Vannanalyse, trenger vi det i Norge?

johanw

Norbrygg-medlem
Etter å ha hørt på de seneste podkastene med Jamil og Palmer så står det klart at vannkvaliteten i Kalifornia varierer mye, plutselig har de tre ganger så mye sulfat som rapporten fra vannverket sier f.eks. Er det tilfelle i Norge også, eller er en to år gammel rapport på Oslo kommune sin hjemmeside å stole på?

Selvfølgelig er jeg klar over at jeg mest sannsynlig burde fokusere på andre ting enn vannkvalitet og utstyr, men det er jo gøy med de vitenskapelige også :)
 
Det kan variere noe, men rimelig små utslag. Din rapport er god nok. Det som står er et gjennomsnitt
 
Oslo er vel greit nok. Men andre bør være obs på at de kan ha vann som er annerledes en gjennomsnittvannet i Norge.
 
Så hvilken justering bør gjøres i Oslo?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Tja, er ingen ekspert men skal man tro det man leser så er det lurt å tilsette kalsium i noen form, for at gjæren skal må bra. Om det er CaSO4 eller CaCL2 eller en blanding er opp til deg, avhengig av om du vil fremheve malt eller humle. Utover det kan det være lurt å justere pH.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Du bør jo vite hva som er utgangspunktet for justeringen. Antakelig er det ikke noe behov for å tilsette kalsium, og skal du justere ph'en må du jo vite hva den er før du begynner. Og NB!, det er ph'en i mesken som er interessant, ikke ph'en i vannet. Ph-strips funker, om de ikke er ideelle.

If it ain't broke, don't fix it. Hvis ølet er godt, er det ingen grunn til å mekke med vannet.

edit: Antakelig er det behov for å tilsette kalsium! Jeg har gått rundt lenge med feil ideer om norsk vann oppe i hodet mitt. De er nå revidert. (Se innlegg nedenfor.)
 
Sist redigert:
Tja. F.eks nannestad. Mener at det var 19 ppm Ca. Du vil ha det høyere. Tror ikke dette vannet er så kalsiumfattig ifht andre steder.

Og det er faktisk etter at du begynner at du må vite hva pH er. Som du sa er så er det i mesk og ikke i vann som teller. Men ph i vann har Ingenting å si hvis du ikke vet alkaliniteten i vannet.
 
Takk - det var en særdeles nyttig korreksjon av mine ideer om kalsiuminnholdet i norsk vann. Jeg trodde rett og slett at det stort sett bare var et problem der vannet var spesielt bløtt, men du må opp i "middels hardt" vann for å ha nok kalsium. Grei info her: https://no.wikipedia.org/wiki/Hardhet_(vann) (Jeg har lest den før, så jeg burde vært bedre informert. Men jeg har nok vært mest opptatt av mitt eget vann, og det er hardt nok.)

Den vanlige grensa for hva som trengs er 50 mg/l. Nå har jeg sett lavere angivelser - 40 - men uansett vil antakelig de fleste ha behov for å tilsette kalsium. Selv om - som det står i artikkelen - mange norske vannverk tilsetter kalsium, blir det ikke nok. Vann som er hardt nok for brygging, er problematisk på andre måter.

Angående geografiske variasjoner: "Hardt vann skyldes hovedsakelig høy konsentrasjon av kalsium (Ca) og magnesium (Mg). I Norge har vi lite hardt vann, men det forekommer i enkelte grunnvannskilder. I Nordland, Troms og Finnmark og i en del av Østlandsområdet finnes kalkrik berggrunn, og grunnvannet i slike områder kan være hardt og alkalisk." (Sitat fra wikipediaartikkelen.) Jeg har overflatevann - som de aller fleste i Norge - men pga. at det er kalkrik grunn her, er det likevel nok kalk i vannet mitt.
 
Jag tenkte plukke opp et av disse settene fra morebeer når jag skall bort til SF neste måned. Har eget borehull så er litt spent på resultatet.

https://www.morebeer.com/products/lamotte-brewlab-basic-water-test-kit-718901.html


Jeg ville heller vurdert å kjøpe et osmosefilter, f.eks: http://www.webzoo.no/osmose_790.html
Osmose fjerner så godt som alle mineraler fra vannet.
Da får du helt rent vann som utgangspunkt, og kan "bygge opp" ønsket vannprofil fra bunn av ved å tilsette kalsuim, osv.
Jeg lager nok vann til koking og skylling hver gang jeg skal brygge. (Har egen brønn, som deg.)

Et analysesett er overflødig hvis du har et osmosefilter.
 
Jeg ville heller vurdert å kjøpe et osmosefilter, f.eks: http://www.webzoo.no/osmose_790.html
Osmose fjerner så godt som alle mineraler fra vannet.
Da får du helt rent vann som utgangspunkt, og kan "bygge opp" ønsket vannprofil fra bunn av ved å tilsette kalsuim, osv.
Jeg lager nok vann til koking og skylling hver gang jeg skal brygge. (Har egen brønn, som deg.)

Et analysesett er overflødig hvis du har et osmosefilter.

Har vurdert det, men har ikke nokk vanntrykk. Vi brygger og på forskjellige plasser så da blir det et sett.. Med mindre vannet er helt på trynet er dette godt nok for meg
 
Etter jeg begynte å justere vannet mitt opplevde jeg en signifikant forbedring av ølet mitt. Det kan jo hende at dette er placebo eller andre årsaker til det, men da vann er den største ingrediensen i øl, så vil jeg tørre å si at vannjusteringer kan være viktige og avgjørende. Å brygge en IPA med skikkelig "humlebitt" i Oslo kan f.eks være vanskelig med så lavt sulfat.

Jeg går ut i fra den vannrapporten du finner på Oslo vann og avløp, det kommer vel en ny snart antar jeg da den er fra 2014. Kan anbefale å bruke det helt geniale regnearket Bru'n Water for å regne ut justeringer og korreksjoner. Har ikke invistert i en pH-måler enda, men ser flere bryggere online som bruker Bru'n water treffer estimert pH hver gang.

For å dekke de fleste justeringer holder det nok med å kjøpe Gypsum, kalsiumklorid og Natron.
 
Jeg bruker så og si bare CaSo4, MgSO4 og Cacl2. Prøver å ha rundt 5-10 ppm Magnesium i vannet i tillegg til at jeg lettere kan øke sulfat nivået uten å øke kalsium nivået ved å bruke MgSO4... Ellers er jeg enig med posten over. Men jeg liker å bruke en ph-måler i tillegg til bru'nwater/brewersfriend for å ha full kontroll på ph i mesken.
 
Tilbake
Topp