Vanne ut en pale Ale

Brygget en Lucky Jack pale Ale klon som ble i overkant sterk. Fikk OG på 1.064 og FG på 1.008.. Rundt 7.3% ABV.

Dette er litt i overkant, selv for en trønder.

Kan jeg koke noen liter vann, kjøle ned og helle dette ned på Corny-fatet? Fatet er ferdig karbonert.. Må seff drikke av noen liter først..


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Har testet det på en 10% Imp. IPA. Vannet halvparten av batchen ut til ca. 5 %. Knallgod. Jeg brukte vann rett fra springen, men i dag ville jeg nok kokt vannet først.
 
Stort sett alle store bryggeriergjør dette med pilsen sin, så det er ingenting galt med prosessen. Tasty McDole i The Brewing Network gjør set også.
 
Eg trur vatn rett frå springen vil gå heilt fint. Å koke opp, og kjøle ned, kan om noko verke mot si hensikt. Du eksponerar vatnet for fleire bakteriar på den måten, og klarar neppe fjerne meir enn det vass- og avløpsetaten klarar med sitt uv-filter. Når dette haldast ilag med høgt alkoholnivå i brygget, samt antiseptisk humle, ser eg ingen problem med å bruke vatn rett frå springen. Har du privat kjelde, e.l., kan det stille seg annleis.
 
Å koke opp, og kjøle ned, kan om noko verke mot si hensikt. Du eksponerar vatnet for fleire bakteriar på den måten, og klarar neppe fjerne meir enn det vass- og avløpsetaten klarar med sitt uv-filter.
Ikke at jeg er noen vann-tekniker, men har vanskelig for å tro dette. Én ting er hva som skjer der vannet passerer rensesystemet til vannverket, men derfra og frem til meg ser jeg for meg at det er nok av potensielle kilder til "ting". Inntil noen legger håndfaste bevis på bordet tar jeg som utgangspunkt at vann fra springen som er kokt i 10-15 minutter er mer bakteriefritt enn vannet rett fra springen. Added bonus ved å koke er som påpekt over at man koker bort oksygen.

Har i hvert fall selv vannet ut flere batcher og det er helt problemfritt.
 
Hva har det med saken å gjøre? Du må gjerne forklare hvordan det er relevant at jeg får i meg f.eks. villgjær sammenlignet med at det kommer i ølet mitt?

Som sagt: inntil du eller noen andre slår i bordet med noe som sier noe annet så holder jeg kokt vann over det fra springen, og såvidt jeg kan se fra dette bryggerforumet og andre kilder er det ikke jeg som er kjerringa mot strømmen her.
 
No er ikkje dette mitt kjernefelt, men eg har då noko kjennskap til vassteknikk.

Vassverket sine vassprøvar takast både i vasskjelda, behandlingssystemet og frå forsyningsnettet. Dette betyr i enkelheit at også "vatnet ut av springen" kontinuerleg vert testa. Føresetnaden for at noko skal unne koma inn i leidningsnettet, er at ureiningstrykket er høgare enn innvendig vasstrykk. Den einaste gongen eg kunne gått med på å koke vatnet, er difor like etter særs store lekkasjar, særs store flaumar, brot på leidning, trykklaust nett, perioder med ekstraordinær spyling av leidningsnettet. Kort sagt skjer dette særs sjeldan på abonnentnivå. For å ytterlegare sikre mot trykktap er også nettet backa opp av naudstrømsaggregat. Tilbakeslagssikring er også standard frå eitkvart uttak i hovudleidningsnettet, og evt anna utstyr som koplast til nettet.

Dersom det var slik at det offentlege ikkje hadde kontroll på vatnet straks det forlot filteret, vil eg tru tilliten og viljen til å drikke/bruke dette vatnet sakte hadde forsvunne. Akkurat slik du her antydar, at vatnet helst bør kokast (sett bort frå o2-spørsmålet). Så, ja, det har noko med saka å gjera.
 
Prima å høre at dette er en gangbar prosess! Her er utfordringen: ølet er brygget til svigerfars knnvielse av ny garasje. Dette er på kommende onsdag, altså om tre dager.. Det er akkurat blitt karbonert. Om jeg tapper av fire liter fra fatet, som jeg erstatter med vann, og deretter setter på trykk... Rekker det da å bli karbonert til onsdag?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Ja, det er bare å justere trykket det. Du kan karbonere på en halvtime om du vil (4bar og rulling/lett risting av fatet) .
 
Hvordan vannet er når det kommer ut i da springen har jeg ikke grunnlag for å mene så mye om. Vi (jeg og noen naboer) byttet stikkledningen inn til husene for en stund siden. Galva stål. Har dere sett hvordan disse ser ut innvendig? Huff sier jeg bare.

Jeg koker vannet som skal i øl.
 
Tror også jeg vil fortsette med kokt avkjølt vann.
Det er vel noenlunde tilsvarende forhold med kokt/ikke kokt vann ved rehydrering av tørrgjær.
Men å koke en dag og bruke det 14 dager senere er kanskje ikke nødvendig.
Hva vann og avløp har sluppet inn i min vannledning fikk jeg se for noen år siden.
Vannet frøs og måtte stime nesten hundre meter. Det lignet ikke på drikkevann det som kom ut.
At det likevel går/kan gå bra med vann direkte fra springen er en annen sak.
 
Jeg tviler ikke på at vannkvaliteten som kommer ut av krana i dette landet jevnt over holder verdensklasse, men det skal bare et fnugg av noe "annet" til for å ødelegge en hel batch, og når koking av vann anses som den enkleste måten å ta livet av basilluskene det eventuelt inneholder så er det en praksis jeg opprettholder for egen del i hvert fall. Jeg koker vannet i en liten gryte med lokk, og det lokket forblir på inntil vannet/sukkerlaken tilsettes ølet, så de bakteriene som ev. klarer å komme seg med i den prosessen er uansett så James Bond at de nok hadde rappelert fra tuten av krana og rett ned i brygget uansett..
 
No er ikkje dette mitt kjernefelt, men eg har då noko kjennskap til vassteknikk.

Vassverket sine vassprøvar takast både i vasskjelda, behandlingssystemet og frå forsyningsnettet. Dette betyr i enkelheit at også "vatnet ut av springen" kontinuerleg vert testa. Føresetnaden for at noko skal unne koma inn i leidningsnettet, er at ureiningstrykket er høgare enn innvendig vasstrykk. Den einaste gongen eg kunne gått med på å koke vatnet, er difor like etter særs store lekkasjar, særs store flaumar, brot på leidning, trykklaust nett, perioder med ekstraordinær spyling av leidningsnettet. Kort sagt skjer dette særs sjeldan på abonnentnivå. For å ytterlegare sikre mot trykktap er også nettet backa opp av naudstrømsaggregat. Tilbakeslagssikring er også standard frå eitkvart uttak i hovudleidningsnettet, og evt anna utstyr som koplast til nettet.

Dersom det var slik at det offentlege ikkje hadde kontroll på vatnet straks det forlot filteret, vil eg tru tilliten og viljen til å drikke/bruke dette vatnet sakte hadde forsvunne. Akkurat slik du her antydar, at vatnet helst bør kokast (sett bort frå o2-spørsmålet). Så, ja, det har noko med saka å gjera.

Men hvordan skulle koking av vannet egentlig gi STØRRE risiko for infeksjon? At det er helt trygt å drikke vannet fra springen og at det antakelig er en minimal risiko for at vannet skal infisere ølet er strengt tatt ikke helt relevant. Gitt at utstyret man bruker er rent ser jeg ikke poenget ditt. Det som i alle fall er sikkert er at ølet vil oksidere og ødelegges raskere hvis man IKKE koker det. Det er med god grunn bryggerier som bedriver high gravity-brygging fjerner oksygen fra vannet før nedbrygging...
 
Når eg seier risikoen for infeksjon kan vera stor sjølv med koking, er det grunna avkjølingsperioda og at fleire kontaktflater/eksponeringsfarer gjerne er inne i biletet enn om ein tilset vatn direkte frå springen.

Eg har aldri betvilt fordelen av å få ut o2. Sjølv vatnar eg berre ut når vørteren er kokande varm, og med det aldri etter gjæring som er spørsmålet i denne tråden.
 
Hvis man håndterer det kokte vannet likt som man håndterer vøreren mtp bakterieinfeksjoner så burde det vel gå greit. Gjør man det og likevel får infeksjon burde man også se på vørter/starter-rutinene sine.
 
Tilbake
Topp