Valg av honning til cider

Skal prøve å lage eplecider, siden fruen liker det. Har da funnet ut at jeg skal prøve med dette:

24L billig eplejuice (Coop-tilbud denne uka; 3L for 20kr)
3L "Cloudy Apple" juice. Dyr men god.
~1kg honning
WLP775 cidergjær

Satte en starter for gjæren i kveld med lys DME som næring.

Spørsmålet mitt er da; hva slags honning kan man bruke? Så for meg at klar, lettflytende honning var tingen, men på Rema ser jeg bare Akasiehonning av denne typen. Det blir j****la dyrt. Går det greit å f.eks. bruke 1kg modnet honning og koke med en liter vann? Den er vel proppfull av bakterier som vil kose seg i eplejuicen ellers..

Noen meninger om honning skal oppi fra starten, eller etter at stormgjæringen er over?
 
Honning er nok mer bakteriedrepende enn -fremmende.

Noe annet jeg har forsøkt og som ikke virket for meg, var å tilsette honning, for å få en rundere, søtere cider.  Tro meg; honning gjærer ut så det suser.  Sterkt blir det; men den forventede honningsødmen var det ikke spor av.  Brukte vanlig, "fast" norsk honning.

Gjør et forsøk nå, med tilsetting av en god ladning demerara-sukker.  Me lyt sjao...
 
Det er ikke rart at honning gjærer, det er over 99% sukker av forskjellig karakter... Ja honning er antiseptisk.... men kan inneholde litt bakterier, men det er ikke biene sin feil, mer birøkteren som ikke har vært ren på fingrene.... Det er derfor man ikke skal gi honning til barn under 2 år... (Butolisme)....
 
kanskje litt off-topic, men jeg skal flaske en cider av samme billigjuice om en dag eller to. den er veldig tørr og jeg tenker derfor å søte den litt opp med laktose. lurer da på hvor mye man kan tilsette for å få LITT sødme? er ikke ute etter sukkerlaken fra rema osv, men en tørr engelsk cider :) første gangen jeg lager cider så jeg er litt ute av mitt element her!
 
belzon skrev:
kanskje litt off-topic, men jeg skal flaske en cider av samme billigjuice om en dag eller to. den er veldig tørr og jeg tenker derfor å søte den litt opp med laktose. lurer da på hvor mye man kan tilsette for å få LITT sødme? er ikke ute etter sukkerlaken fra rema osv, men en tørr engelsk cider :) første gangen jeg lager cider så jeg er litt ute av mitt element her!
Jeg fikk tips om Lerum Eple-/Pære-saft uten sukker. Kan ikke si om det funker, siden det står til karbonering nå.
 
sist jeg laget cider brukte jeg honning av billigste sort, i tillegg til brunt sukker. Jeg kokte den, men det er visst ikke nødvendig.
Cideren ble litt i tørreste laget, selv for en tørr cider, men veldig god! Riktignok ikke bare eplejuice, hadde i 30-40% saft av ferske plommer.

Planen min neste gang er å i tillegg bruke karamell-malt for å gi rest-sødme, da jeg ikke er fan av kunstige søtningsmidler. Men, sevia bør funke helt fint, hvis du synes sånt smaker greit...

Lager man ting som skal bli veldig sterkt er det viktig å ha oppi sukkeret etter noen dager, når stormgjæringen er på vei ned. Har du oppi alt på en gang kan gjæren bli overarbeidet, og gi opp før den er ferdig. Å ha oppi sukkeret senere betyr også at du kan slippe unna med en mindre starter.
 
AMelbye skrev:
sist jeg laget cider brukte jeg honning av billigste sort, i tillegg til brunt sukker. Jeg kokte den, men det er visst ikke nødvendig.

Absolutt ikke nødvendig å koke juice fra kartong, den er desinfisert(ultrapasteurisert tror jeg) fra før av(derav 1 år holdbarhet uåpnet i romtemp, og 5 dager åpnet i kjøleskap)

Jeg vet ikke om sødmen fra karamell-malt er det jeg ville hatt i en cider, greit nok at det ikke skal være svenskeskvip, men jeg frykter at det blir mer fylde enn sødme fra den.

GuttormG skrev:
karamell-malt

Hva det for noe?

Malt hvor stivelsen er blitt konvertert av varmebehandling i stedet for bløtlegging med tilhørende enzymaktivitet. Farge fra lys til mørk ravgul.
 
Øystein skrev:
AMelbye skrev:
sist jeg laget cider brukte jeg honning av billigste sort, i tillegg til brunt sukker. Jeg kokte den, men det er visst ikke nødvendig.

Absolutt ikke nødvendig å koke juice fra kartong, den er desinfisert(ultrapasteurisert tror jeg) fra før av(derav 1 år holdbarhet uåpnet i romtemp, og 5 dager åpnet i kjøleskap)

Jeg vet ikke om sødmen fra karamell-malt er det jeg ville hatt i en cider, greit nok at det ikke skal være svenskeskvip, men jeg frykter at det blir mer fylde enn sødme fra den.

Jeg kokte honningen, ikke juicen. Jeg tilsatte også pektalose for å spalte pektin og gjøre den gjærbar. Hjelper på klarheten, men kan droppes. Jeg har hørt om folk som har fått helt fin klarhet i cider uten.

Jeg vil bruke karamellmalt både for å gi fylde og sødme. Når eplejuice gjærer helt ned mister den ikke bare sødme, men også fylde, i forhold til om man stopper gjæringen på f. eks. 1.010 og karbonerer med CO₂.
Jeg har ikke utstyr for tvangskarbonering, og karamellmalt tror jeg vil være en fin måte å tilføre både litt restsødme og fylde når jeg lar den gjære helt ut.
Edit: evt om det skulle bli for mye fylde er det også noe å lære av :)
 
Tilbake
Topp