Utnyttelse og koketid av humle.

Kommer over denne lille tabellen og tenkte den var grei å dele. Den sier jo ikke alt om hva som skjer når, men en viss pekepinn er det jo.

Fint om noen har mer å komme med her også, det skjuler seg sikkert noen hemmeligheter mellom 7 og 20 minutter i koketid.
 

Vedlegg

  • hop_utilization.jpg
    hop_utilization.jpg
    44,3 KB · Sett: 644
Det er dog i beste fall en ganske misvisende tabell, særlig med tanke på aromatilsetninger. Store deler av aromastoffene fordamper ved temperaturer langt under 100 C, og vil være blåst bort som dugg for solen etter 7 minutters koking. Det er jo derfor man tørrhumler... Hele forholdet mellom smak og aroma er egentlig et ganske ullent kapittel i ølbryggingen. Mye av det vi tenker på som smak er jo nettopp egentlig aroma, dvs. at vi "smaker" det med nesen. Jeg tenker heller på humlingen som en balanse mellom ulike elementer, hvor sene tilsetninger gir mer aroma og mindre bitterhet, tidlige tilsetninger mer bitterhet. Det er ingen vanntette skott mellom aroma-, smaks- og bitterhumle. Det kan være interessant for de fleste bryggere å gå litt mer i dybden på akkurat dette med temperaturer og fordamping av aromastoffer. En god podcast om dette kan man høre her: http://beersmith.com/blog/2012/05/13/hop-chemistry-and-beer-with-james-altwies-beersmith-podcast-38/
 
Per Marius skrev:
ser ut til att denne kan ha tatt utgang i denne grafen : http://ceisites.com/more-concoctions.html  finnest i punkt 15.
Men er ikke sikker på om dette er kilden

Det var forsåvidt en interessant bok, men når de skriver
"Infusion 3. A hop boiled for seven (7) minutes yields: One-hundred percent of the Aroma, Seven percent of the Flavor, and Fourteen percent of the Bitterness."
blir det litt morsomt. :)
 
Jeg husker ikke hvor jeg fant den grafen og for meg er det heller ikke så viktig. Diskusjonen er mye viktigere syns jeg og ser at den har kommet litt i gang nå.
Håper på flere innspill. F.eks, hvilken humle smaker hva etter x minutter kok eller forskjell på 5 minutter kok og 10 kok. Selv vet jeg ikke så det var sikkert derfor jeg gikk 5 på på den tabellen.
 
Mener å huske å ha lest i Designing Great Beers at sitrus smak kommer best frem ved 20 min. kok
Så prøver alltid å ha i sitrus humler som Cascade og Cenntennial da som jeg ikke er så begeistret for aroman av også
de aroma humlene jeg har sansen for senere
 
Iso-alfa-delen er vel ikke fullstendig "ute av kartet"?

Glenn Tinseth sin modell viser vel en nesten total utflating ved 100 minutter.
I boken "For the love of hops" side 188, skriver Mr. Hieronymus at iso-alpha-acid begynner å danne ukjente og uønskede stoffer ved 90 minutter+.
Vet ikke helt hva han mener med det. Kanskje noen kan utdype?

Men andre ting spiller vel også en smule rolle mht å kunne "presse" inn iso-alfasyrer Som feks SG, turbiditet i vørter, koketemperatur og volum vs kokekarets overflateareal.
Nok kanskje ikke så ekstremt store differanser, men store kokekar tenderer vel til å få markant økt effektivitet.

Det er vel også svært mange ulike oppfatninger rundt dette med kvae og oljer i humle.
Det er såvidt jeg forstår JÆVLIG komplisert, dersom man skal borre inn til beinet (som ingen vet hvor egentlig er).

BU er vel for "oss hjemmebryggere" et slags "tullenummer" som ikke sier noe nøyaktig om hverken innhold av iso-alfasyrer, eller oppfattet bitterhet.
Snarere er det vel et slags redskap for å kunne justere vår individuelle bryggeprosess vs det som blir oppfattet som bitterhet?

Nå er det vel kanskje slik at humulus lupus inneholder mer enn 250-300 kjemiske stoffer, og ingen vet særlig mye om dem individuelt, eller i alle fall ikke hvordan de evnt skaper synergieffekter seg i mellom?

Det later til at hele bryggeprosessen koker ned til konstant å måtte forholde seg til kompromisser.   Aargh!

Er det det noen hard-core tråder her relatert til emnet?
 
Tilbake
Topp