Vannkjøling av gjæringskar?

Drechsler

Norbrygg-medlem
Har noen andre tenkt i samme baner som meg?
Nemlig at vannkjølings utstyr til pc (pumpe/radiator/vifte) i kombinasjon med en stc1000 og en kobberkveil? rundt gæringskaret kan kontrollere tempraturen nedover, mens en frostvakt liggende under karet (med avstand selfølgelig) kan regulere tempraturen oppover.
Dette ville ta mye mindre plass enn et kjøle/fryseskap selv om prisen vil bli omtrent det samme.

:jaha: har dette noe for seg eller er det jeg som er helt  :bank2:
 
Høres spennende ut!

Et mulig problem med denne løsningen er at du ikke får kjølt gjæringskaret under romtemperatur... Dersom karet står i en kald kjeller eller et kjølerom burde det vel fungere fint? :)
 
Hei!

Eg held på å bygge eit vatnkjølingssystem til 30L gjæringskar. Tanken var først og lage ein miniatyr kopi av primærtankane me har på bryggeriet, med eit tynt vatnmagasin rundt karet, men fant fort ut at det kunne verte litt vanskleg med tanke på å finne eit passande ytterkar som ikkje rommer for mykje vatn, samt at eg vil ha krane i gjæringskaret. Så fikk eg eit tips via. bror at ein kunde hos vestbrygg (hugsar ikkje namnet) nemnte dette med ein kveil av ein enkel hageslange rundt karet.

Så prinsippet eg skal gjør er at eg plasserer gjæringskar i eit varmt (ca.21+) våtrom (bad) med tilgang til vatn. Kobler slange på krana (mitt tilfelle låner eg vaskemaskin uttaket) til ein reduksjonsventil (eg skal bruke ein høgtrykks "nålventil"), til ein solenoid-ventil som er styrt av ein termostat (STC-1000) med ein 10" RF "thermowell" som går ned gjennom lokket og midt i gjæringskar, så går slangen rundt gjæringskaret med input nede på karet, og så mange ganger rundt eg treng for god kjøling. Og utløpet går via slange rett i dusjen.

Flowen skal vere utruleg svak slik at temperaturfallet vert roleg, og tempen ikkje overskyter. Da vil termostaten holde temperaturen nede under primærgjæring og romtemp holde temp oppe etter primærgjæring.

Driv å konverterer mitt nåværande bryggeri til ein kopi av produksjonsbryggeriet vårt, som skal bli brukt til pilotbrygging, eksperimentering og mykje moro, så når det er ferdig kjem det full beskrivelse og bilder i eigen tråd om gjæringskaret og bryggeriet  :)

Her er forresten ventilene eg har kjøpt for å bruke før slangekveilen:

www.ebay.com/itm/290804664389?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649   som reduksjonsventil.

http://www.ebay.com/itm/290721876966?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649  denne er lukka til vanleg, og opner seg når du sett straum til han.

Håper dette gav nokre ideer til ditt eiga prosjekt  :)
 
Første batch på nytt system og vatnkjøling av gjæringskar skal testast ut. Nettopp satt til gjæring, romtemp ca. 20, termostat satt til 20 grader.
 

Vedlegg

  • DSC00844.JPG
    DSC00844.JPG
    679,2 KB · Sett: 1.045
Kjølinga fungerer veldig bra, med minimal flow på vatnet så klarer termostaten og holde temperaturen i karet mellom 20,0-20,3 grader jamt.  Rekner med å ha nok kjøleeffekt til å kunne brygge lagerøl i samme rom (20-23 grader romtem), men det må testast ut først.
 
Tåler solenoid-ventilen å stå på så lenge som må til for å holde karet nede i lager temp?  :jaha:
 
Den skal tåle kontinuerlig bruk, men trur ikkje den treng å stå open heile tida for å halde gjæringstemp for lager. Har relativ stor kjøleeffekt, og med eit liggeunderlag rundt vil det sikkert fungere enda betre. Dette karet skal jo kun bli bruka til primærgjæring ved lagerøl (7 dager, med temperatursteg fra 12-8 grader), sekundær og lagring vil foregå på Corneliusfat i kjøleskap med tempstyring i 1-2 måneder. Skal brygge ein lager om nokre veker, så da får me sjå korleis det fungerer i praksis  :) .
 
Er den en god grunn til at du valgte 1/4" istedet for 1/2" som hadde passet bedre med vannslangen?
 
Drechsler skrev:
Er den en god grunn til at du valgte 1/4" istedet for 1/2" som hadde passet bedre med vannslangen?

Tanken var at sida flowen skulle vera så liten, så ville eg at reduksjonsventilen skulle ha liten diameter for å enkelt kunne justere til lavest mulig flow. Satt på ein bit CO2 slange på barbene sånn at dei passa bra med 1/2" hageslange.

Sett litt meir på det med kontinuerlig bruk av solenoidventilen. Den vert ganske varm, men i sppesifikasjonene står det at den kan stå på uten fare for overoppheiting. Dog så vill eg tru livspsennet vil kortast om den står på lenge. Men slik kjølinga er konstruert  no vil den ikkje vera aktivert meir enn maks 10-5 min kvar time ca.

Er uannsett veldig fornøgd med slik den har virka til no. I dag (4 dag) kobler eg fra kjølinga og setter ølet i 19-20 graders romtemp. Da sensoren er ganske avhengig av den termiske bevegelsen ("røring") i ølet under primærgjæringa for å visa korrekt temp i karet. Hvis man fortsetter med slik kjøling etter primærgjæring risikerer man å ha ein mykje kaldare temp i bunn av karet enn oppe ved sensoren. 
 
Jeg har tenkt å bruke både vann kjøling og en frostvakt under gjæringskaret.
Slik kan jeg f.eks  gjære belgiske øl selv om tempraturen i rommet holder 15-18 grader.
STC 1000 kan jo styre både varme og kulde element.
 
Hva med en ekstra solenoid-ventil koblet til varmtvann (dersom det er tilgjengelig)? Det må da bli noe av det mest kompakte man kan få til...

Følger spent med på uttestingen her! :)
 
Hmm, jeg trodde det ville være enklere og bedre å bygge om et kjøleskap eller frys....? Hva er grunnen til at dere velger denne løsningen?
 
Hva med å plassere karet i en litt større balje med vann og bruke en avfukter til å kjøle ned vannet? Jeg har sett andre bruke det til akvariekjøler. Det var bare å skru den fra hverandre og flytte den første kjøleradiatoren forsiktig over i bøtta. Det er selvsagt avhengig av at avfukteren har rør som lar seg bøye og flytte litt uten at de går i stykker.
Hvis jeg skulle bygget en mest mulig kompakt løsning ville jeg brukt ett stort peltier element eller to montert på en kjøleribbe med en vifte under karet. Det vil gi en del varme, bør nok ha 50-100w tilført. Med ett godt design kan det gi en virkningsgrad på kjølingen opp mot 50%. Hvis karet isoleres godt bør dette virke fint skulle jeg tro.
 
Har brukt samme system som Torvald på mer enn 40 brygg. Fungere helt utmerket. Men som nevnt i tråden under kan det være problem å gjære en lager på sommeren, da temperaturen i gjæringsdunken ikke kan kome under vanntemperaturen. I og med at bryggeriet og dene gjæringsdunken står på baderommet er det ikke problem å holde temperaturen opp. Har dessuten en modifisert fryser til gjæring ved lavere temperaturer.
http://forum.norbrygg.no/threads/koniske-gjaeringstanker.19805/#post-196871
 
Tilbake
Topp