Utstyr til fermentering under trykk, og tåler koniske bare 2 PSI?

Har drevet og siklet på koniske tanker og ble ganske forbauset når jeg så på specsene til SS brewtech sin 1/2 BBL tank. Den tåler maks 2 PSI. Dette er jo ekstremt lite, og langt ifra hva man trenger for å fermentere under trykk. En remapose tåler vel mer enn det!? Og fermentasaurus sine PET tanker tåler jo 2,4 bar. Det hele virker veldig rart for min del.
Vel, så ser jeg litt videre at det finnes noe som heter UNI-tank som klarer over 2 bar, men da begynner prisene å bli for stive for meg, de ligger jo på det doble av hva vanlige koniske går for.

Så bortsett fra å fermentere på cornelius fat (noe som blir litt lite for meg, brygger 50L batcher) er det noen andre alternativer på markedet eller noen fiffige DIY løsninger ute å går?
Og ja, jeg vil ha bling (RF stål), derfor ser jeg ikke på fermentasaurus som alternativ, dessuten blir de for små.
 
50 liters bryggerifat. Kanskje litt snaue til 50 liters batcher men noen og førti går nok. Skulle gjerne hatt et par amerikanske rustfrie 15 gallons fat. De er 1/2 barrel eller nesten 60 liter.
 
Hvilke DIY løsninger finnes til lokk for bryggerifat og vvb?
Har tenkt på type cornelius lokk, men de vil jo kollapse under CC med mindre man kjører på trykk samtidig vil jeg tro.
Med vvb tenker jeg det går ann å kutte av toppen og sveise på falser som man freser et spor til pakning og borer hull mot ursiden og bruker vingemuttere til å feste toppen på igjen. Man bør vel høyglanspolere tanken innvendig også?
 
Lurer på om det ikke var @Targa som har et oppsett med VVBer.
Jeg vil beholde tankene mest mulig orginal med unntak av hull og lokk for vasking.
Berederne må være at typen uten den store falsen på innsiden.
 
2psi er vel kun beregnet til overføring av øl med Co2. Men 2psi er veldig lite, ølet kan neppe løftes høyt.
 
Takk Amarillo! Den tanken ser ut som den tåler 6 bar om det mpa meteret er en indikator. Prisen var også meget hyggelig.
Selv om det er artig med DIY løsninger syns jeg det er artigere å brygge enn å bygge.
 
Interessant refleks i lokket på det første bildet :D
Note to self, husk å ta på klær før man tar bilde av polerte rustfrie dingser.

Ikke bare første bildet. Men til mannens forsvar så er det vanskelig å holde klærene på med så mye blankt stål i nærheten. [emoji23]
 
Har drevet og siklet på koniske tanker og ble ganske forbauset når jeg så på specsene til SS brewtech sin 1/2 BBL tank. Den tåler maks 2 PSI. Dette er jo ekstremt lite, og langt ifra hva man trenger for å fermentere under trykk. En remapose tåler vel mer enn det!? Og fermentasaurus sine PET tanker tåler jo 2,4 bar. Det hele virker veldig rart for min del.
Vel, så ser jeg litt videre at det finnes noe som heter UNI-tank som klarer over 2 bar, men da begynner prisene å bli for stive for meg, de ligger jo på det doble av hva vanlige koniske går for.

Så bortsett fra å fermentere på cornelius fat (noe som blir litt lite for meg, brygger 50L batcher) er det noen andre alternativer på markedet eller noen fiffige DIY løsninger ute å går?
Og ja, jeg vil ha bling (RF stål), derfor ser jeg ikke på fermentasaurus som alternativ, dessuten blir de for små.
Dersom du vil ha en chronical fra ss brewtech har jeg en 53 liter til salgs, slik at jeg kan kjøpe en ny ss unitank til meg selv :rolleyes:.
 
Har forøvrig vert i dialog med han karen som selger de 60 liters karene på finn som Amarillo linket til. Han trykktestet en med kompressor, og på 3 bar så fløy lokket rett i taket og laget et fint hull der:(
 
Tilbake
Topp