Vann i gjærlås?

k.ped

Norbrygg-medlem
Hei! Sitter å lurer på om Dere bruker vann i gjærlåsen eller har star san oppløsning eller noe. Det vil vel bli en del bakterier i gjærlåsen med bare vann. F.eks etter brygging av en lager. Har akkurat flasket en lager som har stått i ca 30 dager til gjæring. Kan det tenkes at bakterier fra dette vannet ( i gjærlåsen ) Infiserer ølet?
Kenneth
 
jeg bruker et par dråper vademecum i vannet i gjærlåsen, pga det er desinfiserende og lukter bra også ;D
men så lenge utstyret er desinifsert, og gjæringskaret er tett, tviler jeg på at det er noe problem med rent vann.
det er tross alt overtrykk i dunken hele prosessen, så det er tvilsomt at det har noe å si.....
 
Bruker bare vann. Tror ikke det er den store faren for infeksjon - har aldri (bank i bordet) merket noen tegn på infeksjoner.
Hvis vannkvaliteten var litt tvilsom (egen brønn etc) så ville jeg kanskje ha brukt noe desinfiserende for sikkerhets skyld.
 
Greit å høre synspunkter! er litt spent på ølet mitt siden det er første "all grain" med mesking og greier.Er en lager. Fikk greit nok utbytte også. Ca. 79%. Og fg 1008.! Flasket det i kveld... Bare å vente :namnam:

Kenneth
 
Tilbake
Topp