Vannjustering med vannprøve.

Mortenpip

Norbrygg-medlem
IMG_3011.PNG Her er vannet jeg har i springen. Har prøvd litt med div program, men kjenner jeg kommer litt til kort. Finnes det ikke noe enkelt genialt som bare sier pling pling og forteller meg hva jeg skal putte i vannet når jeg f.eks sier til programmet at jeg skal brygge pils??

Med mindre du har vann som avviker mye fra 'vanlig byvann', har det mye mindre å si enn maltsammensetning

Har brukt ezwater, truffet bra på pH hver gang. Dette er for beregning, så du må vite hva du skal ha i selv. Det finnes også noe på brewersfriend, der kan du legge inn tilsettinger til du treffer ønsket profil. Har ikke brukt den så vet ikke hvor bra den er. Vannjustering er veldig lite pling pling, og du bør kunne litt om det før du går igang, og når du kan det trenger du ikke pling pling

Den er spesielt dårlig på vannjusteringer til pils, slik trådstarter nevner at han ønsker å få grep om.
Har skrevet om dette i fjor i diverse tråder uten å fått noen tilbakemeldinger fra forfatter.
Merk at kalkulatoren er laget utifra Palmers første bok, som Gahr tilpasset norske forhold, lenge før han ble bryggerimester. Den ville sett annerledes ut hvis Gahr reviderte den nå.
Den er nå utdatert, ihvertfall for pils og veldig lyse ølsorter. Mine innvendinger om kalkis'en er her

Har prøvd meg litt med brewersfriend sin, men stoppper litt når jeg ikke får forslag til tilsetning når elt er plottet inn. Kanskje jeg er dummie??

Anbefaler å taste vanndata og maltmengder/typer inn i Brewersfriend kalkulatoren og justere seg inn på en meske pH på ca. 5.3 med melkesyre(ev. fosforsyre) og justere kalsium nivået til 50ppm med kalsiumklorid for pils.
Du skal justere for pH, deretter type øl og personlig smak er min forståelse av emnet vannjustering.

Altså noen retningslinjer å følge, samt personlig smak.
Kalsiumklorid vs. Kalsiumsulfat og passe mengde av disse mineralene varierer med øltype og smaksløkene dine, men ha alltid minimum 50 ppm kalsium, det har gjæren godt av.

Det jeg mente/ønsker med pling er at jeg legger inn tallene for vannet en gang. Legger inn maltbase, mengde vann og sånn og får et forslag på hvor mye ditt og hvor mye datt jeg burde ha i vannet.

Det jeg mente/ønsker med pling er at jeg legger inn tallene for vannet en gang. Legger inn maltbase, mengde vann og sånn og får et forslag på hvor mye ditt og hvor mye datt jeg burde ha i vannet.
Juster til riktig pH med syre og ha en halv teskje ditt og en halv teskje datt i meskevannet.(klorid/sulfat) for smak og kalsium.
Det er et godt utgangspunkt hvis du ikke har noen personlige preferanser.

Juster til riktig pH med syre og ha en halv teskje ditt og en halv teskje datt i meskevannet.(klorid/sulfat) for smak og kalsium.
Det er et godt forslag.
Hvor kan jeg finne noe om hvor mye man ønsker i ppm av de forskjellige i de forskjellige stiler. Er vel ikke det samme i bock, pils og quad. Har før stort sett brukt noe som 0,3g/l cacl2 + litt syre for pH på de lyse. (Syntes gips har gitt noe galt smaksmessig) mørkere som f.eks bock har jeg brukt litt av de to andre (natron og carbonat etellerannet)for å øke pH.
Skyllevannet har også fått cacl2. Hva med oH der??

Egentlig så er det mye opp ti smak og behag. Det er egentlig ikke "bare" å putte inn noen noen tall og få en fasit ut. Det "nærmeste" du kommer å putte inn tall er at du kan bruke vannknvaliteter i forskjellige byer i verden som referanse, men du vet jo ikke hva bryggerne der putter i vannet sitt..

Brun'nWater (sikkert andre og, men det er det jeg bruker) har iallefall referanser for fargen på ølet, men det er jo kun veiledende, og referanser for forskjellige byer.

F.eks hvis du skal følge Gahrs tall (glennrlie kalkisen) så sier den at du skal ha masse sulfater i IPA'en, jeg gjør det annerledes fordi jeg synes ikke det "fasitsvaret" blir noe godt.. Det letteste er å sikte seg inn på en pH du vil ha, mtp mesken, og så justerer du tilsetninger med smakstilsetningene for hvert brygg til du er happy.

Hvor kan jeg finne noe om hvor mye man ønsker i ppm av de forskjellige i de forskjellige stiler. Er vel ikke det samme i bock, pils og quad. Har før stort sett brukt noe som 0,3g/l cacl2 + litt syre for pH på de lyse. (Syntes gips har gitt noe galt smaksmessig) mørkere som f.eks bock har jeg brukt litt av de to andre (natron og carbonat etellerannet)for å øke pH.
Skyllevannet har også fått cacl2. Hva med oH der??
Cacl2 i skyllevann (mineraler generelt i skyllevann) har ikke noe for seg, bruk en syre for å senke pH hvis du skyller litt for lenge-:) med kontinuerlig skylling.

Ellers har Miguel skrevet greit om smak og behag over her.
For fordypning i emnet kan jeg anbefale boka "Brewing Better Beer" av Gordon Strong ev.
boka "Water" av Palmer og Kaminski.
Water er kjemi på høyt nivå, og kun for veldig spesielt interesserte

Gå for å smake deg fram som Miguel skriver, det er ikke mere komplisert enn det. pH er det mest sentrale å treffe.

Hvilke pH i skyllevannet??
Både natron og kalsiumcarbonat på de mørke?? Øke pH.
Cacl2 i skyllevann (mineraler generelt i skyllevann) har ikke noe for seg, bruk en syre for å senke pH hvis du skyller litt for lenge-:) med kontinuerlig skylling.

For fordypning i emnet kan jeg anbefale boka "Brewing Better Beer" av Gordon Strong ev.

Gå for å smake deg fram som Miguel skriver, det er ikke mere komplisert enn det. pH er det mest sentrale å treffe.
ilke

Nå skyller jeg ikke. Men hvorfor har ikke det noe for seg? Jeg ser for meg at det blir det samme som å meske med en lik vannprofil hele veien, ellers vil man vel tynne ut PPM'ene av det du har i mesken, hvis du ikke har det samme i skyllevannet?

Nå skyller jeg ikke. Men hvorfor har ikke det noe for seg? Jeg ser for meg at det blir det samme som å meske med en lik vannprofil hele veien, ellers vil man vel tynne ut PPM'ene av det du har i mesken, hvis du ikke har det samme i skyllevannet?
For det første så senker CaCl2 ikke pH når det ikke er malt tilstede men kun rent vann, for det andre så har jeg nok kalsium i mesken til at det som går i gjæringsbøtta har riktig PPM når skyllingen er ferdig.

For det første så senker CaCl2 ikke pH når det ikke er malt tilstede men kun rent vann, for det andre så har jeg nok kalsium i mesken til at det som går i gjæringsbøtta har riktig PPM når skyllingen er ferdig.

Men for smak. Man kan jo tilsette CaCl i koken og, men da må man vite PPM etter at skylling er ferdig. Hvis du mesker med 0.15g CaCL/l i mesken, og så skyller med la oss si 2PPM, så vil det jo bli vannet ut?

Men for smak. Man kan jo tilsette CaCl i koken og, men da må man vite PPM etter at skylling er ferdig. Hvis du mesker med 0.15g CaCL/l i mesken, og så skyller med la oss si 2PPM, så vil det jo bli vannet ut?
Bruker Brewersfriend kalkulatoren og der oppgir du både meske og skyllevann, og den kalkulerer også PPM i totalen, altså det som går i kok. Så for meg er det enkelt å kun forholde meg til mineraler i mesken.

Tilbake
Topp