Vannkoker med termostat

ictys

 
Mulig jeg er lat eller har misforstått noe, men under mesking med en BB60 så slo det meg at under utmeskingen måtte en vannkoker med termostat være genialt. En skal tilsette 60 liter iløpet av 90 min. En eller to effektive vannkokere kunne da være justert til 80 grader og klart denne jobben. Jada, jeg er for lat til å bruke termometer :noway:

Er jeg helt på jorde? :bank2: finnes noe sånt eller kan en justere termostaten på en vannkoker fra Europris. Europris må selge en mengde vannkokere til bryggere som modifiserer (ødelegger) disse og bruker de til alt mulig annet.  ;D
 
Antar du mener under skyllingen, ikke utmesking? Utmesk = det siste meskesteget (gjerne på noe rundt 77°C) før skyllingen starter.
 
Jeg går ut fra at det er vanskelig å justere termostaten på en vannkoker, men du kan selvfølgelig bruke en ekstern regulator som en STC 1000 eller en PID til å slå av strømmen til vannkokeren på riktig temperatur
 
Har laget meg en vannkoker av en gjæringsbøtte, vannkokerelement og PID. Den gir riktig mengde vann med rett temperatur til skyllingen skal starte!
 
Jada var skylling jeg mente....

Finnes det noen enkle oppskrifter på hvordan sette opp en sånn PID. En HOW TO DO IT med innkjøpsliste? Virker som det er obligatorisk når man brygger å ha minst en PID :)
 
Det er ikke vanskelig. Du finner masse om det her på forumet ved å søke på PID eller Sestos.
Jeg har både REX og Sestos, og anbefaler Sestos PID f.eks : http://www.ebay.com/itm/230839159277?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649 I tillegg trenger du en temperaturføler. Jeg anbefaler PT100. Her er mange varianter så søk på e-bay til du finner en som passer til ditt prosjekt. Du trenger også et SSR. f.eks http://www.ebay.com/itm/390567701750?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649
 
Gjør det manuelt ved å helle vann fra vannkoker i stor panne og justere med kaldt vann.
Ser ikke helt gevinsten i å bygge om en vanlig vannkoker. Det blir 1 liter i slengen.
 
StoreMy skrev:
Gjør det manuelt ved å helle vann fra vannkoker i stor panne og justere med kaldt vann.
Ser ikke helt gevinsten i å bygge om en vanlig vannkoker. Det blir 1 liter i slengen.

+1 Jeg gjorde set op den måten i starten av bryggekarrieren.

Og det er jo egentlig minst like enkelt å varme opp alt vannet du trenger på én gang i en stor gryte. Isolerer du gryta med et liggeunderlag vil den holde tempen mer enn godt nok gjennom hele skyllingen. Tar lengre tid å varme opp, men langt mindre arbeid til syvende og sist.
 
Jeg koker opp alt vannet med en krabbekoker for så å helle dette over i en 60liter plast dunk jeg handlet på felleskjøpet. Rett før jeg starter skyllingen justerer jeg temperaturen vha kaldt vann i dunken. Finner ikke dunken på fk siden, men det er en blå dunk med tykke vegger og ett solid lokk med klemmering. Denne holder tempen veldig bra under hele skyllingen, uten noen form for modifikasjoner på dunken. Fungerer også veldig greit som gjæringskar, men da må du borre hull i lokket for gjærlås.
 
Jeg bruker en 25 liters hyttekjele hvor jeg har montert ett vannkokerelement som jeg bruker til å varme meskevann og skyllevann. Styrer temperaturen med en STC-1000 regulator. Lettvint løsning hvor jeg får rett temperaturen på vannet uten å måtte gå og passe på. Sensoren ligger løst oppi kjelen, og når jeg rører litt før jeg tapper blir temperaturen helt rett. Ellers blir det fort litt lagdelt i en stor kjele.
 
HansV skrev:
Jeg bruker en 25 liters hyttekjele hvor jeg har montert ett vannkokerelement som jeg bruker til å varme meskevann og skyllevann. Styrer temperaturen med en STC-1000 regulator. Lettvint løsning hvor jeg får rett temperaturen på vannet uten å måtte gå og passe på. Sensoren ligger løst oppi kjelen, og når jeg rører litt før jeg tapper blir temperaturen helt rett. Ellers blir det fort litt lagdelt i en stor kjele.

Det synes jeg høres ut som en super løsning. Hvor lang tid bruker du på å varme 25 liter?
 
Jeg setter på skyllevannet når jeg har startet meskingen. Da varmer jeg 20 liter på ca. 45 minutter, så det er klart til meskingen er ferdig. Bruker ett 2200w vannkokerelement.
 
Jeg kjøpte en vannkoker på 29 liter fra Bryggeland. Vil tro at en hjemmelaget med stc-1000 kan være mer nøyaktig, men denne fungerer utmerket til mitt bruk. Jeg setter den på 75 grader og da ligger den stort sett rundt 77-78. De gangene jeg brygger dobbelt (45 liter) så fyller jeg på med litt kaldvann etterhvert. Det klarer den fint.

Den er litt dyrere enn å mekke selv, men passer fint til mange andre formål.

Elling
 
ictys skrev:
Mulig jeg er lat eller har misforstått noe, men under mesking med en BB60 så slo det meg at under utmeskingen måtte en vannkoker med termostat være genialt. En skal tilsette 60 liter iløpet av 90 min. En eller to effektive vannkokere kunne da være justert til 80 grader og klart denne jobben. Jada, jeg er for lat til å bruke termometer :noway:

Er jeg helt på jorde? :bank2: finnes noe sånt eller kan en justere termostaten på en vannkoker fra Europris. Europris må selge en mengde vannkokere til bryggere som modifiserer (ødelegger) disse og bruker de til alt mulig annet.  ;D

For å svare på det opprinnelige spørsmålet ditt, så finnes det vannkokere med justerbar termostat. F.eks. denne http://www.elkjop.no/product/hjem-og-pleie/kjokkenapparater/WKD2200S/wilfa-vannkoker-wkd2200s eller denne http://www.elkjop.no/product/hjem-og-pleie/kjokkenapparater/HD4685/philips-vannkoker-hd4685-30 . Sistnevnte har en keep-warm funksjon slik at den ikke bare slår seg av når ønsket temperatur er nådd.


Hvorvidt det er enkelt å montere disse i en vanntank og hvor nøyaktig termostaten er, er jeg mer usikker på. Kjempebillige er de vel heller ikke. Tenker de er mer nyttige til aeropress enn ølbrygging.
 
Hurtigløsningen (for de med for mye penger) er jo å kjøpe en BB30 i tillegg! ;)

Jeg har en BB30 1. gen, vurderer sterkt å kjøpe en BB60 i tillegg.
 
HansV skrev:
Jeg bruker en 25 liters hyttekjele hvor jeg har montert ett vannkokerelement som jeg bruker til å varme meskevann og skyllevann. Styrer temperaturen med en STC-1000 regulator. Lettvint løsning hvor jeg får rett temperaturen på vannet uten å måtte gå og passe på. Sensoren ligger løst oppi kjelen, og når jeg rører litt før jeg tapper blir temperaturen helt rett. Ellers blir det fort litt lagdelt i en stor kjele.

Opplever du lagdeling selv under oppvarming? Jeg trodde at konveksjonen rørte ut sjiktene. Tenker litt på å montere en varmekolbe i en rustfrittkjele og skjønner at det danner seg sjikt over tid.
Jeg får uansett mulighet til å teste dette på induksjon neste bryggedag men det hadde vært kjekt å høre erfaringer på forhånd. Til nå har jeg brukt et håndholdt elektronisk termometer. Siden det blir benyttet til målinger mange steder så har jeg forsket lite på om konveksjonen under oppvarming faktisk skaffer relativt jevn oppvarming av vannet. Jeg må nok medgi at jeg bare har gått ut i fra dette...
 
Det blir overaskende store temperaturforskjeller i kjelen, ja. Den eneste måten å være sikkert på at alt vannet har rett temperatur er å røre eller ha en sirkulasjonspumpe.
Men hvis du måler samme plass hver gang finner du sikkert ut hva slags temperatur du skal måle for at det blir rett temperatur i mesken. Skyllingen er heller ikke kritisk, bare det ikke blir alt for varmt eller kaldt.
 
Jeg bruker hjemmelaget varmtvannstank. Gjæringsbøtte med tre vannkokerelementer (to hadde vært nok). Temp styres med pid og pt100 element. Hadde problem med ujevn temperatur, men etter at jeg koblet sirkulasjonspumpe på og flyttet temp føreren til tappekranen så fungerer det strålende :)
ja3e2uda.jpg
ydy3aryn.jpg


Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 4
 
Nå er jeg ikke overkritisk til et slingringsmonn på 0.X grader eller en hel en. Jeg vil alikevell følge ekstra nøye med dette neste brygging når jeg har litt større muligheter for å teste forskjellene i vannet under oppvarming. Dersom det viser seg at sjiktene diffrensierer med flere grader under oppvarming på full effekt opp mot 80 grader, så må jeg nok revurdere litt. I mesken har jeg alltid hatt god kontroll med temperaturen. Det er nok helt andre faktorer som determinerer resultatet  på ølet mitt en akkurat dette, tror jeg. Skyllevannet mitt kan jeg sikkert bli flinkere til å kvalitetssikre med tanke på temperatur og uttrekk av uønskede smaker i konkuranse med effektivitet.
 
Tilbake
Topp