Valg av tørrgjær til Kølsch

Jeg har brygget flere batcher med Kølsch, - en lettdrikkelig ale-type som jeg liker godt. Til dette har jeg alltid fulgt en standard oppskrift med pilsnermalt, litt hvetemalt og litt vienna, og gjæret med US-05.
Mitt spørsmål går på om jeg vil få en brukbar Kølsch ved å skifte til en mere utpreget pale ale-gjær, som for eksempel S-04. Hvordan vil dette evt. påvirke sluttresultatet?
 
Mange vil vel si at uten Kölsch-gjær lager man ei heller skikkelig Kölsch, så kan kanskje du bør prøve det? Vet ikke om det er tørrgjær på markedet, men WLP029 / Wyeast 2565 er jo ypperlig gjær for denne typen.
 
Mange vil vel si at uten Kölsch-gjær lager man ei heller skikkelig Kölsch, så kan kanskje du bør prøve det? Vet ikke om det er tørrgjær på markedet, men WLP029 / Wyeast 2565 er jo ypperlig gjær for denne typen.

Takk for svar. Ja, jeg planlegger at jeg skal teste ut og sammenligne WLP029 med tidligere US-05 batcher. Noe av poenget er at jeg forsøker å lære meg litt om i hvilken retning forskjellige gjærsorter trekker smaken i, så i den sammenheng er jeg ute etter om noen kan guide meg i det; altså hvordan kan man forvente at smaken endres ved å skifte fra US-05 til f.eks. S-04 som tørrgjær, og evt til WLP029. (Jeg har ikke gjæringsplass til Wyeast 2565, som optimalt helst ikke skal ha over 16 grader under gjæring).
 
Eg fekk anbefalt US-05 på den lokale bryggebutikken her i bydn - det var den gjæren dei hadde i sine sett sa dei. Og sidan dei ikkje hadde skikkeleg Kølschgjær på lager - så vart det denne.

Vi får no sjå kva det blir av det - det blir no ein bastardkølsh uansett med ekstra med aromahumle i - eg har fått Hallerthauer Mittelfruh på hjernen...

Den kosar seg no på 15 grader - har aldri sett så lite lidenskapeleg stormgjæring - men så har eg vel gjæra på litt høgare temperaturar tidlegare og då er det vel sus over det. Fristande å gje den ein grad ekstra.
 
Jeg har ikke sett tørrgjærversjon av kölschgjær.

Jeg slutter meg til de som sier at det ikke kan kalles kölsch uten kölschgjær. Det er jo den som gir karakter til det som med for eksempel US05/WLP001 istedenfor ville bli en nøytral, lys ale.
 
Hvis det absolutt må være tørrgjær så har jeg lest at noen bruker Saf S-23, men har ikke brukt denne selv så vet ikke hvilket preg du kan forvente eller hvilken temp den helst bør gjæres på.
 
FG tenker du på? Har som sagt ikke brukt den selv, men har lest at noen bruker den og kaller resultatet Kölsch... :) dog, utgjæring kan du alltids påvirke til en viss grad.
 
FG tenker du på? Har som sagt ikke brukt den selv, men har lest at noen bruker den og kaller resultatet Kölsch... :) dog, utgjæring kan du alltids påvirke til en viss grad.
Ja selvsagt. Etter mange år offshore burde jeg egentlig være bortimot verdensmester i forkortelser..
 
Om ein skal vera litt spissfindig:
Bruk av Saflager 2-23 strir mot kølsch-konvensjonen der ein skal bruka alegjær og ikkje lagergjær.

No står det att å finna ut korleis min US-05 baserte Kølsch-klone endar opp. Eg ser no iallefall at det å ha den velhumla ikkje er feil jfr. konvensjonen.

Eg mistenkjer vel at vi som bryggjer litt lett kan la oss leia av marknadsføring frå selskap som f.eks. whitelabs som gjerne lagar mange variantar for oss for å sikra oss som kunde på deira produkt. Det verkar på meg som om mange av dei nye handtverksbryggeria vi har her i landet har sine husgjærar som dei bruker til mangt og mykje og det fortel meg at vi som har dette som hobby - i vår jakt etter å laga det beste ølet vi kan få til - veldig lett lar oss freista av spesialgjær for ditt og datt.
 
Jeg har aldri forsøkt US-05 / WLP001 i en "Kölsch", men jeg mistenker at den vil gi en enda renere smaksprofil enn hva WLP029 / Wyeast 2565 vil gi. Ølet blir helt sikkert knall, men mitt tips er at det vil mangle litt av den "fruktigheten" som Kölsch gjæren gir. Ved bruk av US-05 /WLP001 vil man vel fort være nærmere en amerikansk blond ale? Jeg hørte to forskjellige podcast om Kölsch på the brewing network, og de var vel også ganske klare på at man må bruke enten WLP029 eller Wyeast 2565 for å få en typeriktig Kölsch på grunn av preget denne gjæren gir ølet. Kunne dog vært spennende en gang å gjort en split batch med WLP001 og WLP029 og smakt de opp mot hverandre.
 
(...)
Det verkar på meg som om mange av dei nye handtverksbryggeria vi har her i landet har sine husgjærar som dei bruker til mangt og mykje og det fortel meg at vi som har dette som hobby - i vår jakt etter å laga det beste ølet vi kan få til - veldig lett lar oss freista av spesialgjær for ditt og datt.
Friste eller ei, alltid gøy å prøve nye ting spør du meg, men at wlp029 produserer et ganske forskjellig resultat fra US-05 er i hvert fall ikke jeg i tvil om. Hvor Kölsch-autentisk øl man får er en annen sak, ikke bor eller brygget jeg i korrekt område uansett for at det skulle holde...

For min del er vel problemet at jeg er litt lei US-05, så hvis jeg har lyst til å prøve noe nytt er det første gjær jeg utelukker.
 
Jeg har akkurat gjæret en kølsch på 16 grader med us-05 gjær slurry, blir ganske snerten på smak uten å ha smakt den karbonert enda.

Us-05 kan ved gjæring på lave temperaturer og høyere temperaturer få en lett fersken preg ettersom jeg har lest om den. Uten at jeg har kjent den i min.

Jeg er heller ikke redd for å gjære øl som ikke passer inn i den rette stylen, får dermed smakt en del spennende varianter:)

Mvh
Easybrew
 
Det er moro å ha startet en tråd med såpass bra respons, - dette engasjerer. Og mange bra innlegg, kommentarer og svar. Men foreløpig har ingen gitt meg noe som helst konkret forståelse av hva man kan forvente av smaksendring ved å skifte fra US-05 til S-04. Grunnen til at jeg er ute etter å lære meg litt om dette som hobby-brygger, er jo at S-04 er en veldig mye brukt ale-gjær. Og enig med deg, Katla, at vi kanskje lar oss lede til mange spissfindigheter når det gjelder valg av gjær for typeriktighet, men som ikke nødvendigvis betyr allverden for hobbybryggeren. Tror jeg kommer til å forsøke selv, for nå har jeg en US-5 batch stående og godgjøre seg. Så kan jeg jo sammenligne..... Mine US-05 Kølsch batcher har ikke smakt noe som jeg tror ligner Hubba Bubba, men nå har jeg aldri smakt på Hubba Bubba, så jeg vet jo ikke. Jeg synes Kølschen er god og frisk, og det gjør mange av mine venner også.
 
Ikke Kølsh akkurat, men satte en hvete/pils basert der jeg satte halvparten med gjær for hefeweissen, og en mindre batch med US-05. Også spent på forskjellen, selv om endel er lett å tenke seg. US-05 vil nok lage et helt klart øl, mens hefe batchen vil ha endel mer smak fra gjær.
 
Aldri testet den, men Fermentis har i følge noen en tørr kölch gjær i sortimentet, Safale K-97 German Ale. Den finnes desverre kun i 500g pakker.
 
Tilbake
Topp