Valg av Beergun

Har tenkt å anskaffe meg en beergun, men veldig usikker på hvilken type jeg bør kjøpe. Har hørt flere ulike erfaringer og anbefalinger, hvor noen får til å bruke beergun og andre ikke..

Bryggselv selger Blichman sin beergun. Olbrygging har en annen type (ca halv pris).

Det finest sikker flere typer også. Anbefalinger?
 
Enklere å fylle flaskene uten problemer med mye skum, som du lett får med beergønnen
 
Beergun er egentlig verden beste flaskefyller. Når man karbonerer naturlig, vel å merke :)

Blichman anbefaler 8-12 psi karboneringstrykk. Det er for lavt for endel ølstiler. Da må man bruke mottrykk eller naturlig karbonering.
 
Beergun er egentlig verden beste flaskefyller. Når man karbonerer naturlig, vel å merke :)

Blichman anbefaler 8-12 psi karboneringstrykk. Det er for lavt for endel ølstiler. Da må man bruke mottrykk eller naturlig karbonering.
Interessant, jeg karbonerer kunstig på fat. Tanken med beergun er å flaske fra fat når det nærmer seg tomt, eller ved spesielle anledninger hvor jeg trenger flasker. Kanskje mottrykksfyller er beste alternativ for meg da?
 
Interessant, jeg karbonerer kunstig på fat. Tanken med beergun er å flaske fra fat når det nærmer seg tomt, eller ved spesielle anledninger hvor jeg trenger flasker. Kanskje mottrykksfyller er beste alternativ for meg da?
Ja, det ville jeg tro. Det er litt styr med å rigge til utstyret, men det er det samme med beergun.
 
Jeg synes Blichman Beergun fungerer glimrende på ferdig karbonert øl. Ølet kan karboneres etter ønske og så kan tappetrykket reguleres til det som fungerer best, uten at det går ut over karboneringen. Hemmeligheten er å kjøle ned ølet godt før overføring til flaske. Kjøl gjerne ned flaskene også.
 
Hvis du lager grei "infrastruktur" på tappesiden så er det ikke så fryktelig mye stress, egentlig. Hurtigkoblinger til gass er din venn :)

F.eks, slik jeg har sydd opp hos meg:

2-veis manifold på flaska. Ene er bare en tamp med hurtigkobling, andre linja går til kjøleskapet med fat.

1.jpg

Inni kjøleskapet: Ny toveis-manifold. Ene ender opp i en ball-lock, andre linja går til sekundærregulatorer.

2.jpg

Her er stæsjet jeg kobler på den første tampen som er splttet ut av flaska.

Skjøteslange, på den kan jeg koble på tampen med ball lock hvis jeg skal hurtigkarbonere, eller hvis jeg skal presse starsan mellom fat så setter jeg på regulatoren i mellom for å presse med lavere trykk. Mottrykksfylleren har og en hurtigkobling jeg bare setter sammen med skjøteslangen.

3.jpg



Primærregulatoren på flaska står på 2Bar konstant. Når jeg skal mottrykksfylle så kobler jeg ball-locken inni kjøleskapet på det aktuelle fatet. Fylleren får gass rett fra den første splitten som sitter på gassflaska, via skjøteslangen.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp