Utgjæring av hveteøl med Lallemand Danstar Munich tørrgjær

Min dunk med 25 liter hveteøl gjærer nå på 9. døgn. Vørteren ble oksygenert med ren oksygen, og jeg pitchet inn 2 pakker á 11g Danstar Lallemand Munich tørrgjær, som ble rehydrerte i sterilt vann.

OG var 1.050. Gjæren startet raskt, men FG har nå stått på 1.020 i tre dager. Med andre ord kun 59% attenuasjon så langt. Jeg har god temperaturkontroll og startet på 18 grader, gjærer nå på 19.5 grader.

Leser om gjæren at den har medium til høy attenuasjon. Jeg er usikker på hva det innebærer i prosent/FG?

Leser dessuten at "Fermentation rate, fermentation time and degree of attenuation are dependent on inoculation density, yeast handling, fermentation temperature and the nutritional quality of the wort." Noen som kan oversette dette for meg?

(http://www.danstaryeast.com/products/munich-wheat-beer-yeast)

Men mest av alt, noen som har erfaringer med denne gjæren, evt kan gi meg noen råd her? Bør jeg øke temperaturen eller bare ta en chill pill og la den jobbe i fred?

God 1. mai, folkens!
 
Så langt ut i gjæringen vil det ikke skade å øke temperaturen 2-3 grader, det bør nok hjelpe gjæren ned de siste poengene.
 
Kanskje den bare er treg, la den stå der noen dager og få gjæren i suspensjon igjen.

Medium til høy utgjæring er vel et gjennomsnitt på rundt 75% ish, antar jeg.
 
Ja, hm..kjenner ikke denne gjæren. Noe jeg kan gjøre eller tilsette for å vekke til live? Riste?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Ok, da har jeg forsøkt det. Så får vi sjå. Kommer tilbake med rapport. Takk.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp