valgets kval humle(r) til IIPA

hole

 
Hei folkens jeg er i ferd med å flytte og tengte å feire dette med at det første brygget i de nye huset blir et ordentlig humle monster. Inspirasjonen var et glass duble dose fra haandbryggeriet mens jeg malte et av barne romma.

fåreløbig tenker jeg å gjøre oppskriften enkel når det gjelder malt, men jeg har ikke klart å bestemme meg for hva jeg skal humle den med. har tenkt på EKG SMASH (da med 60 min ad.) eller gjøre den engelsk med flere engelske klasikere, men jeg har og vurdert å velge amerikanske humler. eller kansje blande EKG-centenial-aurora kunne det blitt godt?
Alle råd er velkommene.

Håper noen av dere som har brygget IPA noen ganger kan komme med noen gode forslag.
Jeg planlegger å hålde bitterheten lavere en mange IPA øl jeg har smakt men høyere en jeg bruker i vanlige pale ale's.
Hva bør jeg vertfal ha av IBU for balansens skyld? 40-60?

Oppsrift (fåreløbig)
OG 1080-1090 (FG 1009)

7-8 kilo pale malt
?humle (30 min-10min-0min+tørr)
WLP007 - Dry English Ale
 
De amerikanske er jo klassiske i IPA, med mye smak og bitterhet. Du kan legge Chinook i bunn som bitterhumle og så enten bruke Amarillo, Citra eller Simco til aroma.

For øvrig, vi brygget nettopp bryggselvs Gahr single hop Citra og må si at jeg var mektig imponert over den. Frisk og syrlig, perfekt for en norsk sommer (vått, surt og kaldt og man trenger derfor trøst med en god IPA innendørs...).
 
Tilbake
Topp