Valg av gjæringkar

Heisann. Jeg er nybegynner når det kommer til ølbrygging og skal kjøpe meg et 30l gjæringskar og lurer på hva slags materiale, type og merke som er til å anbefale. Jeg ser for meg å bare bruke karet til ekstrakt sett da det er litt mye styr å få til allgrain muligheter her jeg bor.
 
Heisann. Jeg er nybegynner når det kommer til ølbrygging og skal kjøpe meg et 30l gjæringskar og lurer på hva slags materiale, type og merke som er til å anbefale. Jeg ser for meg å bare bruke karet til ekstrakt sett da det er litt mye styr å få til allgrain muligheter her jeg bor.

Europris-dunk. Trenger ikke mer enn det. Bare skjerm det fra sollys.
 
Europris-dunk. Trenger ikke mer enn det. Bare skjerm det fra sollys.
Ok. Mener jeg leste at plast kar fort blir ripete og danne bakterier, men det burde vel gå greit så lenge jeg bruker microfiberklut? Mulig jeg investerer i en speidel 30l plast med brewjacket så jeg kan oppnå riktig temperatur
 
Ok. Mener jeg leste at plast kar fort blir ripete og danne bakterier, men det burde vel gå greit så lenge jeg bruker microfiberklut? Mulig jeg investerer i en speidel 30l plast med brewjacket så jeg kan oppnå riktig temperatur

Joda plast kan bli ripete, men liksom.. Du må opp på rustfritt for at det ikke skal bli ripete, forskjellen i pris er mange tusen kroner. Bare gjær ekstrakt-settet i dunken, og vask med en myk svamp senere. Har du sjekket at brewjacket klarer å kjøle ned 25L? Hvis det er den dingsen jeg tror du mener, så er det over tre og et halvt tusen?
 
Heisann. Jeg er nybegynner når det kommer til ølbrygging og skal kjøpe meg et 30l gjæringskar og lurer på hva slags materiale, type og merke som er til å anbefale. Jeg ser for meg å bare bruke karet til ekstrakt sett da det er litt mye styr å få til allgrain muligheter her jeg bor.