Utvidet kapasitet på Speidel, 16kg for 50l

Hva blir forskjellen på dette kontra å bare snu plata du allerede har?

Sent from my SM-G935F using Tapatalk
 
Ser ut som den modifiserte plata ligger helt på toppen. Å snu den orginale uten noe som helst "mellomlegg" ser ut for meg litt risikabelt da det er litt åpning slik at maltkorn kan slippe igjennom.
 
Bruker bare en mutter i mellom jeg da, funker bra det, og 7 kg i 20 litern går helt fint da ihvertfall

Sent from my SM-G935F using Tapatalk
 
Blir ikke helt klok på tegningene dems, er det meningen at man både skal snu den orginale risten, for så og ha denne på toppen? eller ikke bruke den orginale rista og KUN ha denne på toppen?
 
Blir ikke helt klok på tegningene dems, er det meningen at man både skal snu den orginale risten, for så og ha denne på toppen? eller ikke bruke den orginale rista og KUN ha denne på toppen?

Ble litt forvirret jeg også, var derfor jeg lurte på om noen hadde erfaring med løsningen. Ser jo ut som det skisseres både med bruk av orginal og den modifiserte samtidig (hvorfor kan jeg ikke skjønne) og kun med den modifiserte (dvs med modifisert i toppen og orginal i bunnen).
 
Sist redigert:
Det finnes en helt gratis løsning for å få mesket med 16-18 kilo i en Speidel 50.

Er sikkert mange måter å trikse litt for å få mesket mere malt i Speidel. Har dobbeltmesket ett par ganger og syns det var helt greit, men er jo alltid interessert i løsninger som kan gjøre ting enklere :) Hvilken løsning var det du tenkte på Ole Mørkved ?
 
Om jeg skal meske med, la oss si 17 kilo, så har jeg i ca 13 kilo, mesker i 45 minutter, spar utav litt av mesken, og har i den resterende, og mesker videre i 45 minutter. Jeg har så i den mesken som jeg tok ut, enten før jeg hever maltrøret, eller så etter at jeg har hevet maltrøret. Alt etter om det er plass til all malten, så skyller jeg på vanlig måte.
Jeg tror at det er litt viktig med litt plass i maltrøret, for best mulig sirkulasjon. Å få mesket med mye malt er nå en ting, men hvis dette skal gå utover effektiviteten, så er vitsen borte. Denne metoden, og det at jeg stopper og rører, har gitt meg en forholdsvis stabil effektivitet på ca 86%, etter de verdiene beercalc.org gir meg.
 
Om jeg skal meske med, la oss si 17 kilo, så har jeg i ca 13 kilo, mesker i 45 minutter, spar utav litt av mesken, og har i den resterende, og mesker videre i 45 minutter. Jeg har så i den mesken som jeg tok ut, enten før jeg hever maltrøret, eller så etter at jeg har hevet maltrøret. Alt etter om det er plass til all malten, så skyller jeg på vanlig måte.
Jeg tror at det er litt viktig med litt plass i maltrøret, for best mulig sirkulasjon. Å få mesket med mye malt er nå en ting, men hvis dette skal gå utover effektiviteten, så er vitsen borte. Denne metoden, og det at jeg stopper og rører, har gitt meg en forholdsvis stabil effektivitet på ca 86%, etter de verdiene beercalc.org gir meg.

Ja er en grei metode det og enig i at effektivitet er ett poeng, forøvrig ett godt tips å spa tilbake malt ved skylling, det har ikke jeg tenkt på. Opplever også at røring er viktig for en høy og stabil effektivitet. Men hvis maltkapasiteten kan økes samtidig med at effektivitet blir den samme uten at en trenger å dobbeltmeske så virker det interessant for meg.
 
Tilbake
Topp