Utmesk i kjøleboks

GHernes

Norbrygg-medlem
For å meske ut når en mesker i kjøleboks lurer jeg på om det er noen betenkeligheter med å tappe ut all vørten i en kjele når en har mesket i en time, varme denne opp til 78°C og så helle den tilbake til malten. Deretter røre godt, la det stå i 10 min før en tapper vørten en gang til før en begynner skylling.

Kan denne metoden også brukes til stegmesking i kjøleboks?
 
why? tenker jo da at det er liten vits. Vørteren har allerede forlatt maltet og ligger i kjelen. Ser ingen grunn til å helle den over i meskeboksen igjen, men viss du ønsker så husk at du må godt over 78 grader da maltet fortsatt har mesketemp og det vil da ikke bli 78 grader når du setter til vørteren på 78 grader. Du kan heller kjøre en dekoksjon eller en innfusjon til utmesk.
 
Lurer på det samme selv, ser noen på homebrewtalk bruker kokende vann. Har nettopp kjøpt en igloo-boks selv.

Lurer forresten også på om bazooka-filter er best, eller andre ting.
 
My two cents

Metode 1: Du har så stor kjøleboks at det er plass til mer vann. Tilsett kokende vann for å øke temperaturen. Rør det godt inn. Erfaringstall eller vedvarende måling etter utrøring.
Metode 2: Tapp ut det du har, og ta en utmesk vha batch sparge vha riktig temperatur på vannet du tilsetter. Erfaringstall blir gjeldende her men forvent rundt 80 til 85C på vannet du tilsetter.
Metode 3: Lag deg en miniherms/rims med sirkulasjon og økt temperatursteg.

Jeg benyttet metode 2 før jeg hadde sirkulasjon med HERMS. Som Morten sier så har det ikke verdi å øke temp på vørter som allerede er frigjort. batchspargeutmesk <-word! vil gjøre jobben med å få ut restsukkeret. Om kjøleboks er liten må du forvente flere batch sparge. Etter egne målinger går det å strekke batch sparge til 3 ganger, selv på svake øltyper har OG på skyllevannet vært over 1020 (under 1020 og du risikerer usmak). 2 x batch sparge er etter mitt syn ideelt mht risiko for tanniner og tid/arbeid.

Start gjerne oppvarming på vørter du tapper ut med en gang for å spare tid for oppkok.
 
My two cents

Metode 1: Du har så stor kjøleboks at det er plass til mer vann. Tilsett kokende vann for å øke temperaturen. Rør det godt inn. Erfaringstall eller vedvarende måling etter utrøring.
Metode 2: Tapp ut det du har, og ta en utmesk vha batch sparge vha riktig temperatur på vannet du tilsetter. Erfaringstall blir gjeldende her.
Metode 3: Lag deg en miniherms/rims med sirkulasjon og økt temperatursteg.

Jeg benyttet metode 2 før jeg hadde sirkulasjon med HERMS. Som Morten sier så har det ikke verdi å øke temp på vørter som allerede er frigjort. batchspargeutmesk <-word! vil gjøre jobben med å få ut restsukkeret. Om kjøleboks er liten må du forvente flere batch sparge. Etter egne målinger går det å strekke batch sparge til 3 ganger, selv på svake øltyper har OG på skyllevannet vært over 1020 (under 1020 og du risikerer usmak). 2 x batch sparge er etter mitt syn ideelt mht risiko for tanniner og tid/arbeid.

Start gjerne oppvarming på vørter du tapper ut med en gang for å spare tid for oppkok.

Og bazooka? (Benytter sjansen til å spore av, siden spørsmålet er svart)
 
why? tenker jo da at det er liten vits. Vørteren har allerede forlatt maltet og ligger i kjelen. Ser ingen grunn til å helle den over i meskeboksen igjen, men viss du ønsker så husk at du må godt over 78 grader da maltet fortsatt har mesketemp og det vil da ikke bli 78 grader når du setter til vørteren på 78 grader. Du kan heller kjøre en dekoksjon eller en innfusjon til utmesk.

Det jeg gjør er å tappe vørter til kokekjele etter mesk, så tilsetter jeg kokende vann til 78 grader i to omganger på 15 min med god omrøring, slik at jeg når ønsket vørtermenge til mitt oppsett.
Jeg har montert en bazooka i min kjøleboks laget av vaskemaskinstrømpe, og det fungerer problemfritt:)
 
Med bazooka blir det for mye uutnyttet malt, rett og slett for dårlig overføring langs bunnen.
Dette forstår jeg ikke helt. Det kommer jo like mye vann i kontakt med maltet uavhengig av hvilken løsning du bruker for å få vørteren ut av kjøleboksen?
 
Dette forstår jeg ikke helt. Det kommer jo like mye vann i kontakt med maltet uavhengig av hvilken løsning du bruker for å få vørteren ut av kjøleboksen?

Det gjelder ved kontinuerlig skylling. Hvis man partiskyller så skal bazooka fungere helt fint siden man rører om i malten og alt kommer i løsning, for å så tappe.
 
Dette forstår jeg ikke helt. Det kommer jo like mye vann i kontakt med maltet uavhengig av hvilken løsning du bruker for å få vørteren ut av kjøleboksen?
Tanken med manifold er at den suger fra bunnen og at det ikke er noe deadspace å snakke om slik at all vørter kommer ut. Jeg batch sparger med sirklasjon og ønsker at vannet skal sirkulere jevnt over maltsengen, det klarer jeg med en slik manifold. Med en bacooka på eks bare en side må en stor del av væsken flytte seg horisontalt gjenom mesken og får da ingen hjelp av tyngdekraften. I mitt hode gir dette lavere utbytte for malt som er i bunnen da det blir lite utskifting av vørter da den renner tregt horisontalt.. Røring hjelper, men under utmesk foretrekker jeg å ikke røre da jeg ønsker at maltsengen skal filtrere uklarheter. Pass i hvert fall på at bazookaen er helt i bunnen slik at du får ut all vørteren samt at den er størst mulig.
 
Fikk ikke med meg at det var snakk om sirkulasjon (trodde ikke det var så vanlig i kjøleboks), men gir definitivt mer mening da.
 
Tilbake
Topp