Vannkvalitet

Jarle Pedersen

Norbrygg-medlem
Har ett spørsmål om vannkvalitet her i Stavanger og Omegn for jeg leser så mye om PH verdier og vet jo vi har bra drikkevann her i området levert av IVAR. Men er det optimalt for ølbrygging? Tenker på klor mengde og diverse. Noen som har kontaktet IVAR? eller PH testet på egen hånd?.
 
Hvis du googler "IVAR vannkvalitet" så vil du komme inn på en side hvor det er en rapport på vannkvaliteten som IVAR levere. Prøvde å sette det inn i EZ water beregingsprogram men ble ikke noe klokere for det. [emoji54] Forsto ikke helt EZ water heller for den saks skyld. [emoji16] Fant vel ut at det letteste var å bruke "bryggekalkulatoren.no" til Glenn..

Sent fra min SM-G925F via Tapatalk
 
Det er ikke alle vannverk som gir alt som interesserer oss. Alkalitet er en av faktorene som er ganske viktig. Bryggekalkulatoren til Glenn er basert på Gahr sine ganske generiske tall. Det blir jo greit øl, men det stopper der. Og mye av justeringene går på smak, så i mine øyne er den egentlig helt ubrukelig. Den bruker ikke syre f.eks, med mindre det har bitt oppdatert.
Hvis du vil tune..

Men det blir iallefall ikke feil eller dårlig øl av å bruke de tallene. De er en safe bet.
 
Ikke heng deg opp i pH på vannet du bruker. Det betyr egentlig veldig lite i den store sammenheng. Alkalinitet mye viktigere da den vil være avgjørende for pH i mesken etter maltet kommer i kontakt med vannet. Kommunalt vann i Norge er typisk veldig mykt og vil fort og lett korrigere seg etter det vannet kommer i kontakt med. Da spiller det liten rolle om vannet ditt har pH 7 eller 8.5 som utgangspunkt. Hardt vann krever derimot mye mer syre for å bryte buffer egenskapene i vannet og redusere pH. I tilfeller med hardt vann (høy alkalinitet) blir pH i vannet mer vesentlig for bryggingen.

Edit: Ta en titt på produktbladet til IVAR fra 2015. http://www.ivar.no/getfile.php/1366376/IVAR Dokumenter/Produktdatablad IVAR 21767.pdf
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp