Utgjæring

Har en hveteøl stående til gjæring. Den har idag (10/3) stått i en uke på 19° +-0.3 bør jeg eventuelt øke tempe eller bare la den stå slik reste av tiden? OG 1054
 
Når tenkte du å flaske?
Jeg brygget et hveteøl den 25. februar som har gjæret på ca 18 grader frem til søndag da jeg økte til 23 grader. Så den fikk ca 10 dager på 18 og så får den 6 dager på 23 grader slik at gjæren får ryddet opp før den skal flaskes på lørdag.
WLP400 forresten ;)
 
Når tenkte du å flaske?
Jeg brygget et hveteøl den 25. februar som har gjæret på ca 18 grader frem til søndag da jeg økte til 23 grader. Så den fikk ca 10 dager på 18 og så får den 6 dager på 23 grader slik at gjæren får ryddet opp før den skal flaskes på lørdag.
WLP400 forresten ;)
Jeg har det ikke travelt med flasking.
Jeg brukte tørrgjær wb-06
 
Jeg gjærer min på 17 grader (WLP300). Følger her oppskriften til Jamil, og har ingen ambisjon om å la den stå lenger enn 14 dager, eller øke temperaturen.
 
Jeg har gjæret hveteøl helt ut på 17 grader flere ganger (med WLP 300, 351 og 380) og det gir ingen diacetyl eller andre usmaker bortsett fra esterene som skal være der. Så det skal ikke være nødvendig å øke temperaturen. Har heller ikke sett at dette har vært anbefalt andre steder.
 
Som HansV sier. Det er første gang jeg tester WLP300, men når gjæring flatt på 17 grader i 14 dager er godt nok for Jamil, så er det godt nok for meg og :) Diacetyl, forsvinner ikke det med litt lagring på noe høyere temperatur, altså da i praksis under flaskekarbonering, gitt at man gjør det i romtemperatur?

EDIT: Jamil pekte også på at gjæring på høyere temperatur snarere heller ga ølet et preg som ikke var passende for en Hefeweizen ;)
 
Sist redigert:
Det er ett poeng å ikke ha for høy gjæringstemperatur på denne øltypen, ja. Hvis du ønsker å påvirke esterprofilen kan du fortsatt gjøre dette med å underpitche eller overpitche gjæren. For noen hveteøl er det anbefalt å pitche den flytende gjæren direkte uten starter for å få mer esterproduksjon. Det gir en mye mer merkbar forskjell om du underpitcher på denne øltypen enn med en mer nøytral alegjær.
 
Tilbake
Topp