Uvanlig langsom gjæring

Satte en Wit forrige helg. Har aldri hatt den store gjæringsaktivteten, og den står fortsatt og putrer en del etter 11 dager. Normalt har jeg erfaring med at den verste gjæringa er over på 3-5 dager.

Hadde en gjærstarter 1,3 liter av WPL400 som har stått på magnetrører og så ut til å være frisk og fin.

På grunn av lav utetemperatur på bryggedagen ble vørteren kjølt ned til ca 13 °C før pitching. Tenkte at det skulle gå bra, da jeg har lest at gjæren skal ha godt av bygge seg opp til ønsket gjæringstemperatur. Stillte inn gjæringsskapet på 18 °C, og det tok et par dager før karet kom opp i denne temperaturen. Karet begynte ganske raskt å småputre, men det ble aldri noen stor aktivitet. Satte senere opp tempen til 19 °C og senere til 20 °C i håp om å få opp aktiviteten, men har aldri fått noen skikkelig futt.

Har fra før ingen erfaring med WPL400.

Kan jeg ha drept gjæren med den lave temperaturen, eller er dette normalt?
 
Jeg blir med på denne tråden da jeg satte en wit med samme gjær for to dager siden.
Jeg har gjæringskaret på soverommet, og rommet holder 17-18 grader. Det har pluppet jevnt de siste to nettene. Var innom White Labs' sider og leste om denne gjæren, og noen skriver at man skal gi den tid. http://www.whitelabs.com/beer/strains_wlp400.html

Der står det også at den trives best i temperatur mellom 19,4 C og 23,3 C. Mulig jeg har det litt for kaldt, også. I oppskriften stod det at den skulle lagres mellom 18 og 21 grader, og det er vel i selve ølet? Og med tanke på at ølet gjerne holder noen grader varmere temperatur enn omgivelsene, tenkte jeg kanskje 17-18 grader var ok.

Vel, jeg bidro kanskje ikke med noe hjelp, men hører gjerne også hva andre mener :)
 
Gi en gjerne litt mer temperatur når gjæringen roer seg. WLP400 jobber relativt sakte, så det er bare å være tålmodig.
 
Gi en gjerne litt mer temperatt når gjæringen roer seg. WLP400 jobber relativt sakte, så det er bare å være tålmodig.

Tålmodig ja, men det er vel grenser for hvor lenge det kan stå på gjæren. Bør vel eventuelt tappe den over på sekundærkar før den passerer 3 uker, eller kanskje før det?
 
ovestad skrev:
Gi en gjerne litt mer temperatt når gjæringen roer seg. WLP400 jobber relativt sakte, så det er bare å være tålmodig.

Tålmodig ja, men det er vel grenser for hvor lenge det kan stå på gjæren. Bør vel eventuelt tappe den over på sekundærkar før den passerer 3 uker, eller kanskje før det?

Neida, no sweat. Og med litt høyere temp går det tross alt gjerne litt raskere.
 
Takker for hjelpen  :)
Må ærlig innrømme at jeg er skeptisk til resultatet på denne batchen. La oss håpe at jeg tar feil  :yes:
 
Gikk det godt til slutt? Sitter selv og lugger meg i håret etter 6 dager med gjæring og en attenuasjon på lusne 56% så langt. Blir gal her :)
 
Tror det skal gå bra. Min stod 3 uker på 17-18 grader romtemp. Det var nok i kaldeste laget for den gjæren.
Det var aldri noen stormgjæring, men da jeg tappa den hadde gjæren jobba seg ned til 1.007. Attenuasjon 87%.
 
runarstock skrev:
Gikk det godt til slutt? Sitter selv og lugger meg i håret etter 6 dager med gjæring og en attenuasjon på lusne 56% så langt. Blir gal her :)

Ja, det gikk bra til slutt. Kom ned til FG 1012 etter 17 dager.
 
ThomasSF skrev:
Tror det skal gå bra. Min stod 3 uker på 17-18 grader romtemp. Det var nok i kaldeste laget for den gjæren.
Det var aldri noen stormgjæring, men da jeg tappa den hadde gjæren jobba seg ned til 1.007. Attenuasjon 87%.

Hva er attenuasjon og hvordan beregnes det?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Attenuasjon = utgjæring.

Man finner differansen mellom OG og FG og uttrykker denne som en prosent av OG.

Eksempel:

Et øl hvor OG var 40 og FG 10 har 75 % attenuasjon.

40-10=30

30/40=0,75

0,75 x 100 = 75
 
Gahr skrev:
Attenuasjon = utgjæring.

Man finner differansen mellom OG og FG og uttrykker denne som en prosent av OG.

Eksempel:

Et øl hvor OG var 40 og FG 10 har 75 % attenuasjon.

40-10=30

30/40=0,75

0,75 x 100 = 75

Cool! takk :)
 
Tilbake
Topp