Vann i ferdigkokt vørter

Hei!

Er klar for vårt første brygg i morgen, om dette 'problemet' viser seg å være uproblematisk.
Har en spiralkjøler som er beregnet for BB60. Skal brygge 60 liter, men bruker en vvb som kokekar. Det vil si at koblingene på kjøleren kommer inni tanken/over vørteren. Jeg har testet kjøleren, og det fremstår som tett, men vil det være et problem om det kommer noen dråper vann i vørteren under nedkjølingen?
Det jeg lurer på er vel egentlig om det er stor fare for bakterier i det kalde springvannet..

4d9e2bb3d5e7efaa1c0f37192cef11f0.jpg



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Neppe. Mange har opplevd at slangen har hoppet av under kjøling og sprayet vørteren med kjølevann, uten at det har gått åt skogen. Men pass på at dere ikke får knekk på slangen, da kan det gå dårlig.
 
Neppe. Mange har opplevd at slangen har hoppet av under kjøling og sprayet vørteren med kjølevann, uten at det har gått åt skogen. Men pass på at dere ikke får knekk på slangen, da kan det gå dårlig.

Ok. Takk for svar!


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg brygger mange ganger sterkere øl for så og vanne ut i 2 kar (inntil 50%).. Vanner da ut med kaldt vann rett fra krana.. Aldri hatt noen infeksjon med denne metoden..

Skal ikke si at det er umulig, og det er sikkert en viss mengde ulumskheter i vannet, men jeg har gjort dette på 20+ batcher nå helt problemfritt med mitt vann i alle fall..

Trur uansett ikke du ender opp med infeksjon pga. noen få dråper springvann :)
 
Tilbake
Topp