Vannjustering

cjohansen

Norbrygg-medlem
Artikkelen til Gahr går ut fra at vann i Norge er likt nok til at det kan anses som det samme for bryggeformål. Tror dette er et greit utgangspunkt så lenge du bruker kommunalt vann fra springen. Jeg skal ikke påstå at jeg har særlig kontroll på vanntilsetninger, men har fulgt tabellen til Gahr mange ganger. Har gjort én side-om-side-test med med/uten vannbehandling, men føler at jeg nå trenger å gjøre flere for å føle noe av teorien på kroppen.

Min første batch med vannbehandling var 2x5l Vestkyst hvor den ene ble brygget uten salter og den andre hadde tilsetninger som anbefalt i Gahrs artikkel - kanskje et greit utgangspunkt for å bygge egen erfaring?
 
Kan jeg stjele tråden litt
Sist jeg brygget IPA brukte jeg heller ikke no vannjustering og glemte å måle pH i mesken,
men pH under gjæring var ~5 og springvannet mitt fra Maridalen holder 7 ish.
Er det no stort poeng får meg å bruke salter/vannjustering?
 
Nå var dette et spørsmål til bryggere i Stavanger som drev med vannjustering. Uttrykte meg kanskje litt feil. Det er vel kanskje Palmer sitt regneark fra nevnte artikkel jeg tenker på.
og det er alltid hyggelig med svar, og siden jeg har lest artikkelen vet jeg også at Gahr har skrevet at man kan ta utgangspunkt i at det er likt.
Jeg vet også at dette ligger på bryggekalkulator.no, men det var ikke det jeg var på jakt etter :)
 
Vannjusteringer er ikke bare for Ph, men det er også en stor bidragsyter til smak og munnfølelse. Smaker det greit og du ikke orker så dropper du det, vil du forske litt så kan du teste litt.
 
http://www.brewersfriend.com/homebrew/water-profiles/ har en drøss med vannprofiler. Inkludert 3 stk fra stavanger. Ser ut som de ligner hverandre, og er ganske likt vannet i Oslo.
Brewersfriend har også en grei pedogogisk innføring i bryggevann, samt en god kalkulator for å justere vannet til det du vil ha. Beersmith har også en god vann-kalkulator, men mangelfullt på vannprofiler.
 
Tilbake
Topp