Vannmengde til mesk i BB60

Hvor mye vann bør jeg bruke til mesking ved 15,5kg malt?

14,0kg Maris Otter
1,5kg Crystal 45

Min tommelfingeregel er at jeg ganger den totale maltmengden med 2,8, men jeg lurer på om det er en mer nøyaktige måter å beregne dette på. Ved denne formelen blir det 43,5l

Tanken er å meske dette på 66 grader i 65 minutter, før jeg tar en utmesk på mellom 75-78 grader i 5-10 minutter.
 
Sist redigert:
Jeg bruker 4,3+2,6xmaltmengde. Har brukt denne på 14kg malt tidligere, og mener jeg hadde hatt plass til noen kilo til.
 
Det funker fint, det der. Begrensningen ligger gjerne på kokekapasiteten. BB60 tar nemlig ikke 60 liter. Merkingen er feil. Fyller du opp til maxmerket, har du 54 liter, men du kan, hvis du passer godt på, fylle i litt mer. Jeg mener jeg har håndtert 58 liter, men det er det absolutte maksimum.
 
Det med vannmengde i mesken er et interessant tema. Som dere vet anbefaler vi 2 liter pr kilo malt + 5 liter, siden det er det det er plass til under silbunnen.
Hvis en bruker mer vann enn dette pr kg malt så får en vanligvis mindre dextriner, altså mindre restsødme etter gjæring. Samtidig får en også vanligvis litt bedre utbytte med mer vann.
Selv så liker jeg mye restsødme, spesielt om jeg har laget humlesterke øl. Men ønsker du mindre sødme, som f.eks i en pils, så kan enda mer vann i mesken være lurt.
 
Når jeg brygger, bruker jeg å starte med 46L vann hver eneste gang, skyller så med 1L/kg malt. Dette er pga. forutsigbarhet til sluttvolum i gjæringskarene. Hva er eventuelle ulempene med dette?
 
Tilbake
Topp