Var inne på bryggekalkulatoren.no og skulle se på vannjustering. Weissbier var ikke nevnt men Wit fant jeg. Skal jeg justere likt som en wit eller bør jeg justere annerledes?
Syre er det viktigste spør du meg. Weizens er jo veldig lyse øl. Hvis du har normalt vann uten å senke pH nok så blir ølet veldig dølt og malten snakker ikke til deg.
Hvis du har brukt vannjusteringer tidligere så ville jeg heller brukt egne erfaringer, CaSO4 / CaCl er smaksjusteringer for det meste, så det bør passe ens egen gane.
Hvete øker pH i mesken, så har du mye hvete i mesken så må du i tillegg justere med laktol/fosforsyre for å få pH nok ned. Jeg mesker wit på rundt 5,3-5,4....
Tar opp denne tråden, siden jeg fant en grundig artikkel fra et tysk magasin - men på engelsk - som svarer på de fleste tenkelige spørsmål rundt weissbier, også om vannjustering. (Se pkt. 4.2 i artikkelen).
Tror nok jeg skal prøve å gjøre en del ting annerledes nå, etter å ha lest denne. Brygger weissbier en av de nærmeste dagene.
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.