Utstyr for >100 l bryggeri

Hei

Dette er et spørsmål til alle dere som brygger litt i større skala (100 liter +). Hva bruker dere som kokekar og hvor kan dette skaffes? Hva bruker dere som varmekilde for å få så store mengder vørter til å koke? Hva bruker dere til mesking?

Håper noen har anledning til å svare meg på dette.

Vi koker i en 300L v/v-bereder der "lokket" er kappet av. Vi bruker 3x4KW elementer pluss det originale på 2KW for koking. Mesketanken er ikke ferdig, men den blir laget av en v/v-bereder på nesten 300L. Nå brygger vi opp mot 150L i slengen vha en 100L kjøleboks.

Jeg har brygget i 15 år i denne skala, og utstyrsuvikling har pågått hele tiden, og vil fortsette. Varmekilden var i begynnelsen vedfyring. Så kom jeg over militære primuser som bruker bensin, og utvikler 20 kW. Det siste er at jeg har tilpasset en oljebrenner fra sentralfyr. 2 kjeler på hhv. 140 og 180 liter i rustfritt er hjemmesnekra. Mesking gjøres i 200 L blå tønner, som finnes “over alt”.

Mesker du med RIMS metoden i disse blå tønnene, eller hva gjør du for å holde oppe rette temperaturen? De er jo ikke akkurat så godt isolert disse blå tønnene.
Jeg har en byggtørker som går på diesel som gir 50 KW, og har lurt på å prøve noe med den, problemet er at den må stå vannrett og da blir det bare varmet opp på siden av kokekaret. Noen formening?

Jeg har sett bryggere i Nederland og Tyskland som bruker taksveiserutstyr for å fyre store kjeler. Funker bra, men utvikler selvsagt mye varme.

4.jpg

Hjalp noen venner i gang med et selvlaget utstyr på 80-100 liter for noen uker siden.

Der brukte vi gass for å fyre, og i stedet for 0,3 bar regulagtoren som er til salgs i flere bryggebutikker ble det kjøpt en 0,5-2 bar regulator på LPG.
Med den koblet inn ble det definitivt fart på flammen.
Hvor stor effekt det blir vet jeg ikke, men det spesifiseres ca 9kW med 0,3 regulatoren, så om effekten økes lineært (noe jeg ikke vet, men andre kan sikkert bekrefte/avkrefte) så er det vel muligheter for opp mot 50kW. Det ble i hvertfall varmt, og det gikk unna med gassen.

Ellers seg jeg to alternativer for byggtørka di:
1) Lage en "mansjett" som er no større enn bryggekjelen din, med åpning som byggtørka kan stikkes inn i. Da vil du i større grad få fordelt varmen rundt kjelen (men fortsatt med størst effekt på innngangssiden)
2) Sette kjelen på et stativ, med et bøyd rør under som du kan stikke tørka inn i.

mvh
Øystein
www.barebrygg.no

Uten at man er spesielt interessert i primuser ol. mener jeg at det bare er gass og el-element som er aktuelle energikilder for oppvarming av 150 L kjeler. Dyppet el-element er suverent mest effektivt. Underfyrt må man ha minst 20 kW, og da er det fint med en ekstra gassflamme under oppvarming. 20 kW holder bra foss-kok. NB ! skjerm rundt kjelen er nødvendig. Dyppet el-element overfører all energien til vannet, og er mer enn dobbelt så effektivt som underfyring. 10 kW på 3-fase trekker "bare" 25 A. Vedr. stabil temp. på mesken så setter jeg meskekaret (tønna) i en passelig vid stamp som jeg fyller varmt vann i på ønska temp. Når jeg synes at jeg er ferdig med utstyrsutviklinga skal jeg presentere alt her på forumet.

Vi bruker 200L melketanker til meskekar og to 150L vedfyrte gryter til varming/kok. Til gjæringskar bruker vi ein 300L melketank men, problemet med større mengder vørter til gjæring er å holde temperaturen nede. Mesking og koking er ikkje problem i det heile med dette oppsettet, men gjæringen og temperaturkontroll på den.

Brunbjørn skrev:
Uten at man er spesielt interessert i primuser ol. mener jeg at det bare er gass og el-element som er aktuelle energikilder for oppvarming av 150 L kjeler. Dyppet el-element er suverent mest effektivt. Underfyrt må man ha minst 20 kW, og da er det fint med en ekstra gassflamme under oppvarming. 20 kW holder bra foss-kok. NB ! skjerm rundt kjelen er nødvendig. Dyppet el-element overfører all energien til vannet, og er mer enn dobbelt så effektivt som underfyring. 10 kW på 3-fase trekker "bare" 25 A. Vedr. stabil temp. på mesken så setter jeg meskekaret (tønna) i en passelig vid stamp som jeg fyller varmt vann i på ønska temp. Når jeg synes at jeg er ferdig med utstyrsutviklinga skal jeg presentere alt her på forumet.

På vår uisolerte koker så holder det med ca 6+KW for et greit "rullekok" av 120-150 liter. Resten av effekten er veldig greit for å korte ned oppvarmingstiden. Vi slår inn element for element etter hvert som vørteren dekker disse (partiskylling der vi pumper vørter fra mesketank til koker), og har som regel kok før siste rest av vørter er i kokeren. Kjøpte elementene fra USA for en billig penge (kan lete opp adressen hvis ønskelig).

Jeg kan lett brygge 200liter om jeg ønsker det, men da må jeg koke i to omganger. Eller så må jeg ha en gassbrenner til.

Linken til utstyret mitt er her: http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,2761.0.html

Jeg bruker en slik en.  Den gir ca 90KW, men det er bare med en gang. Etterhvert som gasflaska begynner å ise ned avtar efekten. Dette løser jeg ved å bytte gassflaske. Det bråker også overraskende mye ;-) men det er ikke så galt når man først har fått vørteren opp i kok.
Eduard skrev:
Jeg har sett bryggere i Nederland og Tyskland som bruker taksveiserutstyr for å fyre store kjeler. Funker bra, men utvikler selvsagt mye varme.

4.jpg

Ramsvatn skrev:
Jeg bruker en slik en.  Den gir ca 90KW, men det er bare med en gang. Etterhvert som gasflaska begynner å ise ned avtar efekten. Dette løser jeg ved å bytte gassflaske. Det bråker også overraskende mye ;-) men det er ikke så galt når man først har fått vørteren opp i kok.
Eduard skrev:

4.jpg

Taksveiser er kjempeartig å brygge med! :)
http://www.facebook.com/video/video.php?v=381526407451&oid=103996332967583
Merk den glødende mursteinen:
http://www.facebook.com/video/video.php?v=381615827451

ØysteinM skrev:
Hjalp noen venner i gang med et selvlaget utstyr på 80-100 liter for noen uker siden.

Der brukte vi gass for å fyre, og i stedet for 0,3 bar regulagtoren som er til salgs i flere bryggebutikker ble det kjøpt en 0,5-2 bar regulator på LPG.
Med den koblet inn ble det definitivt fart på flammen.
Hvor stor effekt det blir vet jeg ikke, men det spesifiseres ca 9kW med 0,3 regulatoren, så om effekten økes lineært (noe jeg ikke vet, men andre kan sikkert bekrefte/avkrefte) så er det vel muligheter for opp mot 50kW. Det ble i hvertfall varmt, og det gikk unna med gassen.

Effekten bør øke ganske lineært med trykket, siden masseflowen bør være lineær med trykket hvis gassen ikke komprimeres noe sted i mellom regulatoren og brennerern og siden du brenner all gassen og har ca 100% effektivitet i selve brenningen (hva som treffer kjelen er jo en annen sak). Hva noen skal med 100L øl i slengen lurer jeg på da :)

Erik1984 skrev:
Hva noen skal med 100L øl i slengen lurer jeg på da :)

De jeg hjalp i gang er 4 pers som brygger sammen, og da blir det jo "bare" 20-25 liter per pers.
Gjengen jeg brygger med er opp til 7 (avhengig av hvor mange som kan på bryggekvelden).
Vi brygger for tiden 50 + 20 + 20 liter fordel på tre kjeler på en kveld, og håper å bytte/utvide en av 20-literne med noe større (50-100 liter).

En helt annen sak er at madammen påstår at 5-6 kasser med halvlitersflasker er mer enn nok å ha på lager på en gang, men det er en annen diskusjon.

Jeg brygger 150 L i slengen, og kan fortelle en uerfaren at det ikke er noe problem å være innehaver av slike kvanta. Utfordringen ligger på det prosessmessige (og jeg har gitt noen bidrag foran i denne strengen). Straks man spanderer et velsmakende brygg, melder det seg mange som vil være med “neste gang”. Slike blir det også mange å dele med. Da er mye av hensikten oppnådd - sosialt samvær med en masse spøk og humor. Tilogmed A.O. Vinje, angivelig den mest intellegente av vår forfattere, reiste lange veier for å bli med på hjemmebrygging, for å utvide sin horisont.

Vi brygger utendørs på hytta (I Valdres) uten innlagt strøm og vatn. Så vi har vært gjennom de fleste problemstillinger som en hjemmebrygger blir stillt overfor, og noen til !

Og så er sjølbrygga øl et ganske godt byttemiddel mot de fleste varer og tjesester. På en tur gjennom Hardanger sist sommer mottok jeg spikekjøtt av geit og en 1000 L vanntank.

Gaute tegner oss mens vi holder på,  her er et eksempel.

Vedlegg

• IMG_1285.JPG
    IMG_1285.JPG
    3,5 MB · Sett: 321
Tilbake
Topp