• Bruk prefiks-funksjonen når du oppretter nye poster i dette forumet.

Utstyr til hjemmebrygg ønskes kjøp

agedahl

Norbrygg-medlem
Ønsker å kjøpe komplett utstyr til hjemmebrygging.
Er helt fersk i faget men kunne tenke meg et sett som jeg "ikke vokser ifra" sånn med en gang.
Utstyret kan være "nesten nytt eller velbrukt men ikke oppbrukt.
 
agedahl skrev:
Ønsker å kjøpe komplett utstyr til hjemmebrygging.
Er helt fersk i faget men kunne tenke meg et sett som jeg "ikke vokser ifra" sånn med en gang.
Utstyret kan være "nesten nytt eller velbrukt men ikke oppbrukt.

Lurt å skrive i profilen hvor du bor.
 
Hvis det er meg du sikter til?

1. Utstyret er brukt 2 ganger

2. Alt i alt selger jeg utstyret 1000,- billiger. Hvis du synes det er for lite..javel kan ikke hjelpe deg der

3. har kjøpt inn alle deler 1 etter 1 og ikke samlet, det vil si at prisen for det jeg har kjøpt er høyere og av bedre kvalitet.
 
Hei

Jeg har en slik som dette til salgs om du kunne være interessert, ca 8mnd gammel.
Grunnen til at den selges er at jeg bygger meg nytt utstyr.

Kan få den for kr 2000,-

27 Liter PRO kjele, 1.8kw, kran, programbar.

se link:
http://bryggeland.no/bryggeutstyr/mesking-og-koking.html
 

Vedlegg

  • kochstar-warmmaster-deluxe.png
    kochstar-warmmaster-deluxe.png
    24,3 KB · Sett: 739
Hei.

Takk for tilbudet men som "fersk i faget" ønsker jeg å kjøpe noe som er komplett.
 
Komplette heimebryggeri kan du få frå Petit Agentur AS på Høylandet (Trøndelag): http://shop.petit-agentur.no/categories/komplette-hjemmebryggeri Men om du går for Speidel, kjøp startersettet for då får du med det som trengs.

Det var kanskje ikkje heilt nytt utstyr du var på jakt etter, men dette er i alle fall så nært komplett som du vel kan kome. Og det har god bruktverdi om du skulle ønske å selge det.
 
En mye billigere måte å komme igang på kan være å prøve seg på BIAB. (brew in a bag - google it) Da trenger du ikke å kjøpe mange delene før du har satt sammen et "komplett bryggeri" på egen hånd for en billig penge. Den største ulempen med BIAB er vel kanskje mengden trub i gryta etter kok, men ifølge tilhengerne av metoden lar det seg løse ganske greit ved å la vørteren stå en stund før tapping (gjerne lag en whirlpool ved omrøring) etter nedkjøling, og la resten bunnfelle i gjæringen. Anbefaler denne podcasten: Basic Brewing: Brew in a Bag.

Kan være greit å få frem dette som et godt alternativ for nybegynnere. :)
 
Takk for tips og svar.
Et stort sprang fra Brew In a Bag til Speidel men det er nettopp der jeg tenker å starte.
Har vert på bryggekurs og har bestemt meg for å hoppe over "BIAB" og andre startsett.
Speidel til 12-15000 er litt over mitt (og konas) budget.
BB30, Bratberg Kompaktbrygger,Terassebryggeriet ellere Kjøkkenbryggeriet el er i gata jeg kunne tenke meg
 
agedahl skrev:
BB30, Bratberg Kompaktbrygger,Terassebryggeriet ellere Kjøkkenbryggeriet el er i gata jeg kunne tenke meg

Trudde du ville ha komplett utstyr for brygging, eg:

agedahl skrev:
Ønsker å kjøpe komplett utstyr til hjemmebrygging.

Det får du ikkje med Beer Brew 30 utan diverse mikking. Det fann i alle fall eg ut, og det likte eg ikkje. Difor har eg seld min og gått over til mesking i kjølebag. Men kjølebag, eit par gode gryter, bazooka-filter, induksjonstopp, ekstra varmeelement, isolasjonsmateriale til grytene, vørterkjøler, meskespade etc etc så nærmer du deg fort ein speidel. Og har du, som meg, kasta vekk pengar på eit mellombels opplegg, ja så er det kanskje like greitt å satse på Speidel med ein gong. Berre høyr med Speidel-eigarane  ;)
På andre sida står eg no mykje friare til å lage større batchar med høgare OG enn eg gjorde før då eg maks kunne bruke ca 7,5 kg i Beer Brew'en. Lykke til med eit vanskeleg val!
 
hvis speidel blir for dyrt og biab blir for simpelt,da blir det ikke noe mere komplett en den linken ovenfor her,5000 kr er billig for komplett utstyr,tror ikke du greier det billigere uten å gå til biab
 
Mitt fyrste utstyr gav god øl og var ikkje for dyrt.
http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,8263.msg75872.html#msg75872
Litt mekking blir det jo, men det må du rekne med om du ikkje vil betale 5000 kr.
kjøper du BB30 bør du ha versjon 2.0 (med to varmeelement) og helst også pumpe.
Maltmølle treng du ikkje, om du handlar malt av bryggselv.no eller nokon andre som blandar og knuser malten.

Gahr skriv ein stad at du bør heller investere pengar og tid i å lage ein godt opplegg for å kontrollere gjæringstemperaturen i staden for dyrt utstyr for å meske og koke. Kjølebag og kok i gjæringskar er effektivt og ganske kjapt når du får treninga og rutinane i orden. Og det kostar altså ikkje allverda.
 
At man ikke kan lage god øl på et kompaktbryggeri uten masse ekstrautstyr og mikking, er med respekt å melde, svadaprat.

Man MÅ ikke ha PID, pumpe, platekjølere og alskens ekstrautstyr.. Mange her inne lager god øl på slike systemer.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
He he he  :). Må ta litt ansvar for førre innlegg her... Gjekk nok ikkje heilt i djupna på kvifor eg meiner at ein må mekke på BB30, og ikkje orkar eg gjere det på denne tida av døgnet. Men noko av forklaringa er at ein, i alle fall slik eg erfarte det, trengte ein del eksperimentering for å finne stabil mesketemperatur, kor mykje malt ein fekk ned i BB30, og kor mykje vatn ein måtte skylle med. Samstundes var det ein del arbeid undervegs i meskinga. No treng ein uansett litt eksperimentering for å lære sitt eige utstyr å kjenne, men eg følte det vart for mykje styr undervegs i meskinga til at eg orka ha dette som mitt bryggeri. Så langt er eg godt nøgd med batch-sparging sjølv om på mitt første (og einaste) brygg på kjøleboksa ikkje fekk stabil nok mesketemp. Men eg syntes det vart mindre styr. Dessutan er ein mindre sårbar overfor feil / svikt når ein har separat kokekar, meskekar og varmekjelde.

Men eg har aldri sagt at ein ikkje klarer brygge godt øl på BB30, for det har eg gjort mange gongar. Var også godt nøgd når eg brygga med uhumla ekstrakt og spesialmalt sjølv om det ergra meg at eg ikkje klarte styre utgjæringa så godt som eg ville.
 
Jeg var innom vinogbar for et par dager siden, og han sa han fikk inn et nytt kompaktbryggeri neste uke som skulle være en mellomting av bb30 og speidel. Fikk ikke så masse info om den, men skal ihvertfall ha en mer avansert styring enn bb30(timer for mesk og kok+legge inn humletider og sikkert mer) og selvfølgelig pumpe. Skulle koste 5000 hvis ikke jeg husker helt feil. Det finnes absolutt billigere alternativer, men kan virke som noe man kan ha glede av en stund fremover hvis den fungerer som lovet :)

Så er det bare å finne et gratis kjøleskap på finn og en stc-100 fra ebay, så har du kontroll på det meste :)
 
Høres ut som et anlegg jeg kunne gå for.
Om noen har beskrivelse/betegnelse så gi et hint
 
Tilbake
Topp