Vannkoker til varmeelement, kan dette gi "bismak"

Tav

 
Har laget til kokekar der jeg bruker Vannkokerelement. Kokekaret er på 100 liter, og har til sammen 8 KW varme, fordelt på 4 stk elementer. Normalt brygger jeg 50 liter i slengen.

Etter 5-6 brygg som har vært gode, har de to sisste hatt en bismak. Vanskelig og skildre smaken, men det er helt uaktuelt att den skal være der. Når jeg drikker øllet, svir det i halsen, men det smaker ikke surt. Smaken er så sterk, att en ikke smaker noe av den andre ølsmaken.
Det jeg lurer på, er om vannkoker oppsettet mitt kan være kilden til dette. Ser att det etter hvert brygg svir fast noe malt-rester på varme-elementene. Prøver og fjerne disse, men er ikke sikker på att jeg får bort alt.

Ser det er mange som bruker vannkokerelement her på forumet, så det jeg lurer på er om dere mener dette fungerer bra? Er det andre som har opplevt en slik bismak?
 
Er det noe tegn til brentsmak da ?

Om vørteren smakte bra etter koking, da er det vell kanskje innfisert.

Bruk ellers kaustikk soda for å rengjøre elementene. HUSK VERNEBRILLER :gammern:
 
Jeg bruker også varmeelement fra vannkokere, og har gjort dette mange ganger uten problem. Det er som du sier også et belegg på varmekolbene etter god bruk, men jeg har aldri merket noen usmak på ølet av den grunn... Kan det være andre steder i bryggeriet ditt det er noe som ikke er som det skal?  :)
 
Enig med Torga. Smak på vørteren etter kok og sjekk om den smaker greit. Bruk kaustisk soda med vernebriller for å gjøre den skikkelig rent.

Jeg synes det høres mest ut som en infeksjon.
 
Kaustik soda til rengjøring? Er ikke så glad i det stoffet, men det må vel til. Dusjer du litt på med sprayflaske da? eller?

Hvilke annen plass øllet kan bli infisert, er uvisst. Jeg mesker i kokekaret, og bruker en gardin fra IKEA som meskepose, mulig det er noe der, men tviler, det er vel etter koking infiseringsfaren er størst.
Siden vi har hatt 4 gjærdunker må det, om det er infisert, ha skjedd under kjøling. Mulig det dropler damp fra taket av Partyteltet.
Hvor mye skal til for og infisere øl? De som lager Vin, trakker jo på druene med beina, og det går jo fint.
 
Det skal ikke nødvendigvis mye til for å få infeksjoner. Skikkelig renslighet og desinfeksjon av alt som kommer i kontakt med ølet etter koking er et absolutt must.
 
Tav skrev:
Kaustik soda til rengjøring? Er ikke så glad i det stoffet, men det må vel til. Dusjer du litt på med sprayflaske da? eller?

Hvilke annen plass øllet kan bli infisert, er uvisst. Jeg mesker i kokekaret, og bruker en gardin fra IKEA som meskepose, mulig det er noe der, men tviler, det er vel etter koking infiseringsfaren er størst.
Siden vi har hatt 4 gjærdunker må det, om det er infisert, ha skjedd under kjøling. Mulig det dropler damp fra taket av Partyteltet.
Hvor mye skal til for og infisere øl? De som lager Vin, trakker jo på druene med beina, og det går jo fint.
Bland litt kautisk i ett kar og la det ligge oppi der en stund. Skyll godt etterpå og det skal ikke være noen fare med det. Personlig bruker jeg en kalkoppløsning som kona kjøper fra "Enjo". Den er knallgod og får av fastsatt skitt på utstyret.
For de som ikke vet hva enjo er så er det vaskemidler som konene kjøper på hjemmeparty. Med andre ord en "koneting"  :)
 
Tav skrev:
Kaustik soda til rengjøring? Er ikke så glad i det stoffet, men det må vel til.

Lurt. Det er noe skikkelig griserier, men det fjerne alt. (Inkludert synet og hud...)

Dusjer du litt på med sprayflaske da? eller?

Fyller med vann, tilsetter dugelig med lut og varmer opp til ca 70-80 grader.

Husk: Vernehansker, vernebriller og ikke barn i nærheta.
 
Når det gjelder rensilghet, så gjør vi alle så godt vi kan, men hvor nøye er det egentlig? Det er jo slik att alt som skal oppi vørteren etter koking, må være desinfisert, men dersom en mister røresleiva i bakken, for så røre med ho igjen, er ølet øydelagt da?
Dersom man sikker en finger ned i øllet, eller om en slepper en halv liter ukokt vann oppi, er det bare gi opp da, eller er det en bra kjangse for bra øl likevel.

Når det gjelder bruk av kaustusk soda, så er eg nok skepisk av natur. "Alt som kan gå galt.går galt" heter det, og da er generelt fornuftig og ikke ha slikt stoff i hus. Men 2 barn som er litt over gjennomsnitt nyskjerrig, og med en far som er langt over gjennomsnitt distre, kan det fort skje ei ulykke. Heller derfor litt mot de alternative løsningene. Var i utgangspunktet tenkt til og bruke stålbørste og fjerne det mekanisk, men andre forslag mottas med takk.
 
PBW er et godt alternativ. Det er betydelig snillere mot deg og ikke så veldig mye snillere mot driten.
 
Takker for innspill, skal bestille en slik fra Vin og Bar. Da er altså konklusjonen att ølet har vært infisert, men att en skikkelig rengjøring av varmeelementene ikke skader.
Tenkte nettop på en ting som sikkert styrker antagelsene om infeksjon. Det ene av de to byggene "ploppet" noe ekstremt under gjæring, så mye att gjærlåsen ble tett tilslutt. De tre dunkene som smaker verst, fryktet vi en stund skulle gå i luften.
 
Tav skrev:
Hva er PWB? søkte på Google, men fikk ikke så mange fornuftige svar

Om du prøve på PBW derimot...

https://www.google.no/search?q=PBW&oq=PBW&aqs=chrome.0.57&sugexp=chrome,mod=1&sourceid=chrome&ie=UTF-8
 
Torga skrev:
Om vørteren smakte bra etter koking, da er det vell kanskje innfisert.

Hvordan kan vørteren være infisert etter koking? Vil tro kokingen tok kål på alt levende. Jeg spyler varmeelement og kar kun med vann med hardt trykk.
 
Tilbake
Topp