Vannmengder osv Speidel 20

Hei, testet en speidel 20 i går for første gang, og etter å ha truffet sånn ca på OG... 1 poeng for lavt har det dukket opp et par spørsmål om vannmengder.

Jeg brukte 4,6 kg malt, og skulle ha 90 min kok så i mitt hodet så trengte jeg 34 liter vann totalt. Prøvde å meske inn med 23 liter og skylte med 11 liter.

Bare for å være på sikker siden, de 4 strekene på speidelen viser 12,15,20 og 25 liter right?

Hva mener dere er ca riktig mengde meske vann/ skyllevann ratio?

I mitt tilfelle endte jeg opp med et par liter mer enn beregnet i bøtta

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
 
En lengre diskusjon om det er 25 eller 27 på den øverste streken finnes et annet sted her på forumet:
https://forum.norbrygg.no/threads/malemerkene-til-speidel.10131/

Personlig skyller jeg kun med antall liter pr. kg, så hvis du har 1,1 i opptak i malten, så skyller du med 4,5 X 1,1 = 4,95.

Etter et par brygg vil du også se effektiviteten på oppsettet. I henhold til Beersmith har jeg en effektivitet på rundt 65 %. Den er nok høyere, men da treffer jeg med mine oppskrifter.
 
Slik jeg har forstått, på anbefalinger fra speidel selv, så skal man alltid meske med 23 liter, uansett maltmengde. Under skylling skal man tilsette 10% av disse 23 literne, altså 2,3 liter. Samtidig må jeg si at dette høres litt merkelig ut med så lite skyllevann (?).

De sier også st man ikke bør brygge med mindre enn 5kg malt i røret. Altså mellom 5 og 6 kg. Stemmer dette også?
 
Stort sett starter jeg med vann fylt opp til øvertste merke uavhengig av maltmengde. Skyller med vann lik antall kg malt. Ender stort sett på ca 27 liter før kok.
At du ikke kan ha under 5 kg malt i røret er tull. Brygger ofte med mellom 4,7 og 5 kg. Har vært nede i 3,5. Da ble jeg derimot plaga med at det sto en fontene opp av maltsenga. For liten motstand for pumpa. Men fra 4 kg har jeg aldri hatt problem.
 
Hvis du går under 4,5 kg. Så kan en kompensere med å bruke risskall.
Da unngår du problemet med fontene.
 
Ellers er det bare å skalere opp oppskriften. Mer øl! :D

Edit: Det er nok mye vanligere å ønske å kunne bruke MER, ikke MINDRE malt med Speidel.
 
Jeg bruker alltid 5.6 kg malt uansett oppskrift.
. Det ha vist seg å vaere en god mengde i forhold til effektivitet.
Så skyller jeg intil jeg har den ønskede pre boil gravity. (boil off er 3.5 liter per time.).

Jeg vil ha heller mer en mindre øl.
Opp til 28 liter i fermenter på 1.048 er ingen problem.
 
Slik jeg har forstått det så bør man ha tykkest mulig mesk. Helst en vannmengde mellom 2-3 ganger maltmengden.

Ved speidelbrygging har jeg forstått det slik at man "dessverre" må ha mer vann til mesk og heller mindre til skylling. Er det da ikke bedre å legge seg på minst mulig vann under mesk og heller skylle med noen ekstra liter etterpå, for å komme nærmest mulig anbefalt vannmengde (mellom 2-3 ganger maltmengden).

Speidel anbefaler at man mesker med 23 liter, men ser at andre forumbrukere ofte skyller med 25 og 27 liter (som i mitt hode da blir en justering i feil retning).
 
Tilbake
Topp