Vannjustering

Echo

 
Bor på Romerike og får vann fra NRVA.
Skal brygge et øl som bruker følgende vannkvalitet (mg/l):

· Kalsium 114
· Bikarbonat 370
· Magnesium 10
· Sodium 125
· Sulfat 145
Klorid 139

Hvordan treffer jeg denne vannkvaliteten/hvilke stoffer, mengder må jeg tilsette?
 
Du må vite hvor mye av disse stoffene vannet ditt inneholder for å kunne beregne hvor mye du skal tilsette.

Jeg ville konsentret meg om å sikre at du har nok kalsium. Det er det vel heller lite av i vannet på Romerike. Sleng i to ts kalsiumklorid, eller en blanding av kalsiumklorid og gips. (Det kommer an på om vekta i smaken skal ligge på malt eller humle. CaCl for malt, gips for humle.) Forøvrig dreier det seg om å treffe ph i mesken; 5,2-5,5. Den påvirkes sterkt av hva slags malt du bruker. Må ph justeres ut over det som salttilsetningene og malten sørger for, bør du bruke syre (mjølkesyre eller fosforsyre).

Er det et veldig mørkt øl, kan det være at ph blir liggende for lavt - avhengig av vannet ditt. Da må du ty til noe som kan få den opp. Natron er en løsning.

Dette kan vanskelig regnes ut. Det enkleste er å måle ph i mesken raskt, og så justere. Ph-strips funker, sjøl om de er litt omtrentlige.
 
Sist redigert:
Bor på Romerike og får vann fra NRVA.
Skal brygge et øl som bruker følgende vannkvalitet (mg/l):

· Kalsium 114
· Bikarbonat 370
· Magnesium 10
· Sodium 125
· Sulfat 145
Klorid 139

Hvordan treffer jeg denne vannkvaliteten/hvilke stoffer, mengder må jeg tilsette?

Siden du ikke oppgir hva vannet ditt allerede inneholder, men kun en target profil, og spør om dette så ville jeg bare brygget ølet med justeringer fra Gahr som du finner på bryggekalkulator.no
 
Mg er så lite at det er vanlig å slå sammen med Ca her i landet. Må gjerne sette denne til 1, det spiller ingen trille :)
 
Berliner Weisse. Tilsetter dere noe her? Skal senke PH i mesken med melkesyre, men noe annet som er anbefalt?
 
I en wit er det vel anbefalt med både litt gips og kalsium, men det viktigste er selvsagt å få pH lav nok.
Vet ikke hvor mye klokere du ble av dette svaret. Jeg bruker bryggekalkulator.no, uten at jeg skal påstå at jeg alltid forstår hvorfor jeg skal tilsette slik jeg gjør.
 
Tilbake
Topp