Utstyr og kurs for å starte ett lite mikrobryggeri på jobben

Vi er flere på jobben som ønsker å starte ett like mikrobryggeri i kjelleren på arbeidsplassen.

De fleste av oss har en idè på hvordan øl blir produsert, men det er såvidt jeg vet ingen som har klart å lage noe godt øl.

Jeg har dratt igang bryggeri-drømmen og har engasjert blant annet tur til bryggerier for å lufte og eventuelt få frem interessen.

Pr. i dag har vi fått gjennomslag for å starte bryggeriet vårt, men vi er litt usikre på hvilket utstyr vi skal kjøpe inn og hvordan vi skal lage øllet. Vi er foreløpig mellom fem og to stykker som skal starte.

Personlig er jeg mest glad i pils og ønsker å prøve meg på det, mens flere av de andre ønsker å prøve seg på ale-typen.

Vi har fått kjøleskap til rådighet hvis vi ønsker å lage undergjæret øl.

For min del tenker jeg på å kjøpe inn noen gjæringskar fra Europris, corneliusfat fra usa eller eventuelt petit og råvarer fra petit.

Vi trenger også noen til å lære oss hvordan vi skal lage god øl. Kanskje det er noen her som sier seg villig til å holde kurs? Eventuelt om det er noen kurs i regi av Norbrygg i Oslo-området?

På brygge-utstyrsfronten så er det store muligheter for å komme med tips. Jeg har prøvd å brygge noen ganger og ønsker å forholde meg til fat istedet for flasker. Vi ønsker også å ikke ha for store fat, hvertfall i starten.
 
Er der gode utluftingsmuligheter (og ellers tørt og greit) i kjelleren deres? Det blir mye damp under bryggeprosessen, denne må ut, fuktighet skaper grunnlag for uønsket bakterievekst i lokalet.
M.h.t. utstyr er det det ikke noe problem å bruke tusenvis av kroner på "ferdigsydd" og fancy bling-bling, men hvis dere er økonomisk anlagt og i tillegg nevenyttige, er der store penger å spare på innkjøp hos skraphandlere, bønder og næringsmiddelbedrifter som kvitter seg med diverse gammelt utstyr i rustfritt stål. Se flere tråder om dette her på forumet, og på Ølportalen. I starten er det nok greit å følge KISS-prinsippet (keep it simple, stupid). Dere bør imidlertid bli enige om hvor stor kapasitet bryggeriet ders skal ha. Vil dere brygge sammen? (anbefales - sosialt og lærerikt), eller skal hver mann brygge for seg, etter tur?

Corneliusfat er utvilsomt gjeve greier, men flasking går også greit (krever bare litt mer tid).
 
Hei.

Spennende prosjekt  :yes:

Ser med en gang noen "fallgruver" ved å være et udefinert antall medlemmer/medeiere. Er en viss fare for at noen drar lasset og andre henger med både på oppstartsinvisteringer/arbeid og senere bryggerivirksomhet. Ville i første omgang satt meg ned og diskutert hva som trengs av utstyr og kostnadene med dette, dernest hvordan utstyret skal disponeres. Jeg tror at et ferdigoppsett, noe ala en større speidel burde vurderes da kostnader og arbeid kommer klarere frem. Det er greit dersom dere er 2 likesinnede, men dersom dere blir 5 så er det alltid noen som ikke har råd/tid. Husk på utgifter til maltkvern, gjæringbøtter osv.

Det er uansett greit å dimensjonere utstyret til å takle 5 (eller flere) bryggere. Dette vil si minst 100L per brygg. Såpass som et korneliusfat per mann/kvinne må det være.

Tror et slikt opplegg vil bli riktig så hyggelig for alle involverte dersom alt gjøres rett fra begynnelsen.

Lykke til  :ilike:

MVH
Børge
 
Jeg tror også at 100 l er en grei mengde for det antallet deltakere. Kult initiativ forresten å ha dette her på arbeidsplassen! :)

Hvor i landet holder dere til og har dere allerede litt bryggelitteratur for hånden? Det kan være veldig kjekt å ha. Jeg tenker bl a på boken Moderne Hjemmebrygging av Lars Bjørnstad og Espen A. Haavardsholm.
 
..og den kan kjøpes til den svimlende sum av £12.99 her - _inkludert_ forsendelse hjem til deg.  På bøker er det ikke noe mva, så prisen på rundt kr 120,- kan vel ikke annet enn sies å være helt grei.  :ilike:

Har kjøpt (altfor) mye fra play.com og de er kjappe og har stort sett grei styring på det de driver.  Prisene på bøker fra greie - til grisebillige.

MVH

MM
 
Hei igjen, lenge siden jeg har vært innom her nå.

Nå ser det ut til at vi kan få muligheten til å disponere ett rom i en kjeller på jobben til dette.

Er det noen som vet om lover og regler rundt brygging i en kjeller på jobben, eventuelt hva er reglene dersom vi serverer ølet til ansatte?

Akkurat nå er det her skoen trykker.
 
Så lenge dette kun dreier seg om hobbyvirksomhet på fritiden, er det ikke omfattet av lover og regler. Dere kan servere (gi bort) hjemmebrygget deres til hvem som helst over 18 år. Problemer oppstår først fra det øyeblikket dere vil ta BETALING for servering av produktet til folk som ikke har deltatt i bryggeprosessen. Da snakker vi straks om "ulovlig skjenking".
 
Sigmund skrev:
Så lenge dette kun dreier seg om hobbyvirksomhet på fritiden, er det ikke omfattet av lover og regler. Dere kan servere (gi bort) hjemmebrygget deres til hvem som helst over 18 år. Problemer oppstår først fra det øyeblikket dere vil ta BETALING for servering av produktet til folk som ikke har deltatt i bryggeprosessen. Da snakker vi straks om "ulovlig skjenking".

Dette er vel kanskje å forenkle vel mye.  Med opptil flere forbehold så mener jeg det heller ikke er lovlig å gi vekk alkohol når det er utenfor ens "private sfære".  Se her: http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,1302.15.html  og her http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,646.0.html.
At 5 venner brygger øl sammmen til privat bruk er helt lovlig og legalt, også om du gir vekk noen flasker til gamle venner, svigermor og tante Agathe.  Sannsynligvis også om arbeidskolleger som ikke er med og brygger får med seg en flaske i ny og ne.  Men om bedriften kan servere hjemmebrygg på julebordet med 250 deltakere, eller på forretningslunsj med en stor delegasjon fra Kina - se det tviler jeg veeeldig på!   
 
Den ene av linkene dine er en diskusjon om renhetsloven og den definitivt opphevede ølloven.

Norsk alkohollovgivning regulerer stort sett omsetning av alkohol, destillering og alkohol i forbindelse med serveringssteder og forsamlingslokaer. Alt av hobbyvirksomhet er i utgangspunktet ikke regulert, og det er heller ikke gaver. Så vidt jeg har klart å finne ut, er det for eksempel ikke forbudt å gi bort hjemmebrygg til noen under 18 år.

De fleste forsøk på å få klarlagt jussen rundt servering av hjemmebrygg i mer offentlige sammenhenger, har så vidt jeg vet vært forholdsvis halvhjertede og preget av en viss redsel for ei avklaring man egentlig ikke vil like resultatet av.
 
Trygve skrev:
Sigmund skrev:
Så lenge dette kun dreier seg om hobbyvirksomhet på fritiden, er det ikke omfattet av lover og regler. Dere kan servere (gi bort) hjemmebrygget deres til hvem som helst over 18 år. Problemer oppstår først fra det øyeblikket dere vil ta BETALING for servering av produktet til folk som ikke har deltatt i bryggeprosessen. Da snakker vi straks om "ulovlig skjenking".

Dette er vel kanskje å forenkle vel mye.  Med opptil flere forbehold så mener jeg det heller ikke er lovlig å gi vekk alkohol når det er utenfor ens "private sfære".     

Sikkert riktig, det var da også "hvemsomhelst innen den private sfæren og lukkede selskaper" jeg tenkte på, ikke utdeling på gata til tilfeldig forbipasserende, eller åpne organiserte arrangementer hvor hvemsomhelst har adgang. Utdeling av noen flasker til gode kollegaer anser jeg for å ligge innenfor privatsfæren. Et arrangement i bedriftkantina hvor bare bedriftens ansatte er invitert, ligger kanskje i grenseland, men jeg har aldri hørt om noen som søker om skjenkeløyve for slikt! - det er vel ellers vanligere at arrangementskomiteen "har vært på polet" og handlet for anledningen, enn at det serveres hjemmebrygg i stor skala på slike bedriftsfester. Men hvis bedriftsledelsen anser dette som et problem, ligger dere kanskje tynt an ...
 
Tilbake
Topp