Utgjæring.

Satte et brygg til gjæring for rett under 2 uker siden, en APA som jeg har store forhåpninger til. Gjæringen skulle egentlig foregå på rundt 19 grader i 2 uker, men pga. manglende temperaturkontroll i gjæringsskapet, har den stått på rundt 10-11 grader.
Det er brukt to poser med Safale US-05. Så mitt spørsmål er, kan jeg forvente at dette vil være ferdig utgjæret på søndag (når det har stått i 2 uker), eller må jeg kjøre på med enda lenger gjæring? Har kjøpt meg STC-1000 til å styre temperaturen, men har lite lyst til å begynne med det prosjektet før dette ølet er ferdig gjæret. :)
 
Du må nesten se på ølet selv, sjekke SG osv. US-05 kan gå lavere enn man skulle tro, men antakelig ikke så lavt. Du kan uansett trygt heve temperaturen en del.
 
Problemet er at jeg ikke får hevet temperaturen noe mer. Det bobler fint i gjærlåsen, og har gjort det nå ganske konsekvent i 2 uker. Det var ingen stormgjæring å prate om dog.
 
Jeg skjønner at det kan være viktig med temperaturkontroll i enkelte tilfeller, men dersom jeg hadde valget mellom 10-11 C og romtemp uten kontroll ville jeg gått for siste. Jeg har brygget alt så langt med ingen annen temperaturkontroll enn åpne/lukke vindu på gjesterom med godt resultat, også med APA.

Ta det heilt med ro, og ta dæ ett hjæmmebrygg...
 
RobertE skrev:
Problemet er at jeg ikke får hevet temperaturen noe mer. Det bobler fint i gjærlåsen, og har gjort det nå ganske konsekvent i 2 uker. Det var ingen stormgjæring å prate om dog.

Det høres ut som du bor kjølig, om du ikke har et sted i boligen med over 11 grader ;)

Du har uansett gjort unna mye av gjærveksten, den mest temperatursensitive delen av gjæringa. Da er nok det beste å få plassert ølet et sted med høyere temperatur, for eksempel kjøkken, stue eller kanskje også bad.
 
Nja, mest at andre steder i huset er det rundt 25 grader, noe jeg synes var litt i meste laget. ;)
Men jeg får vel heller sette ølet på benken og gi meg i kast med installasjonen av STC-1000-kontrolleren, og håpe alt går som det skal.  :biersmile:
 
RobertE skrev:
Nja, mest at andre steder i huset er det rundt 25 grader, noe jeg synes var litt i meste laget. ;)

Jeg ville vært adskillig mer bekymret for at gjæringa stopper opp på 11 grader enn hva 25 grader gjør med estere. Kjør på med 25 grader.
 
Tilbake
Topp