Vannmengdemåler

Roar Øimo

Norbrygg-medlem
Jeg prøver å finne en måte å måle opp antall liter vann på en enklere måte. Nå bruker jeg et to liters kar som jeg fyller kjelen med for hånd og dette har jeg finni ut at er ganske kjedelig. Spesielt når jentungen kommer å spør om ting og tang og jeg glemmer hvor mange liter vann jeg har øst oppi, også må jeg begynne på nytt.
  Jeg har nå leita en stund etter en vannmengdemåler med reset knapp på som en kan få til en rimelig pris. Dette er ikke bare og bare å oppdrive. Er det noen av dere som har tips om et slikt system man kan kople til f.eks en hageslange?

tips mottas med takk!!

:)

Skål!


Roar
 
Jeg bruker en god, gammeldags tommestokk til dette formålet. Både til å måle vannmengde til mesking, og vørtermengde under koking. Ganske enkelt, og særdeles billig! ;)
 
  • Like
Reaksjoner: CEB
Bruker en målestav med kun noen få merker som jeg henger på kokekare --> 12,5L, 25L og 30L. Koker det samme volumet hver gang; 12,5 = meskevann, 25L = skyllevann + sluttvolum, 30L = Før Koking
 
takk for bra tips. Skal prøve å lage meg en eller annen stokk av noe slag som jeg kan bruke midlertidig, men jeg er fortsatt interresert i gode tips for ett system der du kan kople det direkte til en vannslange. Jeg planlegger å utvide litt og da hadde det vært kjekt og har en greie der dette kan brukes til flere forskjellige mål. Opp mot hundre liter...
 
Candirect.de har en liten vannmåler med gardenakoblinger til 25 euro.
Jeg bruker den og er veldig godt fornøyd.
http://www.novanorm.net/ec-shop/index.html
 
Jeg bruker en vanlig 10 liters vaskebøtte. Denne har gradering på innsiden fra 1-10 liter. Har kjøpt inn et par bøtter som aldri har smakt såpevann.
 
Jeg koker i en 36-liters kjele kjøpt hos humle.se.
Den er sylinderisk og 36 cm dyp.
Når 1 cm i gryta tilsvarer 1 liter, er det behagelig enkelt å måle volum.
 
Ja, det er greit når man kan se oppi kjelen eller beholderen.
Problemet kommer når man skal overføre til en beholder (f.eks skyllevannet ) som står så høyt oppe og vanskelig tilgjengelig at man trenger noe å klatre opp på for å kikke oppi, samtidig som det er liten plass under taket for å stikke en målepinn nedi. Da kan det vært greit å vite hvor mye man har overført oppi der for å unngå å ha for lite eller for mye slik at det renner over.

Alternativene er å montere inn et sikteglass i beholderen(e) eller å bruke en vannmåler. Vannmåler kan virke som det billigste og enkleste.
Ser for meg andre bruksområder for vannmåleren også, slik som kontrollert fylling av fat, etc.
 
Gammel tråd, dog fortsatt interessant for meg.
Er det noen her inne som har en slik måler? Så denne at Tony Yates brukte en måler som ser noe slik som dette ut på en fiffig måte. Han kjører rett og slett rett fra springen og inn i Herms-sløyfa når han tilsetter strike water, og jeg regner med at han gjør det samme med skyllevann. Det ser jo ut som en skikkelig lur løsning. Da hadde jeg sluppet å etterfylle HLT..
Noen som kjører et slikt oppsett her inne?
 
Kjører en slik i bryggeriet mitt. Har flere kraner koblet etter magnetventilen slik at jeg kan velge hvor jeg vil tappe vannet. Bruker også denne til nedkjøling da den blir styrt av Biltema wifirelé og kan da stoppe vannet når ønsket temp er oppnådd. Det du må bestille i tillegg er en 12v magnetventil, 230AC/12DC 30W trafo for magnetventilen og en 230AC/24VDC trafo for strømtilførsel til lcdpanelet og en kapsling til alt sammen.
Kapsling, magnetventil, 12VDC 30W, 24VDC 30W og et 12VDC relé fra Biltema 42302.
 
Tusen takk @E.Brekke da er alt bestilt. Fant en vannmåler med magnetventil tilhørende, satser på at den er god nok. Resten er kjøpt inn, så da er det bare å smøre seg med tolmodighet. Ser ikke bort i fra at hjelp trengs når tiden for å koble opp kommer.
 
Tilbake
Topp