Utstyr

Hei, har tenkt til å begynne å brygge om ikke altfor så lenge.

Lurte på om hvor det billigst å få tak i utstyr til ekstraktbrygging?

Kristian
 
Du er i begynnelsen på en veldig hyggelig hobby hvor du treffer mange hyggelige folk.
Det er ikke bare viktig hvor du finner utstyr til en overkommenlig penge, men hva du kjøper ift dine behov. Da må du prate med dyktige bryggere, og hvis disse dyktige bryggerne er bak disken i butikken du henvender deg til, kommer du langt.

Jeg anbefaler bryggselv.no. Snakk med Erik der, han er en meget dyktig brygger som hjelper deg med det du trenger. Så er det bare å hooke opp med hjemmebryggere i nærmiljøet, kaste seg inn i diskusjoner og sambrygging, lese How To Brew - så kommer du meget langt.

Happy Brewing!  :headbang:
 
Europris i Mjøndalen har gjæringsspann, gjærlås, oeschlevekt og hevert til en billig penge. De selger også rimelig korkemaskin og korker, men kvaliteten på disse er noe omdiskutert på forumet.
 
Takk for svar folkens!

Har vært på europris og fått tak i litt forskjellig, bla gjæringskar, korker, og hydrometer.

Men kokekjelen, kan den være på 25 l? Eller blir det for stort?

Kristian \m/
 
Kristian666 skrev:
Takk for svar folkens!

Har vært på Europris og fått tak i litt forskjellig, bla gjæringskar, korker, og hydrometer.

Men kokekjelen, kan den være på 25 l? Eller blir det for stort?

Kristian \m/
man kan ikke ha for stor kjele :) er mye mindre kjangs for at det koker over.
 
Eit tips av erfaring. Legg litt ekstra penger i ein stor og god kjele. Hvis du blir bitt av "bassillen", som eg tipper du blir ;) , kjem du sikkert til å utvide ganske kjapt, og med ein 25 liters kjele kan man bare brygge 21-22 liter, og da fyller man til randen, noko som har ført til mange overkok og kjedlige vaskejobber hos meg. Så mitt råd er, spar dei pengene eg kasta ut vindauga, og kjøp deg ein skikkelig kjele som kan brukast på alle varmekilder med ein gang.  Om du ikkje blir heilt frelst av denne hobbyen, vil du ha bedre sjangse for å få solgt ein større kjele enn ein 25L, sølv om du sikkert for solgt den og.

Sjølv har eg 2 stk 36L fra humle.se som eg er utrolig fornøgd med. 36L er ein utruleg god størrelse til alle batcher opp til 30 liter ferdig brygga øl, men kjeler på 30+ L vil sikert vera tilstrekkelig størrelse, men hvis du vil brygge 25L ferdig øl (som er ganske perfekt for standard gjæringsdunker), vil eg anbefale 36L.

Det finst også billege og gode kjeler her: http://www.norrona.net/nettbutikk/produkter/kjøkkenrekvisita/gryter-og-panner/gryter
 
Virkelig engasjert du Torvald! I like it:) Så på kjelene, og det nærmeste jeg kom en 36l, var en på 33,6l. Er ganske dyrt er det ikke? Nesten en tusen lapp:p Hmm: - jeg så en på biltema på 25l, til 399,-
Jeg har lest i "moderne hjemmebrygging" at for 25l ferdig øl, anbefales det å koke opp 10l vann i en minst 15 liters kokekjele, for seinere å tilsette de resterende vannmengdene ca 13-14l. Har sett video at man kan varme opp vann i en vanndunk (i stedet for å ha 2 kokekjeler), for så å kjøle det ned til 20-25 grader, - før det helles oppi gjæringskaret sammen med vørteren og gjæren. Så lurer jeg på om dette er en bra fremgangsmåte, eller er denne litt utgått? (boka er fra 2001.)

Kristian \m/ :skitbra:
 
På framgangsmåter så er vel den boka fortsatt ganske gjeldene, det er vel heller på gjærtemaet eg opplever den litt utdatert, sida det har skjedde mykje på gjærfronten sida 2001.
33,6L kjele til ein tusen lapp synes eg ikkje høyres så veldig dyrt. Betalte sjølv 1500,- for 36 L kjelen min.

Men uansett, kva størrelser på kjeler som er passande å kjøpe for deg no kjem jo ann på kva slags bryggemetode du vil bruke. Eg seier bare at det er ein stor sansynlegheit for at du blir hekta på hobbyen, og vil finne ut at dei to 15 liters kjelene eller 25 literen fra biltema ikkje er tilstrekkelig lengre, og vil kjøpe noko større og bedre. Og hvis du da hadde invistert i ein god kjele først så hadde du spart dei pengane. Men kva bryggemetode du velger og kva utstyr du kjøper, må du ta stillig til sjølv. Uansett metode og kjele du velger, blir ølet sikkert godt :) .
 
Kjelen fra biltema er tynnbunnet så den vil vri seg om du ikke har stor nok plate. Dette er et problem stort sett når vannet i gryta er kaldt, men etter vannet har nådd en viss temperatur blir det bedre. Jeg løste dette når jeg brukte en sånn kjele ved å varme opp vannet til 70 grader på en vedovn.
 
Javel. Da kommer jeg nok til å investere i en 33,6l kjele:)
Er rimelig sikker på at jeg blir hekta ja, er perfeksjonist,- så kommer ikke til å gi meg før jeg har brygget en perfekt trippel:p ^^
Takk for engasjement!

Kristian!
 
Hvor får man billigst gjæringsspann? Ser jo nå at det ikke holder med et 33 literspann... Om jeg skal kunne brygge en batch hver helg og jeg SKAL brygge en batch hver helg, så må jeg vell MINIMUM ha 2 spann og helst 6-8 :) Ser Europris har noen greier, bare søppel eller?
 
Europris sin er helt grei, har brukt dem siden jeg startet. Koster lite å bytte ut, om de blir slitt/ripete.
 
Jeg syns europris bøttene er veldig gode, høyere, stivere og rett og slett mer stabile enn de jeg har kjøpt fra den lokale brygge sjappa.
 
Tilbake
Topp