Den har jeg sett, men lurte på å bruke vannprøven minPling-pling...
http://www.glennrlie.net/kalk_vann
Den er spesielt dårlig på vannjusteringer til pils, slik trådstarter nevner at han ønsker å få grep om.Pling-pling...
http://www.glennrlie.net/kalk_vann
Juster til riktig pH med syre og ha en halv teskje ditt og en halv teskje datt i meskevannet.(klorid/sulfat) for smak og kalsium.Det jeg mente/ønsker med pling er at jeg legger inn tallene for vannet en gang. Legger inn maltbase, mengde vann og sånn og får et forslag på hvor mye ditt og hvor mye datt jeg burde ha i vannet.
Hvor kan jeg finne noe om hvor mye man ønsker i ppm av de forskjellige i de forskjellige stiler. Er vel ikke det samme i bock, pils og quad. Har før stort sett brukt noe som 0,3g/l cacl2 + litt syre for pH på de lyse. (Syntes gips har gitt noe galt smaksmessig) mørkere som f.eks bock har jeg brukt litt av de to andre (natron og carbonat etellerannet)for å øke pH.Juster til riktig pH med syre og ha en halv teskje ditt og en halv teskje datt i meskevannet.(klorid/sulfat) for smak og kalsium.
Det er et godt forslag.
Cacl2 i skyllevann (mineraler generelt i skyllevann) har ikke noe for seg, bruk en syre for å senke pH hvis du skyller litt for lenge- med kontinuerlig skylling.Hvor kan jeg finne noe om hvor mye man ønsker i ppm av de forskjellige i de forskjellige stiler. Er vel ikke det samme i bock, pils og quad. Har før stort sett brukt noe som 0,3g/l cacl2 + litt syre for pH på de lyse. (Syntes gips har gitt noe galt smaksmessig) mørkere som f.eks bock har jeg brukt litt av de to andre (natron og carbonat etellerannet)for å øke pH.
Skyllevannet har også fått cacl2. Hva med oH der??
ilkeCacl2 i skyllevann (mineraler generelt i skyllevann) har ikke noe for seg, bruk en syre for å senke pH hvis du skyller litt for lenge- med kontinuerlig skylling.
Ellers har Miguel skrevet greit om smak og behag over her.
For fordypning i emnet kan jeg anbefale boka "Brewing Better Beer" av Gordon Strong ev.
boka "Water" av Palmer og Kaminski.
Water er kjemi på høyt nivå, og kun for veldig spesielt interesserte
Gå for å smake deg fram som Miguel skriver, det er ikke mere komplisert enn det. pH er det mest sentrale å treffe.
Cacl2 i skyllevann (mineraler generelt i skyllevann) har ikke noe for seg, bruk en syre for å senke pH hvis du skyller litt for lenge- med kontinuerlig skylling.
Ellers har Miguel skrevet greit om smak og behag over her.
For fordypning i emnet kan jeg anbefale boka "Brewing Better Beer" av Gordon Strong ev.
boka "Water" av Palmer og Kaminski.
Water er kjemi på høyt nivå, og kun for veldig spesielt interesserte
Gå for å smake deg fram som Miguel skriver, det er ikke mere komplisert enn det. pH er det mest sentrale å treffe.
For det første så senker CaCl2 ikke pH når det ikke er malt tilstede men kun rent vann, for det andre så har jeg nok kalsium i mesken til at det som går i gjæringsbøtta har riktig PPM når skyllingen er ferdig.Nå skyller jeg ikke. Men hvorfor har ikke det noe for seg? Jeg ser for meg at det blir det samme som å meske med en lik vannprofil hele veien, ellers vil man vel tynne ut PPM'ene av det du har i mesken, hvis du ikke har det samme i skyllevannet?
For det første så senker CaCl2 ikke pH når det ikke er malt tilstede men kun rent vann, for det andre så har jeg nok kalsium i mesken til at det som går i gjæringsbøtta har riktig PPM når skyllingen er ferdig.
Bruker Brewersfriend kalkulatoren og der oppgir du både meske og skyllevann, og den kalkulerer også PPM i totalen, altså det som går i kok. Så for meg er det enkelt å kun forholde meg til mineraler i mesken.Men for smak. Man kan jo tilsette CaCl i koken og, men da må man vite PPM etter at skylling er ferdig. Hvis du mesker med 0.15g CaCL/l i mesken, og så skyller med la oss si 2PPM, så vil det jo bli vannet ut?