Vakumpakker

gstein

Norbrygg-medlem
Har begynt og se etter vakumpakker og lurer derfor på hva som er anbefalt.
Lurer da selfølgelig på hele konseptet med maskin og pose eller rull hvor lengden kuttes etter behov.
Hva anbefaler dere?

På forhånd takk

Geir S
 
Selv har jeg en caso vc-100. Har aldri hatt noen vakuumpakker før så noe sammenligningsgrunnlag finnes ikke. Men har egentlig ingenting å utsette på den, bortsett fra at den ikke klarer å forsegle frosne poser. Rull er fint. Da kan du gjøre som du selv vil.
 
Den @Mats Ø. linker til har dom hatt på salg på jula til 99kr en stund nå. Tror kampanjen er eller snart er slutt men såg dom fortsatt hade til 99 på Jula i Åsane i går. Har en sånn til brygging (hos en kamrat).

Til vanlig bruker jag en vanlig foodsaver/obh nordica med sveiselist. Kuttede poser til 90% av bruken men en rull er greit for "off sized" innhold
 
Trenger vel en vakumpakker selv snart til humle. Er det noen som også bruker den til Sous Vide på kjøkkenet.?
Tenker da på vakumering av kjøttstykker med litt olje/marinade (altså litt veske i posen)
Har lest at dette kan være problem. Får jeg dekket begge bruksområder til en rimelig penge blir det løp og kjøp med en gang.
 
takker ! HLT med pid ble overdådig suksess på juleribba, den ble kjøpt ferdig saltet og vakumert og mesket på standard 65 grader i 40 timer. Mash out i stekeovn på 225 grader i 40 minutter for konvertering av svor. Aldri hatt så bra ribbe og det var gjestene enige i. Bruk vakumpakkern til sous vide, det er digg på en del kjøtt
 
Sist redigert:
Den jag bruker til vanlig er samme modell som @glennrlie linker til. Komplett.no og mpx.no har hat disse på salg til og fra siden i sommmer til 8-900kr. Mye vakumpakker for pengerne til den prisen. Til fullpris ville jag ikke kjøpt den.

Foodsaver har en som er ganske lik, men lukkemekanismen er bedre på den, den ha en uttakbar "tray" hvor eventuell veske fra poserne samles opp (obh er ikke løs), en irriterende ting med obh varianten er at den er ganske treig fra du stenger den til en led slår seg på og du kan manuellt sveise hvis du skal dobbelforseile.
Trenger du ikke alle ekstra muligheter og ikke har lust at bruke for mye penger er dom enklere OBH helt geie og :)

Hvis jag hade kjøpt en på nytt nå til 2000kr og over ville jag gått for en med dobbel sveiselist direkte. Pakker f.ex mye fisk og kjøtt da er det en vedig fin funksjon at ha.
 
takk for flotte råd, da har ihvertfall jeg beslutningsgrunnlag nok til å kjøpe
 
Trenger vel en vakumpakker selv snart til humle. Er det noen som også bruker den til Sous Vide på kjøkkenet.?
Tenker da på vakumering av kjøttstykker med litt olje/marinade (altså litt veske i posen)
Har lest at dette kan være problem. Får jeg dekket begge bruksområder til en rimelig penge blir det løp og kjøp med en gang.
Vi vakuumpakket en hel haug med duebryst i helgen med den vakuumpakkeren jeg nevnte og kjørte det i sous vide(55c, 4 timer), det funka fjell. Maten ble ordentlig snadder! :)
 
Tilbake
Topp