Utsette flasking, dilemma.

Problemstillingen er som følger, for snart 2 uker satte jeg en pils til gjæring. Brygger på hytta og har kun mulighet til å gjøre noe i helgene.

OG 1050, WLP800 gjær. Etter 6 dager var jeg på 1026 og økte temp med 1 grad pr 12 time opp til 18 grader. Traff 18 grader i dag. Har såpass kontroll på gjæring at jeg er sikker på at FG er oppnådd.

Planen var å sette igang Cold Crash i morgen og flaske på Søndag, men til min store skam har jeg ikke nok rene flasker tilgjengelig.

Må altså utsette flasking i en uke.

Ville dere holdt 18 grader i en uke til eller ville dere kjørt ned temp til 2 grader i en uke og så flasket?
 
Glemte å nevne at jeg kjører med en STC1000+ så kan også starte en CC feks neste Onsdag, dilemma blir nesten om en CC nå blir en tjuvstart på lageringsperioden.
 
Hadde kjørt ned tempraturen til 2 grader etter at du har hatt den i 18 grader og la den ligge på 2 grader til du flasker.. Har selv gjort dette på øl i over 1,5 mmd pga manglende tid og utstyr for fating uten problemer.. Eneste forskjell er at jeg hadde resten min på 16 grader...

Easybrew
 
Hadde min pils på gjæring i 3,5 uker før jeg satte den kaldt noen dager før tapping. Ble bra det =)
 
Tilbake
Topp