enn ønsket og det summen av disse som skal gi deg riktig temp i ølet.
Så kommer enda et parameter inn og det er når gjæringen tilfører ølet/vørteren varme.

Ikke bekymre deg for 0,1 grad, prøv å holde ølet innenfor 1 grad, det er vanskelig nok i begynnelsen.
Når du har fått erfaring kan du begynne å finjustere.

Prøv deg frem og vær tålmodig og hold øye med tempen i gjæringskaret og IKKE så mye tempen i fryseboksen.

Sent fra min D6503 via Tapatalk

Det ble helt motsatt. Økte termostaten og da gikk den.ned.til 9,8.

Har skrudd effekten på frysen ned så langt det går,.håper det hjelper:)

Tror ikke det vil gi noe utslag. Men, er det 25 liter-ish du gjærer i plastdunk?

Du sier du har brukt gaffa, det er ikke en spesielt god isolator, inneholder omtrent null luft. Jeg ville byttet til noe liggeunderlag-aktig. Så, plasten vil lede kulde inn til sensoren. Tempen din svinger nok opp og ned men med 25L øl så har du 25L termisk masse der så ølet svinger ikke like mye som sensoren.

Hei,
Du skal helst måle midt i dunken også , men ikke med den sensoren som styrer termostaten.
Da blir det kanskje kuldegrader ytterst i dunken før sensoren slår av kompressoren. Ved stormgjæringen hadde det sikkert funket.

Sent fra min D6503 via Tapatalk

Hvis 0,1 gir for stor svinging så vil den bli større hvis du øker opp til f eks 0,3.
Du kan ikke stille den inn lavere og for å få mindre svinging må du føle mer direkte i lufta og ikke mot bøtta.
Da vil ikke øltemperaturen virke så mye inn på føleren, men minuset er at du da helst bør ha en annen føler (og måler) som isoleres godt mot bøtta og som dermed ikke påvirkes av omgivelsestemperaturen. Så leser du av øltemperaturen med denne. Da må du også følge godt med og justere underveis.
Men hvis kompressoren slår inn ofte nok med 0,1 intervall slik du har det nå
så er det vel ikke så mye mer du kan gjøre. Da utnytter du skapet maksimalt.
Tviler på at det er enkelt å redusere kompressorens kjølekapasitet.

Du har ikke byttet om på og av ? Det har jeg gjort en gang, riktignok i varmeskapet, under karbonering, satte den på på 25 og av på 24. Da var det nesten 50 grader i skapet etter ett døgn.
Når du skal kjøle med UT-200 må du ha på på høyste og av på laveste temperature.
Når du skal varme må du ha på på laveste og av på høyeste.

Så vil vil altså ha på på 11 grader og av på 10,9. Hvis du bytter om vil den aldri nå avtemperaturen, og bare fortsette å kjøle.

Du har sikkert sjekket dette, men det er lett å glemme.

Fryseren min (matsui) har en "boost" effekt og min/max innstilling som jeg tok av og skrudde ned til minimum. Uansett ser jeg at det spilte ingen rolle ift hvilken grad den havnet på.

Nå har jeg intervallet 10,8 til 11 og etter kjøling er nede på 9,8. Om det ikke er noe problem så jeg lar jeg den bare være slik.

Skal se om jeg finner noen materialet i huset som er egnet til isolasjon.

Tenkte selvsagt ikke på at hva den proben måler og det som skjer i gjæringsdunken ikke er det samme nødvendigvis.

Om jeg skal få sett hva som skjer i gjæringsdunken må jeg kjøpe ett sånt "stick on " termometer og løfte opp og ned hele tida og det gidder jeg ikke.

Facinerende løsning ift den termowell saken, DET hadde vært noe :)

Tåler sånne steketermometer saker måling i veske? tenkte det kunne vært en mulig løsning for å sjekke sammenhengen mellom det som skjer oppi dunken og utenpå :)

Kjøp deg et inne-utetermometer og fest uteføleren til bøtta med mye bobbleplast over.
Da ser du mer nøyaktig hvilken temperatur ølet har.

Tåler sånne steketermometer saker måling i veske? tenkte det kunne vært en mulig løsning for å sjekke sammenhengen mellom det som skjer oppi dunken og utenpå :)
Kjøp thermapen (uansett utrolig kjekt å ha) og mål forskjellen inni bøtta og hva sensor utenpå viser ved noen forskjellige grader. Jeg har kommet fram til at forskjellen jamt er 1 grad varmere i midten, noe som ved stikkprøver har vist seg å stemme ganske bra. Har bare justert STCen for dette. Det går jo ikke med UT200, så du må bare holde tungen rett i munnen og hodet.

Brukte sikkert totalt rundt 8-900 kr på drittermometere som jeg etterhvert uansett ikke stolte på eller som ble ødelagt, før jeg kjøpte thermapen. Bare å kjøpe det først som sist! Utrolig kjekt å få temp ila 3 sek.

Thermapen er kjekt å ha, men til å plassere mot bøtta under gjæring er den kanskje ikke det som egner seg best.
Men hvilke justeringer er det du gjør med stc som du ikke kan gjøre med ut-200?
Bruker begge selv og liker ut minst like godt.

Vil du ha den beste kontrollen på gjærings temp, ta en titt på BrewPi.
0a7cf49534f75947de2bf7101b1771dc.jpg

Sent from my iPhone using Tapatalk

Thermapen er kjekt å ha, men til å plassere mot bøtta under gjæring er den kanskje ikke det som egner seg best.
Men hvilke justeringer er det du gjør med stc som du ikke kan gjøre med ut-200?
Bruker begge selv og liker ut minst like godt.
Nei, men UT200 har jo en sensor alt som du legger inn mot bøtta. Thermapen er for å nøyaktig og troverdig finne differansen mellom hva temp sonden på utsiden av karet viser og hva den er midt i bøtta. På STCen kan man justere for feilavlesning. Dvs at når min viser 23 grader, så leser den "egentlig" 22 grader, men jeg har stilt den til å vise en grad høyere, som er hva som faktisk er lengre inn i bøtta. Likeledes, om jeg måler romtemp til 23 grader, så er den egentlig 22 grader. Det går ikke an på UT200. Ikke at det er noe krise. Liker UT200 selv jeg, men min gikk i bakken og knuste.

Tilbake
Topp