Valg av maltekstrakt

Hei,

Jeg er fremdels i planleggingsfasen av mitt første brygg. Har planer om å ha 5-6 ekstraktbrygg på samvittigheten før jeg beverger meg videre til maltbrygging. Leste at en her på forumet brukte lys maltekstrakt til alle brygg, og brukte spesialmalter til å gi ølet karakter og farge. Med dette i tankene så tenkte jeg å gå til innkjøp av real kanne eller sekk med ekstrakt.

Alternativene jeg har sett for meg er:
20 kilo sekk med dansk spraymalt fra brygging.no, 800kr
25 kilo muntons maltekstrakt lys fra petit-agentur.no, 900kr
25 kilo munton spraymalt lys fra petit-agentur.no, 1500kr

Før jeg bestiller så hadde det vært supert med noen ekspertuttalelser i forhold til valg.

Dersom jeg går for sekk med spraymalt, er det fornuftig å oppbevare denne i ren gjæringsbøtte?
Vil valg av produkt her påvirke bryggeresultetet betraktelig?
Er det andre steder jeg får tak i bra og rimelig ekstrakt?
Hvordan er holdbarheten på maltekstrakt etter at kanna er åpnet og ved hvilken temperatur burde den oppbevares?
Regner med at maltekstrakten er seig som sirup, er det mye gris med å bruke 25 kilos kanna fra petit?
 
Jeg hadde ei kanne med maltekstrakt stående da jeg begynte å brygge. Den ble etterhvert muggen og er, som du er inne på, noe griseri å håndtere. Tørket maltekstrakt kan også være litt slitsomt til tider, men jeg foretrekker det framfor flytende. I det minste, så mugner det ikke.
 
Gustav takker for at du redda meg ut av den fella :)

Jeg regner med at spraymalt lett vil klumpe seg om ikke beholder er tett nok, er dette noe å bry seg om da de klumpene sikkert løser seg i vann. Høres en 30 liters gjæringsbøtte med tett lokk fra Europris ut som et greit valg for oppbevaring?
 
Eg kjøpe 20 kg frå Leif Stana (brygging.no), oppbevart i hylle i nokolunde tørr kjeller i sekken det kom i. Haldt seg fint 1 års tid. Og som du sjølv skriv, så løyser dei små klumpane seg lett opp i vatn.
Men om det ikkje stod på pengane, så ville eg nok kjøpt Muntons lys spraymalt då dette er basert på engelsk malt.
 
Tilbake
Topp