Utfordringer med tempratur

Hei.

Jeg er ny her. Startet med denne hobbyen for en mnd. siden, og har siden det lest og lært mye her på forumet :)  Skjønner at det er viktig med god temperaturkontroll under gjæringen, men her jeg bor har jeg få muligheter til å kontrollere temperatur. Har en kjellerbod som holder 17 grader.

Det første ølsettet jeg brygget ble gjæret i ni dager på badet (22 - 25 grader), men etter to uker på flaske er den veldig fruktig og har en rar kjemisk usmak. Kan det ha noe med tempraturen å gjøre?

Brygg 2 har stått i boden på 17 grader i 2 uker nå.  Det var stor aktivitet i gjærlås i 5 dager, men de siste ni dagene har det vært null aktivitet i gjærlås. Hadde tenkt å flaske i går, og flyttet dunken opp i leiligheten. Målte SG til 1012.
Etter at flaskene var vasket hadde temperaturen på brygget steget til 20 grader, og det var full aktivitet i gjærlåsen igjen. Har stått slik i 24 timer på badet nå.

Noen som har noen tips? Burde jeg flytte dunken ned i boden igjen, eller la den gjære ut i sommervarmen?  8) Er redd at det kan sette dårlig smak på ølet igjen.

Hilsen David

Den høye gjæringstempen i brygg 1 er nok årsaken til smaken du nevner, ja.
La brygg 2 stå på den tempen det gjør nå og gjøre seg ferdig. Det vil nok ikke sette noe særlig usmak når det er snakk om siste "innspurt" fa gjæren.

Skal vel en del til om gjæren ikke har klart å gjøre seg ferdig på 14 dager i 17C. Den aktiviteten du ser nå er antakelig CO2 som frigjøres fra ølet etterhvert som temperaturen øker.

Men; som har vært gjentatt et smått antall ganger her: Stol aldri på aktivitet i gjærlåsen for å bestemme når gjæring er ferdig. Bruk hydrometer.

Det beste for fremtidige brygg vil kanskje være å la de stå i 17 grader? heller det enn 25 grader, 17 er jo nærmere 19-20 grader en 25 er.

Steffan skrev:
Skal vel en del til om gjæren ikke har klart å gjøre seg ferdig på 14 dager i 17C. Den aktiviteten du ser nå er antakelig CO₂ som frigjøres fra ølet etterhvert som temperaturen øker.

Men; som har vært gjentatt et smått antall ganger her: Stol aldri på aktivitet i gjærlåsen for å bestemme når gjæring er ferdig. Bruk hydrometer.

Du har nok rett. Jeg målte SG igjen nå, og den er uforandret siden i går. 
Jeg trodde det ikke var ferdig utgjæret da bruksanvisningen sier at det skal flaskes på 1004, men min har stoppet på 1012.
Kan det ha sammenheng med at jeg brukte 18 liter vann istedet for 22?

Miguel skrev:
Det beste for fremtidige brygg vil kanskje være å la de stå i 17 grader? heller det enn 25 grader, 17 er jo nærmere 19-20 grader en 25 er.

Kommer til å bruke boden fra nå av ja.  :) Turte ikke å gjære det første brygget der siden jeg var redd for lukt. Bor i borettslag.  :)

Jørn Hammerud skrev:

Kan det bli bedre med lagring? Har hørt at fruktighet avtar ved lagring, men den kjemiske smaken er jeg usikker på.

David144D skrev:
Kommer til å bruke boden fra nå av ja.  :) Turte ikke å gjære det første brygget der siden jeg var redd for lukt. Bor i borettslag.  :)

Fyr på. Det lukter ikke så veldig mye. Hvis det er kjellerbod så tror jeg rå-lukta maskerer det meste av bryggelukta di. Dessuten gror du ikke pot, dette er jo fullt lovlig :)

Men hvis det lukter veldig godt, så kanskje du bør investere i en større hengelås? :)

Jørn Hammerud skrev:
Kan det bli bedre med lagring? Har hørt at fruktighet avtar ved lagring, men den kjemiske smaken er jeg usikker på.
[/quote]

Neimen om jeg vet. Mine første brygg ble gjæret alt for varmt og fikk usmaker av det. Jeg tror kanskje ikke de ble så mye bedre med tiden. Men det er jo bare å prøve.  :ilike:

Tilbake
Topp