Valg av gjæringkar

Heisann. Jeg er nybegynner når det kommer til ølbrygging og skal kjøpe meg et 30l gjæringskar og lurer på hva slags materiale, type og merke som er til å anbefale. Jeg ser for meg å bare bruke karet til ekstrakt sett da det er litt mye styr å få til allgrain muligheter her jeg bor.
 
Heisann. Jeg er nybegynner når det kommer til ølbrygging og skal kjøpe meg et 30l gjæringskar og lurer på hva slags materiale, type og merke som er til å anbefale. Jeg ser for meg å bare bruke karet til ekstrakt sett da det er litt mye styr å få til allgrain muligheter her jeg bor.

Europris-dunk. Trenger ikke mer enn det. Bare skjerm det fra sollys.
 
Europris-dunk. Trenger ikke mer enn det. Bare skjerm det fra sollys.
Ok. Mener jeg leste at plast kar fort blir ripete og danne bakterier, men det burde vel gå greit så lenge jeg bruker microfiberklut? Mulig jeg investerer i en speidel 30l plast med brewjacket så jeg kan oppnå riktig temperatur
 
Ok. Mener jeg leste at plast kar fort blir ripete og danne bakterier, men det burde vel gå greit så lenge jeg bruker microfiberklut? Mulig jeg investerer i en speidel 30l plast med brewjacket så jeg kan oppnå riktig temperatur

Joda plast kan bli ripete, men liksom.. Du må opp på rustfritt for at det ikke skal bli ripete, forskjellen i pris er mange tusen kroner. Bare gjær ekstrakt-settet i dunken, og vask med en myk svamp senere. Har du sjekket at brewjacket klarer å kjøle ned 25L? Hvis det er den dingsen jeg tror du mener, så er det over tre og et halvt tusen?
 
Heisann. Jeg er nybegynner når det kommer til ølbrygging og skal kjøpe meg et 30l gjæringskar og lurer på hva slags materiale, type og merke som er til å anbefale. Jeg ser for meg å bare bruke karet til ekstrakt sett da det er litt mye styr å få til allgrain muligheter her jeg bor.

PET tar til seg mindre oksygen, og som bonus får du muligheten til å se gjæringen. FermZilla Flat Bottom 30L Fermenter - Ølbrygging AS Joda de er litt dyrere, men jeg mener de er verdt det.

Litt vekk fra tråden, så vil jeg si at det finnes en mellomting mellom ekstraksett og allgrain. Du kan kjøpe ekstrakt(DME) humle og gjær. Så det er ekstrakt-brygg, men ikke sirup. Om du ikke har en stor nok kjele så bare stryk forslaget mitt av listen. Med det sagt så er det ikke karet som betyr mest, det er temperatur og råvarer :)
 
Joda plast kan bli ripete, men liksom.. Du må opp på rustfritt for at det ikke skal bli ripete, forskjellen i pris er mange tusen kroner. Bare gjær ekstrakt-settet i dunken, og vask med en myk svamp senere. Har du sjekket at brewjacket klarer å kjøle ned 25L? Hvis det er den dingsen jeg tror du mener, så er det over tre og et halvt tusen?
Ja det stemmer. Jeg er villig til å punge ut litt dersom gjæringskaret har noe å si. Leste et sted at de anbefaler å kaste plastkar etter ca 25 brygg, men hva vet vel jeg?
 
Ja det stemmer. Jeg er villig til å punge ut litt dersom gjæringskaret har noe å si. Leste et sted at de anbefaler å kaste plastkar etter ca 25 brygg, men hva vet vel jeg?
Om du er villig til å punge ut litt, så er et temperaturstyrt gjæringsskap(kjøleskap med varmekilde og inkbird) det første du burde kaste pengene dine på, i min mening. Og hvor lenge gjæringskaret ditt varer er helt opp til deg. Jeg vasker mine gjæringskar med microfiberkluter og de har jeg brukt et par år uten å ripe det, eller det vil si, riper jeg kan se eller føle.
 
PET tar til seg mindre oksygen, og som bonus får du muligheten til å se gjæringen. FermZilla Flat Bottom 30L Fermenter - Ølbrygging AS Joda de er litt dyrere, men jeg mener de er verdt det.

Litt vekk fra tråden, så vil jeg si at det finnes en mellomting mellom ekstraksett og allgrain. Du kan kjøpe ekstrakt(DME) humle og gjær. Så det er ekstrakt-brygg, men ikke sirup. Om du ikke har en stor nok kjele så bare stryk forslaget mitt av listen. Med det sagt så er det ikke karet som betyr mest, det er temperatur og råvarer :)
Skjønner. Jeg får tenke litt over hvilket materiale jeg velger. Med rustfritt så slipper jeg å bekymre meg for riper og bakterie danning, men de er litt store i forhold til de fleste i plast, vil helst ha karet maks 80cm i høyden så ender nok opp med plast pga plass
 
Skjønner. Jeg får tenke litt over hvilket materiale jeg velger. Med rustfritt så slipper jeg å bekymre meg for riper og bakterie danning, men de er litt store i forhold til de fleste i plast, vil helst ha karet maks 80cm i høyden så ender nok opp med plast pga plass
Joda rustfritt er flotte saker, men å slippe å bekymre deg kan du bare legge vekk først som sist, all hjemmebrygg er infisert med mindre du pasteuriserer. Det viktige her er å pitche riktig menge, og helsen på gjæra du pitcher. Jeg mener at det er mange andre punkter du burde fokusere på før du fokuserer på stålkar bare :)
 
Joda rustfritt er flotte saker, men å slippe å bekymre deg kan du bare legge vekk først som sist, all hjemmebrygg er infisert med mindre du pasteuriserer. Det viktige her er å pitche riktig menge, og helsen på gjæra du pitcher. Jeg mener at det er mange andre punkter u burde fokusere på før du fokuserer på stålkar bare :)
Sant det. Jeg får ta og lese meg litt opp rundt omkring så jeg får et inntrykk av hvordan gamet fungerer ☺️
 
For å si det sånn. Tre og et halv tusen ville jeg aldri selv brukt selv på ekstrakt-kit. Da ville jeg heller valgt en gjær som takler temperaturen som du har mulighet til å gjære på og brygget ølstiler deretter.

Hvis du må kjøle ned ølet fordi du lager "lager" fra ekstrakt, så ville jeg bare droppet det, selv med ordentlig gjær.
 
For å si det sånn. Tre og et halv tusen ville jeg aldri brukt selv på ekstrakt-kit. Da ville jeg heller valgt en gjær som takler temperaturen som du har mulighet til å gjære på og brygget ølstiler deretter.
Ja det er jeg enig i. Hvis det er som du sier så vil jeg heller bruke de 3000 på riktig type gjær
 
Sant det. Jeg får ta og lese meg litt opp rundt omkring så jeg får et inntrykk av hvordan gamet fungerer ☺️
Det virker kanskje komplisert, men det er ikke så galt som det ser ut. Med ekstrakt sett så er din viktigste jobb, hygiene. Utover det så er det gjæra som gjør resten av jobben. For å gi gjæra en best mulig sjanse til å jobbe optimalt, så er det, i min mening, 2 ting som gjelder, helsen til gjæra og temperaturen dem jobber i.

Ikke misforstå, gjæringskar i rustfritt er mye bedre en en plasdunk fra europris, men at det vil øke kvaliteten på ølet ditt er jeg skeptisk til. Det er andre faktorer som spiller inn.
 
Ja det er jeg enig i. Hvis det er som du sier så vil jeg heller bruke de 3000 på riktig type gjær

Ja, da får du helvettes mye gjær riktignok. Men bare la den følelsen av at det brenner i lomma ligge. Gå heller for enkle ting som kan gjøre ekstrakt-bryggeprosessen lettere for deg, det vil du få langt bedre utbytte av.
 
Jeg gikk fra europris-dunk til koniske stålkar med innebygget varme og kjøling for et par år siden. At det var verdt det? Absolutt! Men med gjæringsanlegg til 30.000 gjør det svært vansklig å påstå at hjemmebrygg er billig...

Europrisdunk fungerer helt fint. Det er så liten investering at det ikke er problem å gå over til et annet oppsett senere uten dårlig samvittighet. Kanskje ser du senere behov for å kunne gjære to batcher samtidig. Uansett er en ekstra dunk alltid kjekt å ha.

Gå på europris. Kjøp to dunker, en til gjæring og en til omstikking. Liker du det du holder på med kommer du til å prøve deg på all grain ila et halvt år, og da er det mye som "må" kjøpes. Så ikke bekymre deg. Du får brukt nok penger.

Tempratur er vesentlig. Oktoberfest i Bayern er (var), etter hva jeg har blitt fortalt et, restesalg. Man greide å lage undergjæret øl frem til mars. Etter det ble kjellerne for varme. I mars måtte man ha nok øl på lager for at det skulle holde sommeren gjennom. I oktober trengte man lagerplass, og gammelt øl måtte selges før det ble dårlig. Altså hadde man lagertømmingsalg. Og ølet märzen er det samme som Oktoberfest.

Mitt poeng, du trenger ikke topp utstyr for å lage topp øl. Begynn å brygge, skaff deg erfaring og bygg på etter hvert. Spør du på forumet her om beste oppsett og praksis, får du vel omtrent 20.000 ulike svar. Men nesten alle har startet med en dunk fra europris eller tilsvarende.


Sent fra min SM-N975F via Tapatalk
 
Kommer an på budsjettet ditt. Man kan absolutt lage godt øl fra ekstraktsett, dersom man har god kontroll på gjæring. En ren og tett FV (fermenting vessel) som du kan kontrollere temperaturen på, er egentlig helt nødvendig. Fermentasaurus og Fermzilla har gode alternativer til greie priser sammenligna med stål, men du nevner høyde som en begrensing - det må du sjekke. Snubnose fra Fermentasaurus ser interessant ut, tenker jeg. Finne ut mål på den, og ordne seg et kjøleskap som passer (for eksempel: Kjøleskap selges billig!) som du styrer med en Inkbird. Temperaturkontroll er det viktigste for å få det beste ølet du kan brygge.
 
Ikke kompliser / overtenk dette. Du er på rett vei i starten av tråden. Bruk lite penger i starten - du kan alltid bruke mer penger siden dersom dette er en hobby for deg.
Europris dunk er plenty bra. Jula har 15L dunker som også er godkjent for mat/øl.

Ulempen med ekstrakt, er at du ikke nødvendigvis vet hvor gamle settene er (spess de fra Europris). Ekstrakt / sirup er ferskvare.
En annen ting er at du er ‘låst’ til 25L.

Det ble over her tipset om frysetørret (DME), og eventuelt mikro brygg med spesialmalt for å skape forskjellig smak / øl. Dette er så nært du kommer all-grain, og passer perfekt på et hybelkjøkken. Du trenger kun smågryter.

Ekstrak er en flott start, men jeg vet enkelte ikke fortsetter med hobbyen da kvalitet og alder på råvarene ikke gir tilstrekkelig godt øl. Man kan bli litt demotivert dersom venner heller ønsker industriøl enn det du ønsker å servere :)

Velkommen til oss, og lykke til
 
Siden du er nybegynner: Har du sett denne: Mini-håndbok for nybegynnere ?

Du kan kombinere ekstraktbrygging med "trakting" av spesialmalt. Oppskriftene i denne boka er beregnet på både den teknikken og brygging med 100% malt: Brewing Classic Styles - Jamil Zainasheff - heftet(9780937381922) | Adlibris Bokhandel

Anbefales varmt. Etter snart 6 år med brygging vender jeg stadig tilbake til denne boka.

Forøvrig: Gjør det enkelt. Som @Kloakk skriver; vasker du med en fiberklut (eller en mjuk svamp) så kan du egentlig ha ei plastbøtte nærmest i det uendelige. Og - riktignok avhengig av boligen din - du kan komme langt med å tilpasse brygginga etter temperaturforholdene du har. Det er også fullt mulig å brygge pils i romtemperatur.
 
Sist redigert:
Da ble det et speidel 30l kar på meg i dag. Kjøpte også et sett med mangrove jack golden lager. Gjorde alt etter boka så nå står det i karet. Kjøpte også med et hydrometer som kan måle OG og FG, men i følge bruksanvisningen så skal jeg måle SG. Må jeg kjøpe et annet hydrometer som kan måle dette eller kan jeg bare bruke en sånn kalkulator på nett?
 
Tilbake
Topp