Vaniljestang

Vi brukte 4 stenger på 50 liter øl, tilsatt når det er 5 minutter igjen. Vi hakka de opp og putta de i en humlepose. :)
 
Okei, takker. Vi brukte en til 25 liter i går. Delte opp og karva ut vanilja , tilsatte 5 min før kokeslutt.
 
Hvor mye vaniljesmak blir det? Tenker å bruke to vaniljestenger i en 20l imperial stout, men ønsker bare litt "hint" av vaniljen. Altså ikke noe utpreget vaniljesmak. Tenker å ha den oppi gjæringsbøtta etter stormgjæringen. Eller holder det med en stk?
 
Det kommer jo helt ann på hvordan vaniljestang det er. Hvis det er de tørre, små og smakløse fra Hindu kan du sikkert ha begge oppi. Er det derimot ferske, store Bourbon, Thaiti eller Madagaskar stenger så holder det sikkert med i underkant av en stk.
 
Jeg har brukt 5 vaniljestenger på 25 l porter. Splittet og skrapte ut frøene, og la alt i rom i 1 uke, tilsatt gjæringskaret etter stormgjæringen. Nesten ikke merkbar smak av vanilje. Kommer nok til å doble neste gang.
Edit: Dette var de små fra Hindu...
 
For de som liker vanilje i øl og andre steder anbefales denne butikken:
www.vaniljimporten.se

Topp kvalitet, komisk billig sammenlignet med å kjøpe i butikk i Norge og langt under mva-grensa på forsendelsene fra Sverige. Har handlet derfra mange ganger så ikke noe tull.
 
Det kommer jo helt ann på hvordan vaniljestang det er. Hvis det er de tørre, små og smakløse fra Hindu kan du sikkert ha begge oppi. Er det derimot ferske, store Bourbon, Thaiti eller Madagaskar stenger så holder det sikkert med i underkant av en stk.


Støtter denne.
Prøv en av de en èn gang og du vil aldri bruke det skvipet fra Hindu/Eldorado igjen
 
Jeg brygget et forsøk på creme brulee stout for et drøyt år siden, og brukte til sammen 8 vanlijestenger som jeg mener skal ha vært av bra kvalitet, til 15 liter øl. 6 tilstatt etter stormgjæring, og de siste 2 ved flasking. Tilsatte i tillegg 1,5 ml vaniljeekstrakt pr liter vørter, ved flasking.

Det høres kanskje mye ut - jeg gjorde litt research i forkant, og felles for nesten samtlige innlegg jeg fant, var konklusjonen "skulle brukt mer vanilje", og den fella ville ikke jeg gå i. :) Det gjorde jeg heller ikke, dette brygget har en tydelig vaniljesmak, som planlagt (resten av ølet fulgte ikke planen like bra, men det er en annen sak...)

Hvis man ønsker kun et hint vanilje kan man nok kutte vaniljeekstrakten, samt sikkert et par av stengene også.

Jeg kappet opp stengene, knuste dem, og lot dem ligge noen dager i litt 60% sprit før tilsetning.
 
Tilbake
Topp