Vann- eller luftkjøling?

Skal oppgradere gjæringsboksen min, og det står mellom den løsningen med et kammer for is og et for gjæringsdunk sammenkoblet med vifte, eller å lage en vannkjølt variant med 10l gjæringsdunk nedsenket i vann og en vanntank med regulerbar temp.

Jeg kan ikke så mye fysikk, men jeg tror vann er et bedre kjølemedium enn luft; isolerer bedre, holder lengre på tempen? Og derfor vil ikke ølet i gjæringsdunken overstige temperaturen som vannet rundt den holder?
 
Det er nok mer energi i vann enn i luft pr. liter, derfor kan du sitte i badstu på 100 grader og ikke i vann på 100 grader, men vannet må uansett holdes kaldt, hvordan vil du gjøre det ?
 
Å bli kvitt den varmen er ikke så lett som jeg først trodde, nei.  :jaha:

Nåværende bosituasjon gjør at jeg utgangspunktet hadde tenkt en tankløsning som involverte en kjølebag og kjøleelementer. Ja, det vil bli litt jobb å bytte kjøleelementer.  :bank2:
Har tenkt litt på det og funnet ut at jeg legger denne ideen på is til våren da jeg får betydelig større uteareal og skal bygge en bryggebu. Da åpner det seg andre muligheter, og skal da hente kaldtvann direkte fra springen og justere mengden/hastigheten for å regulere temperaturen. Tror det kan bli en veldig bra løsning! :skitbra:

Har i mellomtiden fått meg en kjøleskap helt gratis, så da bestilte jeg likegodt en ut-200. God erfaring her på forumet med denne kombinasjonen ser jeg.
 
MartinHS skrev:
Noe jeg bør tenke på?

JA!
Det er en veldig grei måte å holde temperatur stabil. Enten gå for en UT-200, eller hvis du er litt glad i skru og ikke er redd for volt og amper, så er STC-1000 fra ebay et godt alternativ.

Jeg bruker (som mange andre) kjøleskap med STC-1000, og er veldig fornøyd med det!
 
MartinHS skrev:
Bernts skrev:
UT-200 og kjøleskap er nok en av de bedre løsningene.

Har du erfaring med det? Noe jeg bør tenke på?

Det  er egnetlig bare "plug and press play on tape". Jeg bruker kun kjøleskap og UT-200. og har bare gode erfaringer, så lenge du har kjøleskapet inne.
Det kan bli litt kinkig hvis du har kjøleskapet i en garasje og tempen ute variere mye. ellers kjør på..
 
Høres veldig enkelt ut.
Kjøleskapet står i en kjeller som ikke blir så veldig kald. Kjøleskapet ,uten varmegenererende vørter i, kommer seg ned i 1.4, så det kjøler bra.

Spørs om jeg ikke skal kle det med panel og få det flyttet inn i leiligheten. :)
 
Tilbake
Topp